ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تفاوت دوران رضاشاه با اکنون

طلبه ها از ترس مردم

 لباس روحانیت نمی پوشند

 
 
 
 

 

بسیاری از طلبه ها، حتی پس از عمامه گذاری هم حاضر نیستند با لباس طلبگی در خیابانها ظاهر شوند و این مسئله روز به روز در حوزه های علمیه گسترده می شود. هم طلبه ها و هم آیت الله ها دلیل را میدانند اما به روی خودشان نمی آورند. مردم با روحانیت خوب نیستند و طلبه ها نیز حوصله درگیری و کتک خوردن احتمالی از مردم را ندارند.

زمان رضا شاه که حضور آخوند و طلبه با لباس بیرون از مدارس دینی ممنوع بود، آنها اگر با لباس هم در خیابان ظاهر می شدند اغلب برای فرار از چنگ پاسبان ها به خانه های مردم پناه می بردند و حالا از ترس مردم باید به نیروی انتظامی پناه ببرند. این را می گویند "گهی پشت به زین و گهی زین به پشت"

چندی پیش آیت الله سبحانی در درس خارج خود گفت: خیلی‌ها درس حوزه می‌خوانند ولی معمم نمی‌شوند؛ در صورتی که کت و شلوار پوشیدن متناسب با جایگاه روحانیت نیست و باید این مسئله را در حوزه الزامی کنیم و یک روحانی همیشه معمم باشد.

معاونت حوزه علمیه قم هم گفته است: هنگامی که روحانیت در حکومت است، چه بسا که به محض بروز برخی مشکلات اقتصادی، سیاسی و ...‌ برخی از مردم روحانیون را در ایجاد چنین مشکلاتی مقصر بدانند و این گمان اشتباه از سوی برخی، فضای جامعه را به سمتی سوق می دهد که عده ای از روحانیون و طلاب، علاقه ای نسبت به تلبس نشان دهند. درصد زیادی از طلاب حوزه های علمیه، به ملبس بودن تمایل نشان نمی دهند. انگیزه طلبه ها نسبت به گذشته در خصوص پوشیدن لباس روحانیت در جامعه کم تر شده است که شاید یکی از دلایل مهم و عمده این امر، تغییر فضای امروزه جامعه باشد؛ به این معنا که نوع حکومت در این زمان‌ مربوط به قشر روحانیت است.‌ 5 هزار طلبه در سال گذشته، مجوز پوشیدن لباس روحانیت گرفتند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 آذر

 
 

اشتراک گذاری: