ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پادشاه عربستان با چند گلوله از پای درآمد

 
 
 

 

 

هفته اول تعطیلات نوروزی سال 1354. درجریان مراسم زادروز پیامبر و دستبوسی شاهزادگان و خاندان آل سعود،  پادشاه عربستان با شلیک چند گلوله نقش زمین شد و دیگر برنخاست. ملک فیصل شناخته شده ترین پادشاه و چهره عربستان در خاورمیانه بود و دارای ریشه های قوی در خاندان آل سعود. آن که با شلیک گلوله پادشاه را از پای در آورد، برادر زاده جوان و تحصیلکرده ملک فیصل بود که گویا می خواست انتقام خون برادرش را بگیرد. واقعیت انگیزه این ترور چه بود، هرگز اعلام نشد و به همین دلیل ارتباط این ترور با قیمت نفت، بالا و پائین شدن تولید آن، رهبری اوپک و حساب های بانکی پادشاه و خاندان آل سعود در بانکهای انگلیس و ... در پرده ابهام ماند.

شاه ایران که هم دوستی و هم رقابت نفتی با ملک فیصل داشت، بیمناک از حادثه ای که روی داد و می توانست در مراسمی مشابه توسط یکی از اعضای خانواده و نزدیکان او روی دهد، فورا پیام تسلیت فرستاد و از آن پس دستور کنترل شدید دیدارهای خانوادگی با شاه صادر شد. هیچ نظامی و غیر نظامی حق نداشت مسلح به دیدار شاه برود و دستور تفتیش بدنی اعضای خانواده نیز پیش از ورود به محل دیدار با شاه صادر شد. مطبوعات وقت که کیهان و اطلاعات در راس آنها بودند و روز نخست بدون کنترل امنیتی اخبار ترور شاه عربستان را پوشش داده بودند از روز بعد، دستور داده شد خبرهای این ترور را بسیار مختصر و حاشیه ای و در صفحات داخلی منتشر کنند. گوئی نباید سرود یاد مستان داده می شد! امروز، پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه و بازتاب وسیع آن در شبکه های مجازی و رسانه های مکتوب و تصویری، بازگشت به گذشته و مرور اختلافات ریشه دار قدرت در میان شاهزادگان سعودی شاید بیش از دهه 50 قابل درک باشد. شاید ترور پادشاه عربستان در سال 51 در میان مردم چندان توجهی را جلب نکرد اما شاهد بودیم که قتل خاشقچی تا چه حد افکار عمومی را به خود مشغول کرد. همچنان که بازداشت شماری از شاهزادگان عربستان توسط ولیعهد کنونی عربستان افکارعمومی را جلب کرد. در هر رویدادی که مربوط به عربستان سعودی است باید به این اختلاف و رقابت ریشه دار در دستگاه سلطنتی عربستان توجه داشت. حتی در همین صفحه اول روزنامه اطلاعات که اخبار این ترور را بازتاب داده است می خوانید که بلافاصله جانشین ملک فیصل تعیین و اعلام شد اما همزمان با آن، همه خبرگزاری ها گزارش دادن که ولیعهد جدید مرد قدرتمند است. یعنی باز یک پادشاه و یک ولیعهد قدرتمند! ملک خالد پادشاه شد و ملک فهد ولیعهد و طولی نکشید که دومی پادشاه شد!

آن زمان نیز اخبار حاشیه ای فورا جانشین اصل ماجرا شد تا افکار عمومی را به بیراهه ببرد. از جمله این که قاتل روانی بوده و یا قاتل با یک زن زیبای لوس آنجلسی زندگی می کرده و یا دلیل ترور انتقام برادر بوده و ....

در همین صفحه اول اخبار دیگری را هم می خوانید. از جمله درباره سفر هویدا، نخست وزیر به عراق و فراهم شدن مقدمه سفر صدها هزار زائر ایرانی به عتبات. همین ماجرای اربعین و عتبات که در جمهوری اسلامی با وسعت بیشتری شاهدیم. از مجموع پیام های تسلیت به محمود خیامی پدرو بنیانگذار اتومبیل سازی در ایران (ایران ناسیونال) بمناسبت مرگ مادر وی دو نمونه تا نیمه اول صفحه اول اطلاعات خود را بالا کشیده اند و دیده می شود و بقیه در نیمه دوم است. سرمایه داری نسبتا کم سن و سال و بسیار مبتکر و توانمند که از همراهی برادرش نیز برخوردار شد. زاده مشهد بود و پدرش یک روحانی. در جوانی فوتبالیست بود و همین سابقه انگیزه راه اندازی یکی از قوی ترین تیم های فوتبال از سوی وی شد. تیم پیکان که بسیاری از بازیکنان تیم معروف شاهین پس از اعلام انحلال آن با اشاره شاه که فکر می کرد توده ایها و مصدقی ها در این تیم جمع شده اند، وارد تیم پیکان شدند. خیامی در جوانی در تیم شاهین بازی کرده بود. او از مشهد به تهران آمد و یک تعمیرگاه اتومبیل راه اندازی کرد و بعدها شد موسس ایران ناسیونال. او را شاید بتوان تا حدودی از سرمایه داران ملی پیش از انقلاب دانست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 دی ماه

 
 

اشتراک گذاری: