ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چرا آیت الله مطهری را ترور کردند؟

 

 
 

 

 

این دو صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و آیندگان، در روز ترور و فردای ترور آیت الله مرتضی مطهری در اردیبهشت سال 58 است. نخستین ترور پس از اعلام جمهوری اسلامی در ایران.

تنها تروری که آیت الله خمینی با دستمال اشکش را پاک کرد. هاشمی رفسنجانی در حسینیه کنار خانه آیت الله خمینی در قم در کنار آیت الله خمینی ابستاده بود. اقای خمینی روی یک مبل ساده و معمولی نشسته بود. هاشمی پشت میکرفن برای جمعیت گریانی که در حیاط ایستاده بودند سخنرانی کرد و در نیمه های سخنرانی آیت الله خمینی اشکش سرازیر شد. هاشمی رفسنجانی اشتباهات بسیار بزرگی در جمهوری اسلامی کرد، دروغ بسیار گفت و نقش مهمی در انحصار طلبی بعد از انقلاب جمهوری اسلامی داشت. این که او در سالهای پس از انتخابات 76 و بویژه در جریان انتخابات 88 و پس از آن تا پایان مرگ مشکوک و ناگهانی اش چه مسیر تازه ای را برگزید و چرا و چگونه متحول شد کاری است تحقیقی و تحلیلی، ما فقط می خواهیم این دو صفحه اول را در ارتباط با ترور مطهری شرح بدهیم. هاشمی در همان سخنرانی با آن که نمی توانست نداند گروه مذهبی فرقان عامل ترور بوده اند، آشکارا و بصورت تحریک آمیز مارکسیست ها را خطاب قرار داد و با اشاره به آیت الله خمینی که غمگین بر مبل نشسته بود گفت: "چرا دل این پیرمرد را شکستید؟"  همینجا آیت الله خمینی دستمال را بیرون آورده و اشکش را پاک کرد و جمعیت یکپارچه خشم و انتقام فریاد بر آورد. ترور مطهری هیچ ارتباطی به مارکسیسم و گروه های چپ در آن زمان نداشت، حتی مجاهدین خلق. به فاصله کوتاهی عامل ترور "گروه فرقان" اعلام شد اما برای مردم دقیقا گفته نشد که این گروه کیست و کجا بوده و چرا دست به این ترور زده است، درحالیکه عوامل را فورا دستگیر کرده و از ماجراهای پشت صحنه و اختلافات مذهبی اطلاع داشتند. ای بسا در همان دستگیری ها و بازجوئی ها راه به مستنداتی در باره نقش بازماندگان ساواک و شبکه های مخفی اسرائیلی در این ترور و ارتباط آنها با گروه فرقان هم راه یافتند اما با ترتیب دادن یک محاکمه فرمایشی و اعدام فوری چند عضو فرقان دفتر بسته شد. و البته هرگز آن بخش سخنرانی هاشمی که مارکسیست ها را عامل ترور اعلام کرده بود تصحیح نشد و تکذیب نشد. فضای سیاسی پس از انقلاب اینگونه از درون حکومت رو به تیرگی می رفت و خشونت دامن زده می شد.

به مردم گفته نشد که گروه ناشناخته فرقان چگونه و از کدام منبع مطلع شده بود که مطهری رئیس شورای انقلاب است؟ از کجا میدانست جلسه شورای انقلاب آن شب و در کدام محل برگزار می شود؟ و چرا از میان آن جمع اعضای شورای انقلاب، مطهری برای ترور انتخاب شد؟ پیشینه اختلافات مذهبی و بازاری با مطهری چه بود؟ چه جریانات مذهبی با نظرات مطهری که حتی اعتقاد به آزادی مارکسیست ها داشت مخالف بود؟ آیا این اختلافات در درون شورای انقلاب هم بود و راه یافته بود؟ از درون همان شورا با فرقان ارتباطی برقرار بود؟ گفتند "فرقان" دارای تفکرات ارتجاعی بود، یعنی همین تفکراتی که امثال مصباح یزدی و آمران بسیاری از ترورهای سیاسی در جمهوری اسلامی داشتند. پیوند  و ارتباطی بین فرقان و این طیف که از دهه دوم جمهوری اسلامی بتدریج حاکمیت را قبضه کردند برقرار بود؟

به این سئوالات هرگز پاسخی داده نشد و مردم را بی خبر و بی اطلاع نگهداشتند و سیل حوادث و رویدادهائی که دهها ترور حکومتی و غیر حکومتی را بدنبال آورد، ماجرای ترور مطهری را پشت سر گذاشت.

در این دو صفحه اول، خبر تصفیه در تلویزیون را می خوانید که آغاز شده بود و شورائی که در اعتصاب تلویزیون را درجریان انقلاب رهبری کرده بود به این تصفیه معترض بود و معتقد بود باید با این شورا همآهنگی شود. آنها خواهان عوامل ساواک در تلویزیون بودند اما شورای انقلاب هواهای دیگری در سر داشت و نقشه های دیگری برای تلویزیون داشت که در آن بهره گیری از عوامل ساواک ایرادی نداشت اما هرکس سیبل داشت، کراوات می زد و حرف هایش در دوران انقلاب و پس از انقلاب بوی طرفداری از چپ و بعدا بوی ملی گرائی میداد باید از تلویزیون می رفت. همان تصفیه ای که با همین انگیزه و همین شیوه در مطبوعات انجام شد. ابتدا کیهان و تلویزیون و سپس بقیه روزنامه ها و رادیو ایران.

آیت الله خمینی در برانگیختن احساسات توده مردم بسیار ورزیده و استاد بود و به جرات می توان گفت هیچ روحانی و آیت الهی در این زمینه به پای او نمی رسید، بویژه که او دارای دو زبان بود. یک زبان روشنفکری که می توانست با اعضای کانون نویسندگان دیدار و برای آنها سخنرانی کند و یک زبان بسیار ساده و مردمی و عامه فهم که با استفاده از آن برای توده مردم سخن می گفت. او در سخنرانی بسیار کوتاهی که در ارتباط با ترور مطهری کرد از زبان دوم استفاده کرد که برجسته ترین جمله آن سخنرانی که به جان توده مردم آتش زد همین جمله ای بود که اطلاعات آن را تیتر کرد " بکشید ما را! از مرگ نمی ترسیم!"، پس از سخنرانی در بهشت زهرای تهران، این سخنرانی کوتاه هیجان انگیز ترین سخنرانی آیت الله خمینی بود. در همین صفحه اول اطلاعات می خوانید که سه ماه پس از انقلاب نیز همچنان به حکم محاکماتی که علنی نمی شد تیرباران دستگیر شدگان رژیم شاه ادامه داشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 دی

 
 

اشتراک گذاری: