ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

زمین در اینجا هم می لرزد

نهضت نجات حوزه های دینی

از چنگ روحانیون حکومتی!

 
 
 
 
 

 

گزینش ها و خودی و غیر خودی کردن ها، تمام سطوح مملکتی از جمله حوزه های مذهبی را هم از درون تهی کرده و رانت حوزوی، که امثال مصباح یزدی ها و شیخ محمد یزدی ها را شامل شده  روحانیت را هم فلج کرده است. این واقعیت را در سخنان آیت الله جوادی آملی که در دوران اخیر به یکی از منتقدان حکومتی شدن حوزه تبدیل شده و در مقابل امثال شیخ محمد یزدی که منصوب رهبر در حوزه قم است قد علم کرده بخوانید:

امروز از ۵۰ هزار طلبه، سه نفر تولید کننده علم نداریم . میوه ایران باید آخوند خراسانی‌ها باشد، آقای نائینی باشد، آسید ابوالحسن باشد، امام باشد، آقای خوئی باشد، اینها باشد، چرا ما جزء این افراد نباشیم؟

مرتضی جوادی آملی که ظاهرا فرزند آیت الله جوادی آملی است درباره این سخنان می گوید:

در حوزه های علمیه افرد فراوانی می آیند اما آنها که زبده اند و می توانند برای آینده حوزه مفید باشند افراد زیادی نیستند. جذب و گزینشی که در دفاتر متعدد برای شناسایی نیروها و گماردن طلبه ها به کارهای مدیریتی و سیاسی و ... وجود دارد روح و روان حوزه را برای یک فعالیت علمی می بندد. در یک کلاس بیست نفره، چهار یا پنج نفر قوت علمی خوب دارند . حوزه امروز باید با حوزه 40 سال گذشته کاملا متفاوت باشد و بتواند با زبان روز و امکاناتی که در نظام آموزشی هست سخن بگوید.

درست است که امروز از کشورهای متعددی به حوزه می آیند اما آنها در نظام های متفاوت از حوزه علمیه ما رشد کرده اند. متاسفانه در حوزه ارتباط با مجامع علمی مانند الازهر مصر یا جامعه ام‌القری وجود ندارد.

هرچه حوزه مستقل تر باشد نظام قوی تر است. اگر حوزه خود را از جایگاه صداقت ببیند و نظام هم انتظار تصدیق بی پایه نداشته باشد هر دو از همدیگر منتفع می شوند. فقط آیت الله جوادی آملی نیست که از وضع طلاب گلایه دارد. آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، می گوید: آنچه آیت الله جوادی آملی مطرح کرده انتقاد بسیاری از علما و مراجع تقلید است.

آیت الله ممدوحی می گوید: حرف آیت الله جوادی آملی درست است. حوزه ها رو به افول رفته اند. وقتی انقلاب شد بسیاری از مدرسین حوزه جذب انقلاب شدند و خیلی از آنها هم شهید شدند.  لذا حوزه تقریبا خالی شد و تسلسل دانش حوزه‌ای قطع شد. خود مجلس موسسان صد نفر مجتهد درجه یک داشت که برای نوشتن قانون اساسی رفته بودند. دانشگاه هم وسیله ای برای جذب طلاب شده است. طلبه ها وقتی به جایی می رسند و مدرک می گیرند، می روند.

در دوران سابق مرحوم آیت الله بروجردی به یک طلبه ماهی 15 تومان می داد که یکی از آنها من بودم. اگر 15 تومان دیگر به دست می‌آوردیم خرج یک ماه تامین می شد؛ اما الان اینگونه نیست. طلبه ها با یک بار رفتن به قصابی باید نصف شهریه شان را خرج کنند.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 دی ماه

 
 

اشتراک گذاری: