ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تایمز اسرائیل:

نتانیاهو برای ارسال پیام

به رهبران ایران به عمان رفت

 
 
 
 

 

روزنامه "تایمز اسرائیل" روز گذشته سفر غافلگیر کننده نخست وزیر این کشور "نتانیاهو" به کشور پادشاهی عمان را تفسیر کرد و نوشت:

"در میانه گمانه ‌زنی‌ها، برخی از نقش اساسی مسقط در میانجی‌گری‌های بین‌المللی میان طرفین درگیر یاد می‌کنند و می‌گویند ممکن است عمان بتواند نقش مهمی در گفت‌و‌گوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل داشته باشد با این حال، اکثر تحلیلگران می‌گویند احتمالا اورشلیم از سفر نتانیاهو به عمان برای ارسال پیام به ایران استفاده کرده است. به نظر می‌رسد اسرائیل و آمریکا در هماهنگی با یکدیگر خواستار بهبود روابط اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشورهایی هستند که اسرائیل تاکنون با آنان روابط دیپلماتیک رسمی یا روابط عمیقی نداشته است. البته در این میان علاوه بر موضوع ایران، باید اشاره کرد که دیدار چند روز پیش "محمود عباس" رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از عمان نیز گمانه‌زنی‌ها را درباره نقش عمان در اجرای طرح صلح مدنظر آمریکا تقویت کرد. با این حال، "ایهود یئری" تحلیلگر مسائل جهان عرب در اسرائیل می‌گوید که موضوع اصلی مسئله مذاکره اسرائیلی‌ها با فلسطینیان نیست. او می‌افزاید: "عمان می‌خواهد میان طرفین درگیر واسطه شود و میانجی‌گری کند اما اسرائیل نیازی به کمک عمان برای گفت‌وگو با فلسطینیان ندارد. موضوع اصلی ایران است. عمان مسیر ارتباطی با ایران است. موقعیت منحصر بفرد عمان نزد ایران می‌تواند نقش مهمی در میانجی‌گری میان اسرائیل و ایران داشته باشد. سلطان قابوس در سالیان گذشته موفق شد کانال‌های پشت‌پرده برای ارتباط میان واشنگتن و ایران را در دوره ریاست جمهروی اوباما فراهم کند. روسای کشورها به عمان سفر می‌کنند تا به ایران پیام بفرستند. از سوی دیگر نتانیاهو در سال‌های اخیر نشان داده که اسرائیل عیلرغم عدم وجود روابط رسمی با چند کشور عربی ارتباط خوبی برقرار کرده است. با این حال، او به ندرت این دیدارها را علنی کرده است. از این رو دیدار با سلطان قابوس منحصر بفرد بود. اسرائیل و عمان روابط دیپلماتیک رسمی ندارند.

(به برخی از خوانندگان پیک نت که درباره تفسیر روز گذشته ما از سفر نتانیاهو به عمان سئوالات را طرح کرده بودند توصیه می کنیم تفسیر "تایمز اسرائیل" را با دقت بخوانند و با آنچه که پیک نت روز گذشته و 24 ساعت جلوتر از تایمز اسرائیل بعنوان تحلیل ویژه خود از این سفر نوشت مقایسه کنند.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 آبان

 
 

اشتراک گذاری: