ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چه یادها با تختی و کیهان ورزشی است!

 
 
 

 

 

17 دیماه سالروز مرگ همیشه در ابهام غلامرضا تختی پهلوان پایتخت و مشهورترین کشتی گیر ایران است. یعنی، روز گذشته 51 سال از مرگ تختی گذشت و این صفحه اول هفته نامه کیهان ورزشی از  مراسم خاکسپاری تختی در گورستان ابن بابویه تهران 51 سال پیش است. انبوه جمعیت بدرقه کننده تختی بی نظیر بود. هفته نامه ای که روی کاغذ کاهی روزنامه ای منتشر می شد و سالها بعد شکل مجله به خود گرفت و چهار رنگ منتشر شد. کیهان ورزشی که در زمان خود یگانه نشریه ورزشی ایران بود، سرگذشتی بسیار جالب دارد که آن را دکتر صدرالدین الهی که از بنیانگذاران آن بود تاکنون در چند مصاحبه و مقاله شرح داده است. به نوشته او، بعد از کودتای 28 مرداد سرخوردگی سیاسی جوانان را به اعتیاد و الکل کشیده بود. هیچ نوع فعالیت سیاسی و هنری ممکن نبود و همه درها به روی جوانان بسته شده بود. مرحوم "فکری" که او را باید پدر ورزش ایران نامید، پیشنهاد انتشار یک روزنامه ورزشی به دور از سیاست را داد تا بلکه بتوان با تشویق به ورزش جلوی گسترش اعتیاد و سرخوردگی سیاسی را گرفت. من پیشقدم شدم و سپس مرحوم گیلانپور که از ورزشکاران بنام اسکی ایران بود پیش افتاد و به همت و چانه زنی دکتر مصباح زاده با حکومت موافقت رژیم را برای انتشار این هفته نامه گرفت و کار راه افتاد. برخی از ورزشکاران وقت که دست به قلم نیز بودند مقالات و تفسیرهای ورزشی را در همین هفته نامه منتشر کردند. مانند تمرز که وزنه بردار بود، سرگرد اسدالهی که فوتبال را خوب می شناخت و بیش از آنکه نظامی باشد ورزش دوست بود، مهدی درُی که کشتی گیر بود اما کمرش ضربه دیده و دیگر نمی توانست روی تشک برود، منوچهر لطیف که او هم کشتگیر بود و اهل مشهد و به کشتی محلی خراسان تسلط داشت، حسین دستگاه که شناگر و مربی شنا بود، حشمت مهاجرانی عضو تیم ملی فوتبال و ستوان مسعود ماهتابانی عضو تیم ملی بسکتبال و اکبر بشردوست سرشناس ترین مربی کوهنوردی ایران هم امور فنی و چاپ را برعهده گرفت. کم کم صدرالدین الهی بعنوان خبرنگار ویژه کیهان در فرانسه مستقر شد و رفت برای گزارش جنگ استقلال الجزایر و دیدار و مصاحبه با رهبران انقلاب الجزایر و گیلانپور سردبیری کیهان ورزشی را برعهده گرفت. کیهان ورزشی بسرعت در میان جوانان جای خود را باز کرد و تیراژ آن اوج گرفت. خواندنی ترین گزارش مسابقه پینگ پنگ میان دو تیم امریکا و چین که در واقع برای نخستین بار دروازه های چین به روی خبرنگاران را باز کرد به قلم گیلانپور نوشته شد که راهی چین شده بود. خیلی زود سردبیری کیهان ورزشی به مهدی درُی رسید که شم روزنامه نگاری بسیار پر قدرتی داشت، با همه کم حرفی و آهسته حرف زدنش روابط بسیار گسترده ای با ورزشکاران ایران داشت و در انتخاب "تیتر" برای مطالب کیهان ورزشی رقیب نداشت، همچنان که جسارتش برای درگیر شدن به سود ورزشکاران با سپهبد خسروانی سرپرست حکومتی سازمان تربیت بدنی که ریاست عالیه آن متعلق به برادر شاه غلامرضا پهلوی بود. کیهان ورزشی روزهای شنبه منتشر می شد و بتدریج این هفته نامه و هفته نامه "زن روز" و هفته نامه "کیهان بچه ها" شدند چک تضمینی روزنامه کیهان زیرا تیراژ و آگهی آنها کمبود بودجه روزنامه را جبران می کرد.

در چند نوبت ساواک شاهنشاهی سعی کرد کیهان ورزشی را تعطیل کند. یکبار در جریان مرگ تختی که مهدی دری با کمک رحمان هاتفی برای تختی سنگ تمام گذاشت. هاتفی که متولد خانی آباد تهران بود و مدتی کشتیگیر و کار خود را با کیهان ورزشی شروع کرده بود خیلی زود به توصیه صدرالدین الهی که در هاتفی ظرفیت کم نظیر روزنامه نگاری را کشف کرده بود به کیهان روزانه رفت و از خبرنگاری حوادث، خیلی زود به بخش سیاسی کیهان منتقل شد و  سرانجام نیز پس از سالهای معاون سردبیری، شد سردبیر کیهان در دوران انقلاب. نخستین گزارش مرگ تختی را هاتفی تهیه کرد. پس از کشف جسد تختی در هتل آتلانتیک تهران ساواک و پلیس تهران درهای اتاقی را که جنازه تختی از آن بیرون آورده شده بود را مهر و موم کردند تا هیچکس وارد آن نشود. هاتفی که بشدت به تختی علاقمند بود، از پنجره ساختمان همسایه هتل محل کشف جسد تختی توانست پنجره اتاق محل کشف جسد تختی را با چند مشت باز کند و وارد آن شود و به کمک عکاسی که با خود برده بود از اتاق و تختخواب و وسائل اتاق عکس بگیرد. پس از انتشار این عکسها در کیهان ورزشی، اولین برگ پرونده سیاسی رحمان هاتفی ورق خورد و او به ناچار و به توصیه مهدی دری چند هفته ای هیچ کجا آفتابی نشد تا آبها از آسیاب افتاد و دوباره به کیهان بازگشت.

کیهان ورزشی کم کم تبدیل شد به موی دماغ سپهبد خسروانی و مدافع ورزشکاران. او نتوانست کیهان ورزشی را تعطیل کند زیرا زور سپهبد خسروانی به دکتر مصباح زاده نرسید، اما فشار را برای برکناری مهدی دری از سردبیری کیهان ورزشی تشدید کرد.

 دری مدت کوتاهی کمتر در کیهان ظاهر شد و از خانه کار سردبیری کیهان ورزشی را ارتباط تلفنی انجام داد تا آن که آب ها از آسیاب افتاد و دوباره به جمع هیات تحریریه کیهان ورزشی بازگشت. بار دوم درجریان انتخاب آقای فوتبال یورش حکومت به کیهان ورزشی اوج گرفت. کیهان ورزشی پس از چند ماه و با نظرسنجی خوانندگان و ورزشکاران "پرویز قلیچ خانی" را بعنوان مرد سال انتخاب و اعلام کرد. این عنوان را بادمجان دور قاب چینان بردند پیش شاه با این مضمون که مملکت یک آقا بیشتر ندارد و آنچه کیهان ورزشی کرده مقابله با شخص اول مملکت است. قلیچ خانی از بازی در تیم ملی فوتبال محروم شد و چنان فشاری به مصباح زاده برای برکناری درُی از سردبیری کیهان ورزشی وارد آمد که او هیچ چاره ای جز عقب نشینی نیافت. درُی با هزینه کیهان برای دیدن دوره های تحصیلی به انگلستان اعزام شد تا آب ها از آسیاب بیفتد و سردبیری کیهان ورزشی بار دیگر به گیلانپور سپرده شد که علیرغم متانتش جسارت و تسلط درُی بر کار روزنامه نگاری را نداشت. زمان زیادی طی نشد که به سال 56 و جرقه های انقلاب رسیدیم و دیگر کیهان ورزشی آن میدان فراخ را نداشت که در جریان انقلاب کیهان روزانه و اخبار روز سیاسی داشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 دی

 
 

اشتراک گذاری: