ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 19 دیماه

ترکیه و ایران رسیده اند

به چهار راه چه کنم؟

 
 
 
 
 

 

پليس نظامى روسيه از روز گذشته گشت زنى در منبج را آغاز کرد و "يوسف ماماتف" نماينده ى پليس نظامى روسيه در مصاحبه اى به خبرنگاران گفت: "از امروز آغاز به گشت زنى در منبج و حومه اش كرديم. هدف از این گشت زنی تامين امنيت در منطقه و جابجايى تشكل هاى مسلح به مناطق ديگر است."

در دیدار جان بولتون از ترکیه این کشور خواهان ١٦ پايگاه آمريكا در منطقه شده كه گويا قرار است آمريكا با خروجش از سوريه آنها را تخليه كند. ايالات متحده اعلام داشته تركيه مى تواند جاى ما در مبارزه با داعش را پر كند و وعده عملیات نظامی 18 ژانویه که روز گذشته اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد ظاهرا همین استقرار در پایگاه های امریکا در داخل سوریه باید باشد.

داعش هم اكنون بخش كوچكى از خاک سوريه را در عمق بيش از ٤٠٠ كيلومترى از مرز تركيه در خاك سوريه تحت كنترل دارد. بنابراين براى يك حركت زمينى تركيه ناچار به عبور از مناطق تحت كنترل كردهای سوریه مى باشد و شواهد نشان میدهد که حضور سریع پليس نظامى روسيه در منبج باید واکنشی نسبت به همین توافق احتمالی جان بولتن در ترکیه باشد.

همزمان با این اخبار، اردوغان در نشست هفتگى حزب حاکم گفت: " تمامى آمادگى ها را بعمل آورده و هر آن حركات را شروع خواهيم كرد." ولى آنچه كه در جنگ ها اكنون اهميت بيشترى دارد نه مسير زمينى بلكه بيشتر راهروهاى هوايى است.

مطابق آنچه که در روسیه و ترکیه اعلام شده اردوغان بزودی به روسيه سفر خواهد کرد تا با پوتین در تمام این زمینه ها گفتگو کند.  درحال حاضر یک سوم از خاک سوریه در کنترل کردهای این کشور است. بايد ديد آيا سوريه و روسيه اجازه استفاده از راهروهاى هوايى به جنگنده هاى تركيه در خاك سوريه را خواهند داد؟

فعلا از آثار و نتایج تحولات مهمی که جریان دارد کاهش ارزش لیر ترکیه به میزان 3 در صد در روز گذشته و همزمان با حضور جان بولتن در ترکیه بود.ارزش دلار روز گذشته با 3 در صد افزايش به مرز ٥.٤٨ لير رسید.

جمهوری اسلامی درباره تمام این رویدادها و تحولات مهر سکوت بر لب زده است. درحالیکه با توجه به حضور نظامی اش در سوریه و مخالفت دولت های روسیه و سوریه با جنگ ترکیه علیه کردهای سوریه از یکسو و نگرانی اش از شکل گیری یک حکومت خودگردان از کردها در سوریه و تمایل به دخالت ارتش ترکیه در سرکوب کردها از سوی دیگر همانقدر در چهار راه "چه کنم" سرگردان است که دولت ترکیه سرگردان است. عکس: پلیس نظامی روسیه در منبع!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 دی

 
 

اشتراک گذاری: