ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"خاشقچی" قربانی رابطه  ها

و فعالیت های پنهانش شد!

بنباد فرهنگ استراتژیک - ترجمه کیوان خسروی

 
 
 
 

 

فردی که اخیرا با ولیعهد عربستان تماس داشته به واشنگتن پست گزارش داده که سال گذشته خاشقچی از طریق او از ولیعهد عربستان تقاضای پذیرش او بعنوان مشاور کرده است. ولی ولیعهد پاسخ داد که خاشقچی بیش از حد به «اخوان المسلمین» و قطر، - مخالفان عربستان سعودی- تمایل دارد، بطوریکه این درخواست انجام ناپذیر است.

خانواده سلطنتی سعودی ها امروزه حدود 25 هزار نفر برآورد می شوند که در هشت قبیله متحد شده اند. سلمان پادشاه رئیس قبیله سودیری است و تلاش می کند پسر خود محمد  را به تخت سلطنت بنشاند. ولی سایر قبایل با این مسئله راضی نیستند. جمال خاشقچی به قبیله ترکی نزدیک بود که با قبیله سودیری رقابت دارد. در میان ترکی ها بندر بن سلطان سفیر پیشین عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا، رئیس پیشین استخبارات عمومی عربستان سعودی و دبیرکل پیشین شورای امنیت ملی عربستان سعودی بود، محبوب است. در حال حاضر شاهزاده بندر در ریاض تحت بازداشت خانگی است. بندر و خاشقچی از دوستان نزدیک هم بودند. خاشقچی همچنین باز با یک شخص با نفوذ از قبیله ترکی و با شاهزاده ترکی بن فیصل، همچنین با مدیر کل ریاست استخبارات عمومی عربستان سعودی که 10 روز پیش از حملات یازده سپتامبر از پست خود انفصال یافته بود و با عجله ایالات متحده آمریکا را با هواپیمای شخصی خود با 31 نفر از اعضای خانواده سلطنتی سعودی ترک کرده بود دوستی داشت.

خاشقچی روزنامه نگار معمولی نبود. او را میتوان یک لابی پر نفوذ سیاسی نامید. او خویشاوندان معروفی داشت. پسر عمویش دوست پسر پرنس دایانا بود که در سال 1997 همراه او در تصادف پرابهام و سئوال اتومبیل کشته شد. عموی  او عدنان خاشقچی تاجر معروف اسلحه بود. جمال خاشقچی بعنوان روزنامه نگار پس از مصاحبه با اسامه بن لادن که شخصا او را به افغانستان دعوت کرده بود مشهور شد.

طبق اطلاعات رئیس مرکز مطالعات استراتژیک «روسیه- جهان اسلام» شامیل سلطانوف، خاشقچی «منافع قبیله ترکی در ایالات متحده آمریکا را ارتقاء داد و با سیاست هایی که محمد بن سلمان بکار می برد مخالفت می کرد».

 در مطبوعات آمریکا بحث می شود در مورد اینکه آیا سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا می بایست خاشقچی را از تهدید خطر مطلع می ساختند. به این ترتیب تلویحا اقرار می کنند که مراقبت و تعقیب روزنامه نگار به قتل رسیده را نه تنها ترکی ها بلکه سرویس های اطلاعاتی آمریکا انجام می داده اند. نشریه محافظه کار "پرتال" از قول یکی از مشاوران نزدیک دونالد ترامپ می نویسد که اخیرا خاشقچی روی ایجاد سازمان غیر دولتی «دمکراسی برای جهان عرب هم اکنون» کار می‌کرد و مبالغی را برای این گروهی که قصد داشت رهبر آن بشود جمع آوری کرد.

به هر حال غیرممکن است فرض کرد که جمال خاشقچی دست اندرکار سازماندهی ساختارهای معمولی اسلامی بدون اطلاع و حمایت و پوشش سرویس های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

شواهد نشان میدهد که «دولت پنهان» آمریکا یعنی ترکیبی از قدرتها، ساختارهای مالی و رسانه ای می تواند ستون نویس واشنگتن پست را قربانی کند و چشمها را برای توطئه قبیله سعودی سودیری بمنظور ربودن خاشقچی بعنوان پیشگام قبیله رقیب ترکی برای کشتن دو خرگوش با یک سنگ ببندد: تضعیف هر چه بیشتر جمهوری خواهان پیش از انتخابات کنگره و ضربه زدن به عربستان سعودی که نئوکانها قصد دارند حملات ژئوپلیتیکی خود را  درست زمانی که ترامپ تصمیم داشت با «دولت سرکش» ایران درگیر شود انجام دهد.

 بدین ترتیب است که پیروزی دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره امریکا می تواند به قیمت تاج و تخت ولیعهد عربستان تمام شود. البته ترجیح رای دهندگان در ایالات متحده فعلا دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه است و وارث تخت سلطنت عربستان شانس دارد.

تحلیلگران گروه متخصصان پیشرو در حوزه انرژی خاطر نشان می کنند که ریاض زیر فشار رسوائی قتل خاشقچی برای خواباندن سر و صدا ها چاره ای ندارد جز آن که میزان استخراج نفت خود را بالا ببرد و این اقدامی است در جهت تحریم نفت ایران.

بدین ترتیب اگر مزایای احتمالی رسوایی قتل خاشقچی را برای «دولت پنهان» آمریکا و به میزانی برای قبیله سعودی ترکی سودآور بحساب بیاوریم، مشتاقان این مزایا محمد بن سلمان بلند پرواز را بر تخت سلطنت سعودی خواهند پذیرفت گرچه بدون رغبت.

اگر جمهوری خواهان در انتخابات 6 نوامبر پیروز شوند روز بعد قتل روزنامه نگار سعودی بدست فراموشی سپرده خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 آبان

 
 

اشتراک گذاری: