ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آخرین شانس کردهای سوریه!

"فروزنده فرزاد"

 
 
 
 
 

 

کلاف گره خورده ی وضعیت روژآوا (کردستان سوریه) را هر یک از بازیگرانش برای بافتن قبایی از آن بر تن منافع خویش گره بر گره اش افزوده اند. اینگونه مینماید که یعنی رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و دولت این کشور پس از چندین سال جنگ داخلی هنوز آنطور که باید به مصالحه دست نیافته اند. با فرمان ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از روژآوا خوشبینی برای یافتن راه حلی سیاسی قوت گرفت. اما چند روز پیش اعلام شد که ۴۰۰ تن از نظامیان امریکایی در شمال شرق سوریه میمانند و این خود مزید بر علت شده است.

نگاهی به سخنان و عملکرد کردها و دولت سوریه گویای فقدان آمادگی دو طرف است. بشار اسد چند روز پیش در جمع روسای شوراهای محلی پیرامون تمرکز زدایی و دادن اختیارات به شوراهای محلی سخن راند. اما در عین حال بدون نام بردن از کردهای سوریه گفت:

«از آغاز خودتان و وطن را به حراج گذاشتید. اگر خود را برای محافظت از کشورتان آماده نکنید برده ی عثمانیها خواهید شد. تنها دولت {سوریه} از شما محافظت و فقط ارتش عربی سوریه از شما دفاع میکند به شرطی که زیر پرچم آن بجنگید...»

از آنسو، ایالات متحده با آگاهی از احتمال سازش میان رهبری کردستان و دولت سوریه که پس از اعلام فرمان خروج زمزمه ی آن به گوش رسید، از ماندن شماری از نظامیان آمریکایی خبر داده و همزمان ژنرال پل لاکامرا، فرمانده نیروهای ایالات متحده در ائتلاف علیه داعش در سوریه و عراق در مصاحبه یی به کردهای سوریه هشدار داده که چنانچه با سوریه یا روسیه همکاری کنند آمریکا به آنها کمک نخواهد کرد. به عبارت دیگر آمریکا کردها را از گفتگو با روسیه و سوریه بر حذر میدارد و از منطقه حائل ترکیه می ترساند. از دیگر سو، رهبری کردستان بار دیگر از اروپا و آمریکا کمک طلبیده است. الهام احمد از روسای «شورای دموکراتیک سوریه» بازوی سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت رهبری کردها و حمایت آمریکا با داعش در جنگ بوده است، خواهان استقرار ناظران بین المللی در مرز ترکیه و سوریه برای محافظت از کردها شده و با سفر به واشنگتن و پایتخت های اروپایی به دنبال قانع کردن کشورهای غربی به حمایت از کردها در برابر ترکیه است.

توافق میان رهبری کردستان و دولت سوریه اهمیتی شایان دارد. ماندن نظامیان آمریکایی هر چند اندک شمار مانعی بزرگ در مسیر حل وضعیت پیچیده ی روژآوا و سوریه است. سازش کردها با دولت سوریه، آمریکا را مجبور به خروج کامل از سوریه میکند و راه را برای عملیات ارتش سوریه با همکاری روسیه در ادلب باز میکند تا باقی مانده ی داعش و القاعده ی تحت حمایت ترکیه را از منطقه ی ادلب برانند و راه بلندپروازیهای عثمانی گرایانه ی ترکیه را سد کنند چرا که با کمک آمریکا به دنبال ایجاد منطقه ی حایل و حضور ارتش خود در خاک سوریه است.

واقعیت اینست که رهبری کردستان سوریه باید واقع گرایانه به حد و مرز توانایی های سیاسی، نظامی و جغرافیایی خویش بنگرد. تکیه ی وسواس گونه به فدرالیسم و اتکا به غرب برای رسیدن به این هدف با واقعیات امروز میدان نبرد و سیاست سوریه همخوانی ندارد. مصالحه و تثبیت دستاوردهای کوچکتر و سپس همکاری با دیگر نیروهای سیاسی برای دموکراتیزه کردن سوریه گام بزرگی است که به واقع بینی سیاسی از جانب دولت سوریه و درک این مساله که صاحبان واقعی کشور همه ی مردمان آن هستند نیز بستگی دارد. با وجود خطر عملیات ترکیه، پشت پا زدن آمریکا و قدرت گرفتن حکومت مرکزی فرصت ها برای گفتگو و حل و فصل سیاسی مساله ی روژآوا چندان نخواهد پایید. پایین آمدن از قله ی بلند ایدالها و گام نهادن در جاده ی هموارتر گفتگو آنچیزیست که رهبری کرد سوریه باید بیازماید، نه در پی هر شکست تکرار مرثیه وار «رفیقی نه مگر کوهستان» را!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: