ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 بهمن ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حزب محکوم به انحلال "جمهوری اسلامی"!

 
 
 

 

 

حزب جمهوری اسلامی، بلافاصله پس از سقوط رژیم شاه به ابتکار آیت الله بهشتی تشکیل شد تا بلکه بتواند یک نیروی سازمان یافته را دراختیار داشته باشد. تظاهرات و راهپیمائی های خیابانی کاربرد خود را در دوران انقلاب دیگر نداشتند و حالا وقت سازماندهی بود. این حزب تشکیل شد و بنیانگذاران آن عبارت بودند از آیت الله بهشتی، آیت  الله موسوی اردبیلی و سه حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی، علی خامنه‌ای و محمد جواد باهنر. روزنامه ارگان این حزب با نام "روزنامه جمهوری اسلامی"  را هم در اختیار میرحسین موسوی گذاشتند و شد سردبیر آن.

حزبی ناهمگون از طیف های مختلف و اغلب رقیب و حتی مخالف سر سخت یکدیگر که در آن زمان برای رقابت و مقابله با احزاب سیاسی قدیمی و شناسنامه دار ایران که فعالیت خود را پس از انقلاب از سر گرفته بودند با سخت کوشی و مدیریت آیت الله بهشتی دور هم جمع شده بودند. احزابی مانند حزب توده ایران که برخی از رهبران آن زندانیان 25 ساله دوران شاه بودند و برخی نیز از مهاجرت بازگشته بودند، احزاب تشکیل دهنده جبهه ایران، حزب نهضت آزادی ایران و دو سازمان معروف چریکی با نام های مجاهدین خلق و فدائیان خلق که حالا از زیر زمین ها و مخفیگاه های دوران شاه و از زندان های شاه بیرون آمده و فعالیت سیاسی را آغاز کرده بودند. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز تحت حمایت بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی سینه به سینه سازمان مجاهدین خلق تشکیل شد . ترکیب وسیع و چند ده نفره رهبری حزب جمهوری اسلامی در واقع نوعی امتیاز دهی بود به یکدیگر برای جمع شدن در این حزب ناهمگون با اسلامی که حالا ایدئولوژی شده بود. از جمله برخی از رهبران حزب موتلفه اسلامی و یا افرادی مانند دکتر حسن آیت که کارگزار حزب زحمتکشان به رهبری مظفربقائی بود و یا رهبران حزب ملل اسلامی که اغلب 14 سال را تا انقلاب در زندان شاه سپری کرده بودند. تمام جلسات پرسش و پاسخ در مرکز این حزب را آیت الله بهشتی اداره  می کرد و سرانجام نیز در یکی از همین جلسات با انفجاری که پس از اعلام قیام مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی، به همراه شمار زیادی از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی و فعال دولت و حزب کشته شد. پس از این انفجار رهبری حزب به حجت الاسلام باهنر رسید . با برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری و رئیس جمهور شدن "رجائی" عضو رهبری حزب جمهوری اسلامی که نخست وزیر تحمیل شده این حزب به بنی صدر بود، "باهنر" نخست وزیر رجائی شد. دوران نخست وزیری و ریاست جمهوری این دو نیز بسیار کوتاه بود و هر دو در انفجار مقر نخست وزیری کشته شدند. رهبری حزب جمهوری اسلامی پس از این حوادث به علی خامنه ای رسید، با همین وعده های پوچ و ناممکنی که درباره حزب و اولین کنگره حزبی داد و در این صفحه اول روزنامه 14 اردیبهشت سال 1362 جمهوری اسلامی می خوانید. از جمله "ریشه دار بودن حزب جمهوری اسلامی"!! حزبی که چند سال بعد بدلیل ناکارآمدی و اختلاف لاینحل در  رهبری آن منحل شد و به تاریخ جمهوری اسلامی پیوست. انحلال حزب جمهوری اسلامی زمانی اعلام شد که تقریبا تمام احزاب سیاسی ایران که پس از انقلاب فعال شده بودند سرکوب، منحله اعلام شده و بسیاری از رهبران و اعضای آنها زندانی شده بودند و دیگر نیازی به رقابت و حضور حزب جمهوری اسلامی در صحنه نبود!

در همین صفحه اول می خوانید خبر منحله اعلام کردن حزب توده ایران و حتی از روی سر قوه قضائیه و حفظ ظاهر، احضار اعضای آن به سپاه. یعنی سازماندهنده و اجرا کننده اصلی طرح حمله به احزاب و از جمله حزب توده ایران و دستگیری و شکنجه و بازجوئی و نمایش تلویزیونی ترتیب دادن ها. نقشی که حداقل از سال 1360 تاکنون سپاه و بویژه بخش اطلاعاتی آن برعهده دارد و زندان و بندی ویژه در زندان اوین نیز برای دستگیری ها و شکنجه و اعتراف گیری و فیلمبرداری دراختیار دارد. در همین صفحه اول می خوانید خبرهائی در تبلیغ نظرات آیت  الله مطهری را. که البته این تبلیغ و این نوع خبرها نیز بویژه پس از فوت آیت الله خمینی و آغاز رهبری علی خامنه ای جمع و جور شد و دیگر آیت الله مطهری اینگونه تبلیغ نشد و بجای آن مصباح یزدی و نظرات او تبلیغ شد!

زمانی که این شماره روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده، علی خامنه ای رئیس جمهور شده و میرحسین موسوی نیز که در دولت رجائی- باهنر از سردبیری این روزنامه کناره گرفته و وزیر خارجه شده بود، حالا در دولت پر تضاد و تنش بر سر دیدگاه های اقتصادی متقابل خامنه ای- موسوی نخست وزیر شده بود. تضاد و تنش و تقابلی که سرانجام بر سر نتیجه انتخابات 88  در خیابانها به نمایش در آمد و بقول آقای خامنه ای تبدیل شد به لشکر کشی خیابانی.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: