ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش خبری پوتین- ترجمه و تدوین – ایرج گلفام

فقر زدائی در داخل کشور

قدرت نظامی در برابر امریکا

 
 
 
 
 

 

گزارش سالانۀ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مردم در اجلاسیۀ فدراسیون ها و نمایندگان مجلس (دوما) روسیه مثل گذشته حاوی نکات خبری مهمی بود. با آنکه محور اصلی این گزارش مسائل داخلی روسیه اعلام شده بود، اما در آن مهم ترین و به روزترین نکات سیاست خارجی و وضع جهان نیز مطرح شد.

درعرصه داخلی خدمات و عدالت اجتماعی و فقرزدایی با پیشنهادها و رهنمودهای مشخص اقتصادی - تأمینی مطرح شد. "زندگی بهتر" شعار این گزارش بود. پیشنهادهای پوتین در حدی مطرح شدند که حتی از جانب اپوزیسیون چپِ دولتِ یعنی حزب کمونیست روسیۀ فدراتیو به رهبری گنادی زیوگانف نیز با استقبال و تأیید روبرو شد.

به نظر میرسد که پوتین برای به وحدت رساندنِ نیروهای ملی در این زمینه موفق عمل کرده است .
وی با استقبال از  طرح و برنامه و نظر، از همه، منجمله اپوزیسیون دعوت کرد که خود را در سرنوشت روسیه شریک بدانند.

1- شتاب بخشیدن به توانایی تولیدی

2- بهبود شرایط فعالیت های اقتصادی

3- برطرف کردنِ موانع محدود کنندۀ رشد اقتصادی

4- پرورش کادر و پایه ریزی سیستم علمی- تکنولوژیکی مستحکم

از موارد مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین بودند.

علیرغم آنکه بخش عمدۀ پیام امسال ولادیمیر پوتین به مسائل داخلی و رفاه مردم و رشد اقتصادی روسیه اختصاص داشت ولی بخشِ خارجی و بین المللی سخنانِ وی با توجه به پروسۀ گذار از جهان یک قطبی به جهان چند قطبی و نقشِ منحصر بفرد روسیه در این گذار اهمیت ویژه ای داشت.

اظهارات پوتین در مورد وضعیت جهان و موقعیت و سیاست خارجی روسیه  گذشته از برخی اشاره های وی به اعتقاد روسیه به روابط برابر حقوق در روابط اقتصادی و بین المللی و روابط استراتژیک و هماهنگ با چین و نزدیکی با روسیۀ سفید (بلوروس)  و هندوستان غالبا بر پایۀ جملۀ «روسیه یا مستقل است یا اصلا نیست» استوار بود.

پوتین جا به جا تاکید کرد « روسیه همواره مستقل بوده و سیاستهای خود را خودش اتخاذ کرده است و از کسی دستور نمی گیرد» و سپس ضمن ابرازِ "درکِ مواضع" ایالات متحده برای خروج از معاهدۀ منع تولید موشکهای کوتاه و میانبرد ( از 500 کیلومتر تا 5000 کیلومتر) گفت:
«روسیه و ایالات متحده دو کشوری هستند که طبق عهده نامه ای از تولید چنین موشک هایی دست کشیدند اما بسیاری در جهان به تولید آن مشغولند. از اینرو ما قصد خروج آمریکا از این معاهده را درک میکنیم. فقط بهتر آن بود که صادقانه مانند سال 2002 که یکطرفه از معاهدۀ منع استقرار و تولید پدافندهای ضدهوایی استراتژیک خارج شدند، اینبار نیز همینطور عمل میکردند و به اتهامات واهی به روسیه در مورد نقض معاهده متوسل نمی شدند».

پوتین با تذکر و یادآوری خطراتِ استقرار سیستم های پدافندِ ضدهوایی آمریکا در کشورهای اروپای شرقی از جمله رومانی و بزودی در لهستان که به سهولت به سکوهای پرتاب موشکهای زمین به زمین قابل تغییر هستند و تصمیم استقرار موشکهایی زمین به زمین در دیگر کشورهای اروپا از سوی آمریکا گفت:

«ما در مورد استقرار موشکهای کوتاه برد و میان برد در اروپا پیش قدم نخواهیم بود ولی بمحض استقرار اولین موشک هایی که برخی شان قادرند طی 12- 10  دقیقه به مسکو برسند، روسیه مجبور به پاسخگویی خواهد بود. مستقیم و آشکارا میگویم که بعد ها نگویند که نمی دانستند. در این صورت روسیه مجبور به ساخت و تعبیۀ تجهیزاتی است که نه تنها محل استقرار بلکه محل تصمیم گیری و سرزمینِ مرکز فرماندهی  موشک هایی که خطر بالقوه برای روسیه محسوب میشوند را در تیررَس خواهند گرفت. ما میدانیم مطابق مختصات زمانی - مکانی به چه تجهیزاتی نیاز داریم که قرینۀ تهدید ایشان باشد و بدون تعلل قادر به ایجاد آن هستیم. ما چنین مقابله ای را نمی خواهیم . هم پایه های آمریکایی در خیال و رویاهای خام خود تصور برتری مطلق نظامی با سیستم های پدافند ضد هوایی را دارند . باید دست از چنین رویاهایی بردارند. »

پوتین از پیشرفت مطابق برنامۀ تسلیحاتی روسیه خبر داده و به مجهز شدن نیروهای نظامی به آخرین سلاحها از جمله سارمات ، کینجال، سلاح لیزری پرِسِوت و آوانگارد اشاره کرد.  او همچنین از یک موشکِ مافوق صوتِ مطابق برنامه در حال تولید دیگری بنام "سیریکُن" با سرعت بیش از 9 "ماخ"( بیش از 180 کیلومتر در دقیقه) و با برد 1000 کیلومتر سطح و زیر آب پایه نام برد، که به درستی ادعاهای سابق خود مبنی بر در آستین داشتن سورپریزهایی برای ایالات متحده و غربی ها صحه گذاشت.
وی به زیردریایی مسلح به سلاح افسانه ای "پاسیدون" با برد نا محدود و سرعتِ غیر قابل رویت و انهدام و قدرت تخریبی اتمی بیش از 100 مگا تن که در چند ماه آینده به آب انداخته خواهد شد اشاره کرده و از آماده شدنِ پرسنلِ این زیردریایی پرده برداشت.

پوتین با غیر دوستانه خواندن سیاست های سالهای اخیر ایالات متحده و عدم در نظر گرفتن منافع روسیه و مخالفت با دشمن دیدن و دشمن شمردن روسیه آن رانگاهی خصمانه و غیر واقعی خوانده و به روابط برابر حقوق و احترام متقابل تکیه کرد و گفت:

«همپایه های آمریکایی ما متوجه تغییر جهان نیستند و تصورات اشتباهی دارند که با منافع خود ایشان نیز مغایرت دارد. البته این به خودشان مربوط است. ما افراد با استعداد و فهیمی را در آمریکا میشناسیم  اما هستند افرادی که عمیقا بر "ویژه بودنِ آمریکایی ها" ( خود برتر بینی) باور دارند . نمی توان آنها را منع کرد ولی آنها حتما محاسبه را یاد گرفته اند! پس بگذار ، بُرد و سرعت سلاح های ما را محاسبه کنند!  ما فقط توصیه می کنیم این محاسبه را فراموش نکنند. بگذار اول محاسبه کنند بعد تصمیم به تهدید کشور ما بگیرند! آنگاه است که به عکس العملِ قاطع ما  پی خواهند برد».
«ما خواهان گفتگو هستیم   ولی دیگر به دَرِ بستۀ ایشان نخواهیم کوبید. منتظر میمانیم تا طرف مقابل به رشد و بلوغ فکری و ذهنی لازم برسد»

در پایان این نشست، پوتین با برخی روزنامه نگاران و گزارشگران گفتگو کرد و در این گفتگو نیز به چند نکته مهم اشاره کرد. از جمله "اینترنت" که رسانه های داخلی ایران آن را خوب درک نکرده و ذوق زده خبر از تهدید پوتین به قطع اینترنت و لابد فیلتر شدن آن منتشر کردند. در حالیکه او گفت:

امکان حذف روسیه از سیوئفت و قطع شدن اینترنت در روسیه از سوی امریکا منتفی نیست. چنین اقدامی می تواند صدماتِ جدی به روسیه بزند و روسیه در اندیشه مقابله با این حربه ایالات متحده است.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: