ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تصمیمات امریکا، جهان را

به سمت فاجعه اتمی می برد!

ایرج گلفام

 
 
 
 

 

در آستانه پایان سال میلادی، مطابق یک سنت چند ساله، پوتین در یک مصاحبه خبری با شرکت 1700 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت کرد و به سئوالات آنها پاسخ داد. رئوس مهم ترین بخش های این مصاحبه را که مستقیما از روی فیلم مصاحبه از روسیه به فارسی ترجمه شده را می خوانید:

گزارش کوتاه از وضع اقتصادی روسیه از سوی ولادیمیر پوتین و اشارۀ وی به برخی از پارامترهای اقتصادی از جمله کاهش رشد بیکاری از 5،2% در سال گذشته به 4،8 % ،افزایش ذخیرۀ ارز و طلای روسیه به مبلغ 464 میلیارد دلار، تورم حدود 4،2% ، تعادل بودجه و ترازتجاری مثبت 190 میلیارد دلار و... در سال 2018 آغازگر این مصاحبۀ مطبوعاتی بود.

وی همچنین با تأکید به " جهش تکنولوژیکی - اقتصادی " (از جمله الکترونیکی و دیجیتال کردن اقتصاد) را ضروری و تعلل در این امر را به عقب ماندگی دائمی تشبیه کرده و گفت:

برای جهش اقتصادی تا سال 2024 میلادی 19 طرح ملی بالغ بر 29 تریلیارد روبل و 6،5 تریلیارد روبل زیرساخت نیاز است که بودجۀ آن تأمین است.

در رابطه با موانع مؤثر بر سرعت رشد اقتصادی روسیه ولادیمیر پوتین به تحریمهای غرب هم اشاره کرده و تأثیر این تحریمها را حدودا یک سوم دلایل کاهش رشد اقتصادی اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین در رابطه با وضعیت کنونی و عدم ثباتی که در جهان دیده میشود در پاسخ به سئوالی که با اوج گرفتن احتمال خطر جنگ هسته ای و نگرانی برای آینده وجود دارد گفت:

بله فکر میکنم شما  حق دارید. احتمال این خطر احساس میشود. این احتمال از کجا نشأت گرفته است. اولا از فروپاشی سیستم کنترلِ مسابقۀ تسلیحاتی بعد از خروج یک جانبۀ ایالات متحده از عهدنامۀ "دفاع ضد موشکی" که ما مجبور شدیم سیستمهای جدیدی جهت دفع برتری بسازیم و الان میشنویم که آنها میگویند "روسیه به برتری دست یافته است" ، بله این حقیقت دارد ما در این زمینه برتری داریم و آنها به پای ما نمیرسند ولی بعدها خواهند رسید. اما در عرصۀ کلی این برتری همان موازنه و تعادل استراتژیکی است که از برتری یکطرفه ( استراتژیک) جلوگیری میکند. الان به  خروج از عهدنامۀ "عدم تولید موشکهایی با برد 500 تا 5 هزار کیلومتر " اقدام کرده اند ! تصور آن که اگر این موشکها در اروپا مستقر شوند دشوار است!

ما باید با این مسئله چه کنیم ؟ البته که باید اقدامانی جهت حفظ امنیت خود انجام دهیم. پس بعد از آن دیگر نِق نزنند که روسیه به برتری رسیده است. ما اصلا به دنبال برتری نیستیم . ما فقط درپی حفظ توازن و امنیت خود هستیم و به برتری فکر نمی کنیم. در مورد عهدنامۀ "کاهش سلاحهای تهاجمی استراتژیک-3" که در سال 2021 از اعتبار ساقط میشود و هنوز هیچ گفتگویی در این رابطه آغاز نشده و لازم نمیدانند و برایشان جالب نیست در این زمینه صحبت کنند. خوب نکنند! ما این را هم از سر میگذرانیم. ما امنیت خود را تأمین میکنیم و میدانیم چطور باید این کار را بکنیم. اما در کلیت این برای جامعۀ بشری بسیار ناخوشایند است برای اینکه ما را به محدوده های خطرناکی نزدیک میکند.

وجه مهم دیگری که من نمیتوانم از کنار آن به راحتی عبور کنم نازک شدنِ مرِزِ "توانِ عدم استفاده" از این سلاحهاست. نظراتی دربارۀ ساخت سلاحهای اتمی کم قدرت تاکتیکی مطرح کرده اند. اما باید توجه داشت که استفاده از این سلاحها و نظرات، " عدم استفاده" را کم کرده و احتمال جهانی شدن استفاده از این سلاحها و فاجعۀ جهانی را درپی دارد.

دومین خطر مهم استفاده از موشکهای بالستیکی بدون کلاهک هسته ای میباشد. تصور کنید موشکِ قاره پیمایی ( بدون کلاهک هسته ای) از یک گوشه ای شلیک میشود و سیستمهای راداری تشخیصی- تجسسی در کمتر از چند ثانیه محل شلیک و مسیر حرکت و نقطۀ اصابت را اعلام میکنند، ببینید چقدر احتمال اشتباه زیاد است. تصور کنید موشکی توسط یک زیردریایی از اقیانوس آرام شلیک شود چه کسی میداند این موشک با کلاهک هسته ای یا بدون آن است. علیرغم این خطر و احتمال فاجعه برخی (غرب) به استفاده از موشکهای بالستیکی در عملیات نظامی تاکتیکی معتقدند! ببینید این اقدامات چقدر خطرناک هستند. من امیدوارم که عقل سلیم جامعۀ انسانی را از این خطر برهاند.

در پاسخ به خبرنگار " شیکاگو تریبون" در رابطه با تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه ، ولادیمیر پوتین گفت:

فعلا ما هیچ نشانه ای از خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه مشاهده نمی کنیم . ولی احتمال آنرا میدهم. مضافا اینکه حل این بحران از طریق دیپلماتیک و تدوین قانون اساسی جدید سوریه در دستور روز است و این را در استانبول با فرانسه و ترکیه و آلمان مورد توافق قرار دادیم. روسیه بنوبۀ خود آنچه در توان دارد دراین رابطه انجام میدهد. بشار اسد علیرغم انتقادهایش 50 نفر را از سوی خود معرفی و در معرفی 50 نفر از سوی "مجمع شهروندان" شرکت کرد. ترکیه از سوی اپوزیسیون و ایران هم موافقت خود را اعلام کردند. ما این طرح را به سازمان ملل ارائه کردیم و معلوم شد سازمان ملل و آقای میستورا در تعلل هستند و من این تعلل را درک نمی کنم. نمی دانم چه اتفاقی رخ داده است ولی در هر صورت تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده این فهرست مورد توافق قرار خواهد گرفت و مرحلۀ دیگری از حل دیپلماتیک شروع خواهد شد.

اینکه آمریکا در آن شرکت خواهد داشت یا نه بستگی به این  دارد که نیروی نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی است. یعنی نه از طرف دولت سوریه و نه از طرف سازمان ملل به آنجا دعوت نشده اند.

در کل من از روند کلی در رابطه با سوریه راضی هستم.

با توجه به نتیجۀ سنجشی که اخیرا یکی از مراکز معتبر نظرسنجی در روسیه در مورد تمایل به بازگشت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی انجام داده و قریبِ 66% مردم روسیه دلتنگِ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی هستند ، سئوالی مبنی بر بازگشت اتحاد شوروی و نظر ولادیمیر پوتین در این رابطه مطرح شد که ولادیمیر پوتین در جواب گفت:

من فکر میکنم بازگشت به گذشته غیر ممکن است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول دی ماه

 
 

اشتراک گذاری: