ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 بهمن ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

به جای گفتگو، جنگ در کردستان آغاز شد

 
 
 

 

 

مهم ترین خبر این صفحه اول، اگر روزنامه های بعد از انقلاب حکومتی نشده بودند، نظر قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران است که مذاکرات با دولت را پذیرفته اما به این شرط که طرفین گفتگو از موضع قدرت نخواهند صحبت کنند. اما از آنجا که روزنامه ها دیگر آزادی انتخاب ندارند و حکومت مایل نیست اخبار کردستان و مذاکره با کردها تبدیل به عنوان اول روزنامه ها شود، این خبر بسیار کوچک منتشر شده و در عوض خبر پوچ و تبلیغاتی "اخطار نفتی ایران به جهان" صدر نشین این صفحه اول روزنامه اطلاعات 15 اذر ماه 1358 شده است. کمتر از یکسال پس از انقلاب.

اظهار نظر قاسلمو پس از آن بیان شد که آیت الله خمینی در شهریور ماه همان سال ایت الله کرمانی را بعنوان نماینده خود با این پیشنهاد که حزب دمکرات کردستان حفاظت از مرزها را برعهده بگیرد و دولت اسلحه در اختیار آنها بگذارد به نزد قاسملو فرستاد اما رهبری حزب دمکرات کردستان و رهبری کومله این پیشنهاد را قبول نکردند .

این مسئله در خاطرات غنی بلوریان از رهبران قدیمی حزب دمکرات کردستان ایران که 25 سال را در زندان شاه گذرانده بود منتشر شده است. بلوریان آن را یکی از اشتباهات بزرگ کردهای ایران در آن دوران و ناشی از چپ روی احزاب محلی می داند.

واقعیت اینست که جنگ در کردستان میان احزاب محلی و نیروی اعزامی از تهران به رهبری مهدی چمران عضو رهبری جنبش امل لبنان که در جمهوری اسلامی وزیر دفاع شد، یکی از سر فصل های مهم رویدادهای مهم پس از انقلاب 57 است. دراین جنگ تخم نفرت و کینه ای در سرزمین با خون آبیاری شده کردستان پاشیده شد که دشوار بتوان تصور کرد به این آسانی فراموش شود. پیش از جمهوری اسلامی، شاه در همین زمین تخم نفرت و خشم و مرگ و اعدام و کشتار پاشیده بود.

پس از انقلاب بسیار کوشش شد که این جنگ آغاز نشود. هم از سوی دولت بازرگان، هم از سوی آیت الله طالقانی، هم از سوی شادروان فروهر که خود کرمانشاهی و کرد بود و هم از سوی حزب توده ایران که هر کدام نمایندگانی به سنندج فرستادند تا بلکه جلوی آغاز جنگ گرفته شود. همه این کوشش ها بی‌نتیجه ماند که البته سهم گروه ها و سازمان ها و احزاب مسلح کرد نیز در این ماجرا کم نبود. قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ایران از طرف مردم منطقه برای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی به نمایندگی انتخاب شده بود اما در تهران با این انتخاب مخالفت شد و قاسملو نیز پیش از آن که در تهران اسیر شود فورا به کردستان بازگشت. این درست شبیه همان ماجرای پیشه وری بود که به نمایندگی از تبریز انتخاب شده بود اما مجلس اعتبار نامه او را قبول نکرد و پیشه وری فورا به تبریز بازگشت و خود مختاری یا خودگردانی آذربایجان را اعلام کرد.

جنگ کردستان تلفاتی برجای گذاشت که هنوز آمار آن جزو ممنوعه هاست و اعلام نمی شود. این تلفات هم در جنگ میان نیروهای اعزامی از تهران بود و هم از میان احزاب و گروه های مسلح. ترور و اعدام و انواع جنایات محصول این جنگ بود. سرانجام دو حزب عمده یعنی حزب دمکرات کردستان و حزب کومله به داخل کردستان عراق عقب نشینی کردند و نیروهای اعزامی از تهران در جنگ پیروز شدند، اما زخمی از آن جنگ بر تن کردستان باقی مانده که التیام نیافته است. بویژه که جمهوری اسلامی این جنگ را با ترور رهبران حزب دمکرات کردستان ایران در خارج از ایران ادامه داد. گفتگو و مذاکره ای که قاسملو برای آن در داخل کشور شرط عدم استفاده از قدرت را تعیین کرده بود، سالها بعد از وین پایتخت اتریش میان یک تیم مذاکره کننده از طرف جمهوری اسلامی و قاسملو برای حل مسالمت آمیز مسئله کردستان شروع شد اما در همان جلسه گفتگو تیم ترور اعزامی از تهران قاسملو را با شلیک گلوله کشتند. پس از قاسملو، مهندس شرفکندی به رهبری این حزب رسید اما چند سال بعد او نیز به همراه چند تن دیگر از رهبران و فعالان کرد ایرانی در توطئه ای مشابه در یکی از رستوران های برلین پایتخت آلمان بنام میکونوس کشته شدند و دره خون میان حکومت و کردها عمیق تر شد. پس از این ترورها رهبری حزب دمکرات کردستان ایران به کسانی رسید که نه دارای سوابقی در حد آن دو رهبر ترور شده دارند و نه مشی سیاسی آنها همانند دوران شرفکندی و قاسملو گفتگو و حل مسئله از طریق مسالمت آمیز است. آخرین برگ این ماجرا، شلیک موشک از طرف سپاه به مقر جلسه حزب دمکرات کردستان در خاک عراق در سال جای 97 بود که دقیقا معلوم نیست چه تعداد کشته برجای گذاشت اما رهبری کومله و حزب دمکرات کردستان کشته نشدند و تخم عداوت بیشتری پاشیده شد.

در همین صفحه اول علاوه بر آن خبر پوچ اخطار نفتی که حالا با 90 درجه اختلاف تحریم نفتی ایران مطرح است، خبرهائی می خوانید درباره کشاکش ها و رجز خوانی های جنگی امریکا علیه ایران و ایران علیه امریکا. خبری در باره راهپیمائی سازمان چریک های فدائی خلق را نیز در این صفحه می خوانید که حکومت جلوی آن را گرفت. این سازمان هنوز از سازمان چریکی تبدیل به سازمان فدائی نشده بود. رویدادی که بتدریج و با تغییر سیاست های سازمان مذکور اتفاق افتاد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: