ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 بهمن ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 4 بهمن

اعلام بی لبخند نتایج

مذاکرات مهم پوتین واردوغان

گزارش الناز گرجی

 
 
 
 
 

 

ديدار پوتین و اردوغان در مسکو که  چند ساعت بطول انجامید پايان يافت و سپس هر دو با چهره هائی خسته و بی خنده در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. پوتين پس از اشاره به گسترش روابط تجارى بين دو كشور در زمينه انرژى، شامل جريان گازى ترك در درياى سياه و احداث نيروگاه هسته‌اى "آك كويو" و  توريسم بلافاصله به موضوع اصلی مذاکره یعنی سوريه پرداخت. وى با تاكيد بر  ضرورت حل سياسى مسئله سوريه در چارچوب تماميت ارضى و مصوبه ٢٢٥٤ سازمان ملل، به كميته قانون اساسى سوريه اشاره کرد و ضمن ابراز تاسف از روند كند در اين خصوص ، با اشاره به تصميم خروج آمريكا از سوريه و استقبال از آن روی ضرورت تماس و گفتگو میان كردها و دولت مركزى سوريه تاكيد و اشاره كرد كه چنين تماس و تفاهمى به نفع تمامى طرفين و كشورهاى مجاور خواهد بود. پوتین علیرغم ظاهر عبوسی که هر دو رهبر پس از مذاکرات داشتند گفت که گفتگوها در فضائی سازنده انجام شد و بلافاصله اضافه کرد که روسیه از گفتگوها میان دولت سوریه با کردهای آن کشور حمایت می کند. او گفت که پیشتر با ترکیه در مورد شهر ادلب به توافق هائی رسیده بودیم و اکنون نیز به این توافق رسیدیم که بزودی اجلاسی با شرکت روسیه، ایران و ترکیه در روسیه برگزار شود. ما طرفدار خروج امریکا از سوریه هستیم زیرا این حضور غیر قانونی است. نه دولت سوریه و نه سازمان ملل از امریکا برای چنین حضور دعوت نکرده اند.

اردوغان نیز پس از اشاره به گسترش روابط تجارى كه به سطح ٢٦ ميليارد دلار رسيده و اشاره به ٦ ميليون توريست روس بلافاصله به موضوع سوريه پرداخت، با اين تفاوت كه اشاره اى به تماميت ارضى سوریه نکرد و در مقابل، از طرح منطقه حائل ٣٢ كيلومترى توسط آمريكا در شمال سوريه و ضرورت ادامه حضور امریکا در سوریه دفاع کرد.

پوتین پس از نشست چند ساعته با اردوغان در مورد سوریه گفت: در دیداری که با رهبرانِ آلمان و فرانسه و ترکیه در استانبول داشتیم به توافقاتی رسیدیم و قرار شد من (روسیه) نتایج این صحبت ها را با رهبران سوریه و ایران نیز در میان گذاشته با ایشان نیز به توافق برسم و رئیس جمهور ترکیه نیز با نیروهای مختلف اپوزیسیون صحبت کرده و به توافق برسد. این کار بسیار سختی بود ولی ما موفق شدیم. درست زمان گرفتن نتیجه ناگهان متوجه شدیم از سوی نمایندگان آلمان ، فرانسه و انگلستان در سازمان ملل نامه ای به دبیر سازمان ملل تسلیم شده  مبنی بر اینکه  نمایندۀ ویژه سازمان ملل در مورد سوریه نباید نتایج نشست های "آستانۀ" قزاقستان را امضاء کرده و برسمیت بشناسد. ما از این نوع برخوردها متعجب هستیم . البته گفتگو با همتایانِ اروپایی را در این رابطه ادامه میدهیم. ما راه خود را می رویم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: