ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 10 دیماه

روسیه به دو زبان

با ترکیه گفتگو می کند!

 
 
 
 

 

29 دسامبر وزرای دفاع و امور خارجه روسیه با همتایان ترک خود دیدار و مذاکراتی محرمانه داشتند که ساعتها بطول انجامید. این مذاکرات درباره استقرار ارتش سوریه در مناطقی است که امریکا آن ها را ترک می کند، موضوع گفتگوها تغییر تصمیم ترکیه برای ورود نظامی به منطقه و همچنین اطمینان بخشی به ترکیه مبنی بر کنترل مرزهای مناطق کرد نشین سوریه با مناطق کردنشین ترکیه بود. البته گفته می شود که حاصل این گفتگوی چند ساعته باید دستور کار ملاقات احتمالا قریب الوقوع اردوغان و پوتین باشد.

همکار پیک نت "ایرج گلفام" تفسیر زیر را در ارتباط با این دیدار نوشته است:

پس از تغییرات اخیر در مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه و شرق فرات از جمله تصمیم به خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از مناطق شمال شرقی و شرق فرات که غالبا کردنشین هستند و تقاضای کردهای ساکن این مناطق از دولت مرکزی سوریه جهت استقرار نیروهای نظامی سوریه در این مناطق برای مقابله با تهاجم احتمالی نیروهای ترکیه دیدار 2+2 انجام شد. یعنی وزاری دفاع و خارجه روسیه و ترکیه. این دیدار هم از نظر کنترل بیشتر اوضاع و هم برای پیشگیری از اتفاقاتی که ممکن است به تشدید وضعیت منطقه منجر شوند امری گریز ناپذیر بنظر میرسید.

سطح روابط سیاسی- نظامی - اقتصادی روسیه و ترکیه و حد بالای آن که تا چندی پیش تصور آن ناممکن مینمود ، قبل از هر چیز به نقش مؤثر و تعیین کنندۀ روسیه در منطقه از یکسو و سیاست ها و تدابیر دولت اردوغان برای حفظ موقعیت خود در این کشور و در سطح بین المللی ترکیه از سوی دیگر بستگی دارد.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه بعنوان آغازگر مذاکرات این نشست دربارۀ دستور کار جلسه ، با اشاره به ضرورت گفتگو با همتایان ترک خود در مورد موقعیت "ادلب" وشرقی و شمال شرقی سوریه  و شرق فرات اشاره کرد.

وزیر خارجۀ ترکیه "مولود چاووش اغلو" ترکیه را یکی از طرفین و تضمین کنندگانِ گفتگوهای کنفرانس "آستانه"(درباره سوریه در پایتخت کشور قزاقستان) نامیده و گفت:

« ما (ترکیه) با تکیه بر اصل تمامیت ارضی سوریه آمادۀ مقابله با هرگونه تحرکی در مقابل این اصل هستیم»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه نیز بعد از نشست در اظهار نظری چنین گفت:

«از اول سال آینده آقای پیترسون از سوی سازمان ملل متحد نمایندۀ جدید در رابطه با سوریه خواهند بود و به همکاری ایشان امیدواریم».

علیرغم شرکتِ مدیرکلِ سازمان اطلاعات خارجی روسیه " سرگئی ناریشکین" و همتای ترک وی در این جلسه که اهمیت این اجلاس چند ساعته را نشان داد، هیچ اطلاعیه ای از سوی وزرای دفاع روسیه و ترکیه منتشر نشده  است.

این روزها در محافلی در روسیه اصطلاح زیر بگوش میخورد:

«کسانیکه زبان دیپلماتیک لاوروف را نمی فهمند، مجبورند با شایگو وزیر دفاع روسیه صحبت کنند و زبان وی را بفهمند!»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 دی

 
 

اشتراک گذاری: