ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 13 دیماه

تفاهم بر سر منطقه حائل

میان کردهای سوریه و ترکیه

 
 
 
 

 

پس از سفر وزرای خارجه و دفاع ترکیه به مسکو و  دیدار و مذاکره با همتایان روس خود پیرامون آینده سوریه و بویژه کردهای این کشور که با خطر حمله ارتش ترکیه روبرو هستند، هیاتی از کردهای سوریه راهی مسکو شد. گفته می شود که از سوی دولت سوریه نیز هیاتی عازم مسکو شده است. گفته می شود یکی از راه حل های پیشنهادی روسیه به رهبران کردهای سوریه که در مسکو حضور دارند ادغام کامل یگانهای مدافع خلق کردها در ارتش سوریه بود تا از درگیری با ارتش ترکیه جلوگیری شود. همچنین امریکا با ایجاد منطقه یی حائل در مرز ترکیه و سوریه موافقت کرده است که این مرز حائل عملا کردهای ترکیه را از کردهای سوریه جدا می کند و این خواست ترکیه است. خبر پیشنهاد خط حائل را سناتور لیندزی گراهام، از حزب جمهوریخواه اعلام کرده است.

در این پیشنهادها، تا حدود زیادی تمایل و خواست جمهوری اسلامی نیز رعایت شده است زیرا جمهوری اسلامی نگران تشکیل یک دولت خودمختار کرد دیگر در منطقه و تقویت بیشتر این خواست در کردستان ایران است. ضمن آن که هر دو حکومت ترکیه و ایران، خواهان قطع پشت جبهه کردهای ترکیه در خاک سوریه اند.

آنچه مسلم است، اینست که دشوارترین و حساس ترین مذاکرات در این روزها در مسکو جریان دارد و بعید نیست که نوعی همآهنگی مستقیم و غیر مستقیم در همین ارتباط میان مسکو و واشنگتن نیز برقرار باشد تا از خیز ترکیه برای پر کردن جای خالی ارتش امریکا در سوریه جلوگیری شود و کردهای سوریه قربانی جنگ و حمله ارتش ترکیه نشوند. درعین حال که دولت مرکزی سوریه حاکمیت خود را در سراسر سوریه برقرار کند. در این میان معلوم نیست با نگرانی هائی که اسرائیل به بهانه حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه مطرح می کند چه خواهند کرد؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 دی

 
 

اشتراک گذاری: