ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول بهمن ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عمر کوتاه "بهار آزادی"، پس از انقلاب 57

 
 
 

 

 

جبهه ملی از اتحاد چند حزب در دوران پیش از کودتای 28 مرداد با هدف حمایت از دولت دکتر مصدق تشکیل شد. دراین جبهه حزب ایران و حزب ملت ایران نقش اساسی را داشتند. در جریان انقلاب 57 دکتر کریم سنجابی بعنوان رهبر حزب ایران و همچنین رهبر جبهه ملی و شادروان داریوش فروهر بعنوان دبیرکل حزب ملت ایران از انقلاب حمایت کردند و هر دو به پاریس رفته و با آیت الله خمینی بیعت کرده و اعلامیه ای نیز درچارچوب همین بیعت و قبول رهبری آیت الله خمینی در انقلاب 57 را منتشر کردند. کریم سنجانی زودتر از آقای خمینی از پاریس به تهران بازگشت و داریوش فروهر همراه با آیت الله خمینی به ایران بازگشت. کریم سنجانی در دولت بازرگان شد اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی و داریوش فروهر نیز شد وزیر کار و امور اجتماعی در همان دولت.

شماری از اعضای رهبری جبهه ملی نیز در دولت بازرگان مشغول کار شدند و بصورت همزمان کار حزبی خودشان را هم با انتشار دیرهنگام روزنامه جبهه ملی آغاز کردند. سردبیری روزنامه جبهه ملی بعد از انقلاب با زنده یاد پروانه فروهر همسر داریوش فروهر بود. یعنی همین روزنامه ای که یک شماره آن را می بینید. روزنامه جبهه ملی هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی بسیار ضعیف بود و در واقع کادر این روزنامه بسیار غیر حرفه ای بودند و به همین  دلیل هنوز در فضای سالهای پیش از کودتای 28 مرداد بسر می بردند و از سرمایه دکتر مصدق مصرف می کردند و بسیار کم به مسائل روز توجه داشتند. به همین دلیل روزنامه جبهه ملی یکی از ضعیف ترین روزنامه های حزبی پس از انقلاب بود و بیشتر به  تاریخچه جبهه ملی، ستایش از مصدق و شرح سیاست های ملی مصدق می پرداختند و این درحالی بود که جامعه یکپارچه سیاسی و به روز بود و پیش از آن که از گذشته پیش از انقلاب مطلع باشد و یا تمایل به آگاهی از آن داشته باشد، به آنچه که در لحظه می گذشت توجه داشت. حتی در معرفی سیاست حمایت از انقلاب و آیت الله خمینی هم قلم و توان دیگر نشریات حزبی و سازمانی در روزنامه جبهه ملی به چشم نمی خورد. همانگونه که در همین صفحه اول مشاهده می کنید، عناوین انتخاب شده عمدتا شعار گونه، ستایشی و نه خبری است.

اختلافات میان بنی صدر رئیس جمهور و آیت الله بهشتی رهبر حزب جمهوری اسلامی، در روزنامه جبهه ملی نیز کمرنگ و ملایم مطرح میشد و البته درحمایت از بنی صدر که در گذشته خود از اعضای جبهه ملی ایران در اروپا بود. این روزنامه از دولت بازرگان نیز دفاع می کرد که پس از خروج دکتر سنجابی از ترکیب کابینه و ترک وزارت خارجه این حمایت نیز آن شور و اشتیاق اولیه را دیگر نداشت.

درجریان اعلام قیام مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی در خرداد ماه 1360 و انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تیرماه همان سال، دادستان انقلاب تهران که در زندان اوین مستقر بود "اسدالله لاجوردی" دستور توقیف تقریبا تمام روزنامه ها را صادر کرد که این دستور شامل حال روزنامه جبهه ملی که نه تیراژ چندانی داشت و نه سازمان و تشکیلاتی نیز شد. تندبادی که بهار آزادی های سیاسی و مطبوعاتی پس از انقلاب را به باد سرد پائیزی تبدیل کرد و طی تمام سالهای پس از آن، این بهار هرگز در جمهوری اسلامی دوباره بازنگشت، حتی در آغاز دولت خاتمی و پس از انتخابات 1376 و گشوده شدن نسبی فضای سیاسی در ایران. در فضای سیاسی اندک گشوده شده پس از انتخابات 76 نیز هرگز احزاب سیاسی جدی و با سابقه امکان فعالیت حتی در حد انتشار نشریه و روزنامه نیافتند و به همین دلیل باید گفت "بهارآزادی" پس از انقلاب 57 همراه با فراز و فرودهای بسیار حدود 3 سال بیشتر دوام نیآورد و زود تبدیل به خزان و بدنبال آن زمستان و یخبندان سیاسی تبدیل شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول بهمن

 
 

اشتراک گذاری: