ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه وزیر خارجه روسیه- ترجمه ایرج گلفام

مذاکرات نظامیان ترکیه

 و سوریه برای منطقه حائل

 
 
 
 
 

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه در مصاحبۀ مطبوعاتی 23 فوریه که با برخی از رسانه های ویتنامی و چینی داشت به سئوالات ایشان پاسخ گفته و به تشریح سیاست خارجی روسیه در مورد چالشهای کنونی بین المللی و منطقه ای پرداخت.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد وضعیت سوریه و امکان عملیات نظامی مشترک ترکیه- روسیه - ایران در سوریه با رَد کردن هر گونه عملیات نظامی مشترکِ ایران - روسیه و ترکیه به موفقیت هایی که نشستِ "آستانه" داشته است اشاره کرد و گفت:

ایران و روسیه به دعوتِ دولت قانونی سوریه در سوریه حضور دارند و سوریه خواهانِ وجود نیروهای ترکیه در آن کشور نیست. علیرغم ناخوشنودی سوریه ما (روسیه و ایران و ترکیه) موفق شدیم دولت سوریه و اپوزیسیون مسلح را در شهر "آستانه" پشت میز مذاکره بنشانیم. این عمل واقع گرایانه صورت گرفت و در بخش عمدۀ سرزمینهای سوریه آتش بس برقرار شده است. امری که نه سازمان ملل و نه آمریکا و متحدانش بعلت سرمایه گذاری روی یکطرف و آن هم نیروهای خارج از سوریه قادر به انجام آن نبودند و نشدند

در ادلب هنوز اپوزیسیون و تروریستها باید از هم تفکیک شوند. میماند قسمت شمال شرقی سوریه که ایالات متحده مجموعه ای از مشکلات و معضلات را با حمایت از کردها و اجحاف علیه عربها را بوجود آورده و کردها را در اماکن دیگران مستقر کرده و از این طریق حساسیت ترکیه را برانگیخته و چه بسا با همین هدف چنین اقداماتی را انجام داده اند. مطابق شیوۀ همیشگی شان که بتوانند از این طریق با طرفین بازی کرده و اوضاع را کنترل کنند.

سرگئی لاوروف در مورد آخرین نشستی که چند روز پیش در شهر سوچی روسیه با شرکت ولادیمیر پوتین و حسن روحانی و رجب طیب اردوغان برگزار شد گفت:

در این نشست مسئلۀ مرزهای سوریه و ترکیه و نگرانی های ترکیه بابت استفادۀ تروریستها از این مناطق مورد بررسی قرار گرفت. نظرات ما در مورد اینکه کدامیک از نیروهای کرُد تروریست هستند و کدام یک نیستند، متفاوت است. ما نگرانی ترکیه را درک میکنم و در این زمیه باید سره را از ناسره تشخیص داد و جدا کرد. همچنین درباره منطقۀ حائل بر پایۀ معاهدۀ سال 1998 بین  سوریه و ترکیه مطابق همکاریهای برای مقابله با تروریستها و اشرار با تکیه بر اجازۀ اقداماتِ ترکیه در بخش های معینی از سرزمین های سوریه، گفتگو شد . هم اکنون نظامیان در حال رسم و تنظیم حد و مرز این منطقۀ حائل و مختصات آن با در نظر گرفتن خواست های دمشق و حداکثر امکانِ بهره وری ترکیه در این زمینه هستند و هیچ صحبتی از عملیات مشترک نظامی نبوده و نیست. ما تجربۀ موفقی از وجود نیروهای گشتی- پلیسی روسیه در آتش بس ها و مراعات مقررات امنیتی و  نظم و عدم اعتشاش در مناطق ارضی داریم و چنین امری در مورد منطقۀ حائل از سوی نیروی نظامی- پلیسی روسیه مورد نظر میباشد و نظامیان با درنظر گرفتن خواستهای دمشق و ترکیه در حال توافق در این زمینه هستند.

لینک مصاحبه:

https://www.youtube.com/watch?v=KW19p1XMXbo


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: