ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 8 مهر

خاتمی قوی ترین تیم

خروج از بحران را دارد!

 
 
 
 

 

الیاس حضرتی نماینده مجلس و قائم مقام حزب اعتماد ملی (حزبی که دبیرکل آن شیخ مهدی کروبی است) با خبرگزاری ایلنا مصاحبه ای مشروح کرده که در آن برخی نکات قابل توجه مطرح شده است که آنها را برای اطلاع خوانندگان پیک نت استخراج کرده ایم. از جمله درباره نامه محمد خاتمی به علی خامنه ای برای رفع بحران موجود در کشور و نظام و یا دلائل بی اعتمادی مردم به حکومت و بویژه قوه قضائیه. این خلاصه مصاحبه بخوانید:

سئوال: محمد خاتمی در جریان جلسه شورای عالی سیاستگذاری و جلسات قبل و بعد از آن در سخنانی اعلام کرده است که نظام باید اصلاح شود و اگر تن به اصلاح ندهد شکست خواهد خود. ایشان پیش از این نیز راهکار‌های ۱۵گانه‌ای را برای برون رفت از شرایط فعالی کشور اعلام کرده بودند. تحلیل شما از این سخنان چیست؟ و فکر می‌کنید گوشی برای شنیدن این نهیب‌ها وجود دارد؟

حضرتی: آقای خاتمی جزو ذخایر و ثروت‌ها و پشتوانه محکم این نظام و جزو کسانی است که پرونده پاکی دارند و دلسوز هستند و در حوادث روزگار علی رغم نامهربانی‌های زیاد دست از دلسوزی‌ها و بحث‌های چارچوب ‌دارشان برنداشتند. ایشان علیرغم داشتن اختیارات زیاد، نه خودشان و نه خانوادشان سوءاستفاده‌ای نکردند و کوچکترین لکه ننگی در دامان این خانواده وجود ندارد. آقای خاتمی در عین حال آدم صاحب نظر و عمیقی است؛ همچنین محبوب و موثر است که به نظر من همین باعث شده تا به یک ثروت عظیم برای نظام و یک ذخیره بزرگ برای کشور بدل شوند. حال در پاسخ به این سوال که چرا کشور به هر دلیل و بهانه‌ای خودش و مردم را از چنین شخصیت بزرگواری محروم کرده به نظرم پاسخ روشنی نداریم. آقای خاتمی همیشه دلسوزانه و در چهارچوب نظام صحبت کرده است. باید روی سخنانش تامل شود و قطعا حرف‌هایی که می‌زند با منطق و تحلیل درستی است. من مطمئن هستم مراتب مختلف نظام در جریان این صحبت‌ها قرار می‌گیرند، اما اگر فضایی پیدا می‌کرد تا حضوری این مطالب را در اختیار بزرگان نظام می‌گذاشت استفاده بیشتری از این مطلب می‌شد. وظیفه دینی و وظیفه اخلاقی آقای خاتمی است که همین راه حل‌ها، همین مباحث و همین نکته‌ها را مرتب بگوید ولو اینکه کسی گوش نکند. انتظار من از آقای خاتمی البته بیشتر است؛ تیم اقتصادی که آقای خاتمی دارد تیم قوی است؛ تیم‌های سیاسی و فرهنگی قوی در اختیار دارد و می‌تواند از این تیم‌ها نظر بخواهد و راه حل‌ها را به اسم آقای خودش در قالب نامه‌ای به رهبری، آقای روحانی و قوای دیگر بفرستد تا راه حل‌های کار کرده و چکش خورده و پخته به سران کشور ارائه شود و اگر خواستند عمل کنند و اگر نخواستند نادیده بگیرند. ...

این را باید بپذیرند که تنها با روش‌های اصلاح‌طلبانه می‌توان کشور را از لابلای این تنگنا‌ها و بحران‌ها نجات داد و عمر جمهوری اسلامی را طولانی‌تر کرد. در روش‌های اصلاح‌طلبانه مسائل کاملا مشخص است و چیزی خارج از قانون اساسی نیست و ما چیزی جز شعار‌ها و فلسفه اولیه انقلاب نمی‌خواهیم. شعار‌های اصلاح‌طلبان تمام آن چیزی است که مردم بخاطرش انقلاب کردند.

سئوال: در ماه‌های اخیر کلیدواژه جدیدی وارد ادبیات سیاسی کشور شده و آن کلمه "استخر فرح" است. نخستین بار این کلمه را در شعار روی پلاکارد تجمع مدرسه فیضیه دیدیم و بعد با سخنرانی روز عرفه یکی از مداحان و توییت‌های حمید رسایی ادامه پیدا کرد. این اقدامات را در راستای ایجاد سوال در خصوص ماجرای درگذشت آیت الله هاشمی و تهدید رییس‌جمهور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضرتی: باز هم باید از روش اصلاح‌طلبانه بگویم؛ تفکر اصلاح طلبی تاکید دارد قانون باید با همه یکسان برخورد کند. اینکه مثلا بگویند روزنامه اعتماد اگر بالا و پایین نوشت سریع شبانه تلفنی و حضوری احضار شود برای توضیحات، ولی روزنامه کیهان هرچه دلش خواست بنویسد و تذکری هم نگیرد؛ این تبعیض پاسخ نمی‌دهد. من مصاحبه کردم، گفتم آقای خاتمی رفع ممنوعیت شده؛ سریع من را خواستند که چرا این حرف را زدید و عملا یک بازجویی از من صورت گرفت. ما در دولت قبلی بار‌ها به دادگاه احضار شدیم. گفتیم در وزارت نفت ۲۰ میلیارد دلار گم شده است؛ بنده را بردند دادگاه، شکایت، بازجویی، محاکمه و جریمه، اما در مقابل عده‌ای به راحتی راهپیمایی تشکیل می‌دهد و رییس‌جمهور فعلی را تهدید به مرگ می‌کنند و البته بعد از فضایی که در محیط رسانه‌ای ایجاد شد حالا چند نفر به دادگاه احضار شدند؛ مردم این را نمی‌پذیرند این عدم پذیرش البته با راهپیمایی همراه نمی‌شود، اما تکه تکه جمع می‌شود و رسوباتش سدی از بی اعتمادی بین مردم و حکومت درست می‌کند. اینکه آقای حجاریان را یک نفر در روز روشن ترور کرده و بعد چند ماه از زندان آزاد می‌شود و حالا هم دارد به ریش همه می‌خندد؛ اینکه مداح خاص در تمام سال‌های بعد اصلاحات همیشه توهین و تخریب و تهمت‌های آشکار پشت تریبون علیه سران مملکت و دولت آقای هاشمی و دولت اصلاحات انجام داده و تهمت زده، کسی تا حالا سوالی از ایشان نپرسیده است. طرف گفته آقای خاتمی ۵۰ میلیون دلار از عربستان گرفته، خب یک نفر باید یقه این آقا را بگیرد و بپرسد ثابت کن که این مبلغ گرفته شده است. باید یک جایی این بحث بررسی شود. یک مشت آدم آزاد هستند، دهانشان باز است و هر کس را خواستند تهدید می‌کنند هرکس را خواستند برخورد می‌کنند. این روند قابل تداوم نیست. تمام ملت باید در مقابل قانون یکسان باشند. همینها بی اعتمادی را در مردم بوجود آورده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 مهر

 
 

اشتراک گذاری: