ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران:

گسترش ایدز درمیان

نوجوانان مدارس را معنا کنید!

 
 
 
 
 

 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز"مینو محرز" در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: آمار ایدز در میان نوجوانان رشد چشمگیری داشته اما مسئولان بخش‌های آموزشی ترجیح می‌دهند سکوت کنند و آن را انکار کنند. انتقال ایدز در ایران از طریق معتادان و تزریق کم شده اما از  طریق تماس‌های جنسی بیشتر شده و  به همین دلیل تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر شده است.

با اینکه روسپی‌گری و روابط نامشروع نیز در بالا رفتن آمار ایدز در زنان موثر است، اما در آن حد نیست که باعث رشد ده برابری ایدز در زنان شود، یعنی برقراری تماس‌های مشروع و عادی برای رشد ده برابری ایدز در زنان کافی است.

در زمینه آموزش ضعیف عمل کرده‌ایم و به زنان و مردان ایرانی برقراری روابط سالم را نیز آموزش نداده‌ایم و همین موضوع باعث می‌شود که تماس‌های جنسی نامطمئن مشروع نیز به شیوع بیماری ایدز بیانجامد.

در همه جای دنیا رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری ایدز نقش بسیار مهمی دارند ، اما در ایران اینگونه نیست و سازمان صدا و سیما و شبکه‌های مختلف رادیویی در این زمینه همواره بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. اگر توجه کنید آثار بسیار کمی با موضع ایدز در تلویزیون تولید می‌شود و رادیو نیز در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری ایدز و راه‌های شیوع آن، ‌نقش بسیار کمرنگی دارد.

در حال حاضر آنچه می‌تواند در بالا بردن آگاهی مردم موثر باشد، فضای مجازی است که تلویزیون از این امکان برخوردار است و لااقل می‌تواند در آن فضا به اطلاع رسانی بپردازد که اینگونه نیست.

آموزش و پرورش نیز نسبت به آگاه سازی نوجوانان ضعیف عمل کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده است؛ به همین دلیل زمانی که با نوجوانان مبتلا به ایدز صحبت می‌کنیم، آنها نسبت به چگونگی برقراری ارتباط و راه‌های شیوع بیماری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

برخی نظرشان این است که آموزش نوجوانان و آگاهی دادن به آنها نسبت به بیماری ایدز بدآموزی دارد و تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که درباره آن حرفی نزنند، اما مسئله این است که عدم پرداختن به این بیماری خطرناک باعث می شود که نوجوانان با عدم آگاهی وارد روابط پرخطر شوند و نتیجه‌اش این است که متاسفانه آمار ایدز در میان نوجوانان نیز رشد چشمگیری داشته است.

نماینده آموزش و پرورش از همان ابتدا یعنی از اول اپیدمی ایدز در جلسات کمیته  کشوری حضور داشته و مسئولان وزارت بهداشت چندین بار با آنها درباره شیوه اطلاع رسانی در مدارس صحبت کرده‌اند؛ اما نتیجه‌ای نداشته و دلیلش، نگرش منفی سیاستگذاران و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به بیماری ایدز است. مردم به دلیل عدم آگاهی نسبت به رفتارهای پرخطر و جدی نگرفتن بیماری حاضر به انجام تست نیستند و از طرفی هراس دارند که به آنها انگ زده شود و مورد قضاوت‌های نادرست قرار گیرند.

در زندان‌ها نیز به طور مداوم از بزهکاران و زندانیان تست گرفته می‌شود و آموزش عالی نیز تمهیدی اندیشیده تا در دانشگاه‌ها نیز از دانشجویان تست ایدز به عمل آید، اما مسئله اینجاست که همه اقشار جامعه به دانشگاه نمی‌‌روند .

در حال حاضر کار به جایی رسیده که خانواده‌ها نیز از آسیب ایدز در امان نیستند. در کمال تاسف،‌ حال افرادی به ایدز مبتلا می‌شوند که سالهاست ازدواج کرده‌اند و بچه های بزرگ دارند.

همه اتفاقات مثبتی که تاکنون در زمینه بهبود وضعیت بیماران ایدز رخ داده حاصل تلاش وزارت بهداشت و درمان و همکاران ما در این بخش است و به جرات می‌گویم که از ابتدای اپیدمی تاکنون، فقط وزارت بهداشت کارش را درست انجام داده است.  سی سال از اپیدمی ایدز گذشته و اگر دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کردند و وارد عمل می‌شدند اوضاع بهتری داشتیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 دی ماه

 
 

اشتراک گذاری: