ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 دی ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

موش و گربه بازی

از دیماه 57 تا مرداد 59

 
 

 

 

این صفحه اول روزنامه کیهان در آغاز دورانی است که شماری از زبده ترین روزنامه نگاران این روزنامه تصفیه شده و تحریریه کیهان را ترک کرده اند و کسانی را حکومت به کمک انجمن اسلامی تازه تاسیس کیهان به تحریریه این روزنامه تحمیل کرده است. انجمنی که مرکب بود از دو کارگر حروفچینی سربی و یک مسئول دریافت آگهی های تجاری بنام "قاضی" در بخش آگهی های روزنامه که بدلیل گرایش ها و ارتباط های مذهبی اش، در  اواخر سال 57 با واسطه و بی واسطه به شورای انقلاب وصل شده و از آنجا دستور می گرفت. تیراژ مطبوعات و از جمله روزنامه کیهان سقوط کرده بود و به همین دلیل از صفحات دو روزنامه کیهان و اطلاعات کاسته شده بود. هم فضای انقلابی در کشور فروکش کرده بود و هم اخبار از نفس افتاده بودند. آنها که جانشین کادر حرفه ای روزنامه ها شده بودند، خبرها را مطابق خواست آنها که به حکومت رسیده بودند انتخاب می کردند و در جملاتی غیر حرفه ای آنها را تبدیل به تیتر می کردند. شاید در گذشته مقاله نویس های مجلات مذهبی و یا بولتن  های دانشجوئی بودند، اما مجله نویسی و بولتن نگاری کجا و روزنامه نگاری کجا!

همین صفحه اول که تاریخ 4 بهمن 58 را دارد، خود گویای توضیحات بالاست. حاکم شارلاتان و قاچاقچی پاناما که شاه برای ورود به امریکا خود را تا آن کشور رسانده بود با این نوع خبرسازی ها دوسره بار می کرد. هم شاه را با تهدید تحویل دادن به جمهوری اسلامی تلکه می کرد و هم با وعده تحویل دادن شاه از جمهوری اسلامی پول می گرفت و این درحالی بود که تحویل شاه به جمهوری اسلامی ناممکن بود. حاکم پاناما بدون اجازه امریکا آب نمی خورد و سیاست امریکا نیز به هیچ وجه تحویل شاه به حکومت جدید ایران نبود. حاصل این بده بستان و موش و گربه بازی همین تیترهائی است که در صفحه اول روزنامه کیهان می خوانید و تازه روزنامه نگار شده ها نیز فورا آنها را به سینه صفحه اول می چسباندند. مردم تقریبا دیگر از این موش و گربه بازی فاصله گرفته و برایشان بی اهمیت شده بود که دلیل آن سقوط تیراژ روزنامه ها و کاهش صفحات آن از 48 صفحه و 36 صفحه و 24 صفحه رسیده بود به 12 صفحه! نه به دار بود و نه به بار، تیتر زده بودند که شاه در استادیوم یکصد هزار نفره آزادی محاکمه خواهد شد! حاکم شارلاتان پاناما با قطب زاده که وزیر خارجه شده بود این موش و گربه بازی را راه انداخته بودند. تقریبا تمام اخبار این صفحه اول پوچ است و هوچی بازی.

جدال تازه آغاز شده میان بنی صدر و آیت الله بهشتی هم با اعلام منتفی شدن تفاهم بین آنها برای نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در همین صفحه منعکس است. از جمله ناشی بودن گردانندگان کیهان در این دوران همین عنوان ائتلاف نامزدهاست که معلوم نیست نامزدی کی؟ برای چی؟ و یا صفاتی که پیش و پس نام شاه ردیف کرده بودند. روزنامه دادگاه نیست و این همان نکته مهمی است که پس از 40 سال هنوز رسانه های جمهوری اسلامی آن را نتوانسته اند درک کنند و برای خود احکام محکومیت و تبرئه را با صفات و القاب ردیف می کنند. جمله سمت چپ بالای این صفحه اول را چند بار بخوانید تا بیشتر متوجه غیر حرفه ای بودن گردانندگان این دوران روزنامه ها بشوید.

خبر کوچکی در باره عاملان ترور آیت الله مطهری نیز منتشر شده که در اینجا هم با هدایت محافل پشت پرده نام "فرقان" حذف شده و از عاملان صحبت می شود اما از آمران خبری نیست!

شاه 26 دیماه سال 57 در سن 59 سالگی ایستاده از ایران رفت و 5 مرداد 1359 در سن 61 سالگی در مصر مومیائی و تحویل مسجد رفاهی قاهره شد. سرطان پیشرفته کبد و ترس و غصه از کف دادن سلطنت او را از پای در آورد .


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 دی

 
 

اشتراک گذاری: