ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آذر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کردهای سوریه قربانی

معادلات سیاسی خواهند شد؟

"فروزنده فرزاد"

 
 
 
 
 

 

اردوغان چهارشنبه گذشته گفت که چنانچه ایالات متحده یگانهای مدافع خلق (شاخه ی نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه) را از منبیج نراند ارتش ترکیه طی چند روز آینده عملیات نظامی دیگری را در خاک سوریه علیه کردها آغاز خواهد کرد. اردوغان همزمان یکبار دیگر مساله ی قتل خاشقچی را مطرح و اطلاعاتی بیشتری در اینباره افشا کرد. او گفت که صدای یکی از قاتلان خاشقچی ضبط شده است که میگوید: «من میدانم چطور ببرم». نزدیکی زمانی این سخنان نشان میدهد که روی سخن ترکیه با ایالات متحده است تا پس از آغاز عملیات جدید ترکیه در شمال سوریه (شرق فرات) آمریکا مانع آن نشود چه در غیر اینصورت ترکیه اطلاعات بیشتری از قتل خاشقچی و نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را افشا خواهد کرد کسیکه گفته میشود قتل به دستور مستقیم وی صورت گرفته است. چه در آن صورت سیاست خاورمیانه یی ترامپ و بویژه برنامه ی مقابله با ایران که در آن محمد بن سلمان نقش کلیدی دارد، به خطر خواهد افتاد.

چراغ سبز ترامپ در پی گفتگوی تلفنی او با اردوغان نشان میدهد که احتمالا آمریکا در برابر عملیات نظامی ترکیه مقاومت نخواهد کرد و شاید هم خود یگانهای مدافع خلق را به عقب نشینی وا دارد. دست یازیدن سیبان حمو فرمانده ی نظامی یگانهای مدافع خلق به ارتش سوریه هم خود موید این است که کردهای سوریه امیدی به حمایت ایالات متحده ندارند. روز شنبه سیبان حمو در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفت که آنها آماده اند با ارتش سوریه برای حفاظت از مرزها در برابر حمله ی احتمالی ترکیه همکاری کنند و افزود که روسها هم از چنین حمله یی استقبال میکنند چرا که حضور آمریکا در سوریه را تضعیف میکند.

ترکیه برای اجرای عملیات علیه یگانهای مدافع خلق مصمم به نظر میرسد. سخنگوی شورشیان اسلامگرای سوریه نیز گفته است ۱۵ هزار جنگجو برای حمایت از عملیات ترکیه در آماده باش هستند. در عمل هم جابجایی های نظامی و مقدمات عملیات ترکیه در حال اجراست. حمله های هوایی به مواضع پ ک ک در سنجار و شمال عراق و قطع راه ارتباط لجستیکی آنها بواسطه ی شمال عراق و شمال سوریه احتمالا جزیی از مقدمات عملیات ترکیه است، عملیاتی که بنا به برخی گزارشها هدف نخستین آن تل ابیض خواهد بود و سپس منبیج و کوبانی. پیشتر ایالات متحده پست های نظامی در مرز سوریه با ترکیه در نواحی زیر کنترل یگانهای مدافع خلق مستقر کرده بود که در واقع هشداری ضمنی به ترکیه بود برای دست کشیدن از اجرای عملیات نظامی در شرق فرات. اما با تهدید ترکیه به بازی با برگ خاشقچی بعید است ایالات متحده مانع ترکیه شود.

ترکیه با تهدید به اجرای عملیات در شمال سوریه (شرق فرات) و قرار دادن آمریکا بر سر دوراهی به دنبال ترمیم روابط سیاسی با ایالات متحده هم هست تا بدینوسیله مناسبات خود را با روسیه و آمریکا همسنگ نگه دارد. تمایل ترکیه در سخنان روز گذشته ی نومان کورتولموش دبیر کل حزب عدالت و توسعه آشکار بود. او گفت: «آمریکا باید با ترکیه همکاری کند نه با یگانهای مدافع خلق ترکیه میداند که با پیروزی نظامی دولت سوریه نیروهای خارجی باید از این کشور بیرون بروند. پوتین نیز بارها بر این مسئله تاکید کرده است. در اینصورت نیروهای ترکیه نیز باید از سوریه خارج شوند و ترکیه میخواهد پیش از آن «تهدید» کردهای شمال سوریه را «دفع» کند. از همین رو در صدد از هم پاشاندن ساختار و سامان اجتماعی سیاسی کردهای سوریه (کانتون ها) است. کاری که ترکیه پس از تصرف کانتون عفرین و با کوچاندن کردها و حتی تغییر نام خیابانها در آنجا آغاز کرد. احتمالا حمایت از اعراب و ترکمن ها به عنوان وزنه یی در برابر کردها و افروختن آتش منازعه های قومی در شمال سوریه بخش دیگری از سیاست ترکیه خواهد بود. و اما روسیه، در این مقطع زمانی، با آگاهی از هدف ترکیه در شمال سوریه برای مقابله با کردها با ترکیه همسو شده است، چرا که اولویت روسیه در تنگنا قرار دادن نیروهای آمریکایی است تا ناچار به خروج از سوریه شوند. روسیه در دورنمایی کلی تر در صدد دور کردن ترکیه از ناتو هم هست.

باید منتظر ماند و دید آیا شطرنج سیاسی را که اردوغان به دنبال قتل خاشقچی آغاز و با فشار به آمریکا و عربستان دنبال کرده به کیش آمریکا از سوریه می انجامد و آیا خواهد توانست آنرا و شکست کردها را دستمایه ای برای بردی دیگر در انتخابات محلی ترکیه در ماه مارس آینده کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 آذر

 
 

اشتراک گذاری: