ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 بهمن ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به عفو زندانیان

آشتی به مجرمین آری

با زندانیان سیاسی خیر!

 
 
 
 
 

 

سالگرد انقلاب 57 تمام شد و هنوز تکلیف دقیق هیاهوئی که در باره عفو زندانیان برپا کرده بودند معلوم نیست. رئیس قوه قضائیه وعده عفو گسترده را داده بود و دادستان تهران هم بر این آش مرتب در مصاحبه هایش روغن اضافه می کرد. بالاخره شمار زندانیانی که عفو شامل حالشان می شود 50 هزار زندانی اعلام شد و برخلاف همه تصوراتی که شکل گرفته بود این عفو شامل زندانیان سیاسی، سیاسی- عقیدتی، وکلا، فعالان کارگری، فعالان حقوق زنان، فعالان فرهنگی، دانشجویان و .... نشد بلکه شامل حال مجرمین و محکومین غیر سیاسی شد. در همین ارتباط روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت:

عفو 50 هزار زندانی به مناسبت چهل سالگی انقلاب چند نکته داد. اولاً کسانی که تا شش ماه حبس دارند و به هر علتی حکم اجرا نشده یا دستگیر نشدند یا معرفی نشدند، مشروط به اینکه شاکی نداشته باشند مورد عفو قرار می‌گیرند یا تا ۱۵ اسفند مهلت دارند که رضایت شاکی را بگیرند و حبس‌شان اجرا نشود.

محکومین جرائم غیرعمدی مثل تصادفات، زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندان شان را بر عهده دارند، در صورتی که حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند و نیز باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان بسر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس کرده باشند. زندانیانی که گرفتار بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج اند و زندانیان بالای ۷۰ سال تمام و زنان بالای ۶۰ سال به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل ۵ سال تحمل حبس کرده باشند مشمول عفو می شوند.....

به این ترتیب، بدلیل جا نداشتن زندانها، برای کم کردن هزینه رو به افزایش زندانها و دلائلی از این دست عفو ملوکانه را با شرایط بالا اعلام کردند. در تمام توضیحاتی که دادستان داد حتی یک جمله درباره زندانیان غیر مجرم از نوعی که دربالا اشاره شد نبود. خیال خام آزاد کردن زندانیان سیاسی با هدف آشتی ملی در عمل آشتی با مجرمین از آب در آمد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: