ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تخریب "حظیره القدس" مرکز بهائیان ایران

 
 
 

 

 

اندک زمانی پس از کودتای 28 مرداد، رژیم کودتا تصمیم گرفت افکار عمومی را به جای توجه به کودتا، دستگیری ها و اعدام ها و بسته شدن کامل فضای سیاسی کشور نمایش مبارزه با بهائیت را مثل گوی به وسط میدان سیاسی- اجتماعی ایران بیاندازد. شیخ محمود حلبی که انجمن مبارزه با بهائیت را راه اندازی کرده بود و در رادیو مشهد سخنرانی می کرد کم کم به تهران آمد تا فعالیت خود را گسترش بدهد. بسیار بعید است که شاه عقلش به اینجاها قد بدهد، ژنرال های کودتاچی هم سرکوب و اعدام را بلد بودند، بنابراین مبارزه با بهائیت از یکجای دیگری بعنوان جانشین فعالیت سیاسی به شاه ابلاغ شد و او نیز به ژنرال های عامل کودتا این مبارزه را ابلاغ کرد. هدف مهم دیگر جلب رضایت مراجع تقلید مستقر در قم و روحانیون و بازاریهای مذهبی بود و به همین دلیل هم مبارزه با بهائیت خیلی زود با استقبال این نهادها روبرو شد و رژیم هم این استقبال را روی هوا قاپید و ادامه داد. شاه دستور ویران سازی مرکز بهائیان ایران با نام "حظیره القدس" را صادر کرد و شماری از ژنرال ها به سرکردگی رئیس ستاد ارتش و فرماندار نظامی تهران "سرتیپ تیمور بختیار" با سربازهائی که عمله اعلام شدند با بیل و کلنگ رفتند برای تخریب حظیره القدس و اولین کلنگ را رئیس ستاد ارتش زد و فرماندار نظامی تهران هم در کنارش ایستاد و نظارت کرد! کار این تخریب، پس از این نمایش، بطور کامل انجام شد و سپس شاه دستور داد به جای آن ساختمانی بسازند که ساخته شد و تبدیل شد به ساختمان مرکزی اطلاعات و امنیت کشور و تیمور بختیار فرماندار نظامی تهران هم با درجه سرلشکری شد رئیس آن. تیمور بختیار عملا در دوران کودتا امنیت و اطلاعات را برعهده داشت و درعین حال فرمانده لشکر 2 زرهی هم بود و شاه از این همه قدرت در دست بختیار کم کم نگران شده بود. بدین ترتیب شاه با یک تیر چند نشان زد. هم با تخریب حظیره القدس حمایت روحانیت و سران بازار سنتی را که ملیون و مصدقی ها در آن نفوذ داشتند به خود و حمایت از کودتا جلب کرده و گسترش داد و هم با تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشورکه بعدها با استفاده از حروف اول این نام معروف شد به "ساواک" و تعیین بختیار بعنوان رئیس این سازمان و دور کردن او از لشکر 2 زرهی خیالش از بختیار و احتمال کودتای دوم توسط او و این بار علیه دربار شاه راحت شد. دکتر بهزادی روزنامه نگار با سابقه و ورزیده ایران که صاحب امتیاز و سردبیر مجله تهران مصور بود و با بسیاری از رجال آن زمان مصاحبه کرده و یا ارتباط داشت، در کتاب دو جلدی خاطرات خود می نویسد:

بختیار که یک نسبت فامیلی هم با مصدق داشت، احترام مصدق را در زندان حفظ میکرد و هفته یک و یا دو بار صبحانه را با مصدق در زندان می خورد. بختیار بعدها خودش گفت که مصدق دوبار هنگام بدرقه من تا در خروجی زندان، هنگام خداحافظی دستش را گذاشت روی شانه من و گفت :«تیمور! ناصر هم یک سرهنگ بود!» اشاره او به کودتای سرهنگ ناصردر مصر و انحلال سلطنت و اعلام جمهوری عربی مصر بود.

ژنرال پر قدرت و جسور و خشنی مانند بختیار وقتی از واحد نظامی و آن هم واحد پر قدرتی مانند لشکر 2 زرهی تهران دستش کوتاه شود، دیگر شیر بی یال و دم و اشکم است، هر چند رئیس ساواک باشد!

بختیار بسیار دیر مصمم به آن توصیه مصدق شد، یعنی در سالهای مغضوب شاه شدن و از ایران گریختن و در عراق ساکن شدن. او اشتباه بزرگی کرد که شاه رامصمم به کنار گذاشتن او کرد. در جریان سفر به امریکا به کاخ سفید میرود و ظاهرا و به گفته خود او رئیس جمهور به وی درباره فساد دربار و ضرورت یک رفرم و اصلاحات سخن می گوید و بختیار پس از بازگشت به ایران در ملاقات با شاه و دادن گزارش سفر حضور در کاخ سفید و ملاقات با رئیس جمهور امریکا، حرف های او را برای نشان دادن وفاداری خود به شاه عینا نقل می کند. شاه وحشت می کند و با این فکر که امریکائی ها آن هم در سطح ریاست جمهوری امریکا روی بختیار حساب ویژه باز کرده اند و اینبار بختیار توصیه ها را قبول نکرد و به شاه وفادار مانده، اما تضمینی وجود ندارد که در تماس بعدی هم قبول نکند، بختیار را از راس فرماندهی لشگر 2 زرهی برداشت و او را رئیس ساواک کرد.

ویران سازی مرکز بهائیان در تهران نمایشی بیش نبود و شاه برای جبران این اقدام نمایشی، میدان حکومت و دولت را به بهائیانی که کارگزار، مرید او بودند سپرد و حتی پزشک مخصوص او "سپهبد ایادی" از رهبران بهائیان بود.

 در اینجا بحث بر سر این نیست که بهائیان خوبند و یا بدند. به هیچ وجه چنین بحثی مطرح نیست زیرا بهائیان نیز مانند دیگر شاخه های اسلامند و در میان آنها نیز اقشاری زحمتکش، تحصیل کرده و خدمتگذار به ایران و ایرانی وجود داشت و دارد و دستجاتی نیز خیر! مثل دیگر مذاهب و شاخه های اسلام.

بهر روی، این صفحه اول روزنامه 21 اردیبهشت سال 1334 کیهان است که یکسال و 8 ماه پس ازکودتا اخبار و تصاویر نمایش مبارزه علیه بهائیت شاه و کودتاچی ها را نشان میدهد.

در همین صفحه اول می خوانید که پس از کودتا رژیم شاه تصمیم گرفت با چند قرارداد فرهنگی و نشان دادن حسن نیت از واکنش اتحاد شوروی نسبت به کودتای28 مرداد بکاهد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 دی

 
 

اشتراک گذاری: