ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 16 آذر

فرصتی برای آشتی

ایران وعربستان، اگر بگذارند!

 
 
 
 

 

اجلاس اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" حاشیه های بسیار مهمی داشت که حتی می توان دلائل و انگیزه های پخش و انتشار وسیع ماجرای قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی مقیم  امریکا در کنسولگری عربستان در استانبول و مانورهای ترامپ روی اخبار این قتل را هم با آن پیوند زد. روزنامه اومانیته در شماره پنجشنبه گذشته خود نوشت:

خالد الفله وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در اجلاس اوپک گفت: واشنگتن نمی تواند به ما بگوید که ما باید چکار کنیم و برنامه های اوپک را به ما دیکته کند. من هیچ ضرورتی نمی بینم که تولید نفت را کاهش دهیم. این اولین بار است که رئیس جمهور امریکا به اوپک میگوید که چه کاری را باید انجام بدهد. ترامپ باید بداند که اوپک بخشی از وزارت انرژی ایالات متحده نیست.

اومانیته اضافه می کند: اوپک حدود یک سوم نفت خام جهان را تولید می کند. مقامات این سازمان تلاش میکنند از ادامه سقوط قیمت نفت که در دوماه گذشته 30 در صد در بازارهای جهانی کاهش یافته جلوگیری کنند. هربشکه نفت اکنون معادل 60 دلار در بازار بین المللی است.

همزمان با این موضع گیری عربستان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی که او هم  در اجلاس اوپک حضور داشت گفت: اگر آقای برایان هوک (نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا) برای درخواست عضویت امریکا در اوپک به وین آمده و به همین دلیل با اعضای اوپک ملاقات می‌کند، این درخواست قابل بررسی است اما در غیر این صورت ایشان روش غیرحرفه‌ای، ناشیانه و مداخله‌جویانه‌ای در پیش گرفته است.

حالا باید دید جمهوری اسلامی از این همسوئی نفتی عربستان با مواضع نفتی ایران برای تبدیل مناسبات و همسوئی نفتی به مناسبات و همسوئی سیاسی با عربستان و کوتاه سازی دست امریکا در منطقه استفاده خواهد کرد و یا رقابت ها و جنجال ها و بویژه نفوذ سازمان های جاسوسی اسرائیل و امریکا و انگلستان در نهادهای غیر قابل کنترل و یا حداقل کمتر قابل کنترل درجمهوری اسلامی مانع خواهند شد. همانها که سفارت عربستان را درتهران آتش زدند!

.https://www.humanite.fr/petrole-lopep-recadre-donald-trump-qui-demande-un-maintien-de-la-production-664790


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: