ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 شهریور ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آقازاده های آیت الله ها از فرنگ بازگشته اند

"قم" شهری مذهبی

که در ج. اسلامی پوست انداخته

 
 
 
 
 

 

آنچه می خوانید خلاصه ایست از مهم ترین نکاتی که توسط دکتر ابراهیم فیاض در یک مصاحبه بیان شده است.

 «قم شهری است که سال‌ها در وضعیت سنتی باقی مانده بود، اما با انقلاب به جریان جهانی وارد شد. تقریباً 197 قومیت مختلف وارد قم شده‌اند. برای مثال، ترک‌ها به قم آمدند و هم‌اکنون بخش عظیمی از جمعیت قم را تشکیل می‌دهند. همین‌طور خارجی‌هایی که به قم وارد شده‌اند، چهرة یک شهر جهانی‌شده را به آن می‌دهند. قم همچنان به این سمت در حال حرکت است و این موضوع در آینده، بیش از این، خود را نشان خواهد داد. ما امروز سیاه‌ پوستان، اروپایی‌ها و آمریکایی‌هایی را در قم می‌بینیم که به لهجة قمی صحبت می‌کنند. یعنی خارجی‌هایی در قم حضور دارند، که در حال رفت و آمد به شهر و کشور خودشان هستند و در عین حال قمی نیز شده‌اند که به نظر من این پدیده روزبه‌روز عمق و گستردگی بیشتری هم پیدا خواهد کرد. به همین دلیل باید آماده بود؛ باید جهانی شدن قم را پذیرفت، نه این‌که با آن مقابله کرد، چرا که هر مقابله‌ای به عقب‌ماندگی بیش از پیش قم می‌انجامد. مسئولان هنوز هم نخواسته‌اند باور کنند که شهرشان جهانی شده و این اتفاق بسیار هم مهم است

البته بگویم که بسیاری، نه‌تنها این جهانی‌شدن را پذیرفته‌اند، بلکه به عوارضی از آن تن داده‌اند که عجیب است. الان مراجع روشنفکر تجارت‌های بین‌المللی دارند. یکی از دوستان قمی ما می‌گفت: «دفتر مراجع شده دفتر تجارت بین‌الملل!» برخی از آقازاده‌های مراجع از بزرگترین تاجرهای شکر هستند. من یقین دارم نیروهایی که در قم هستند در آینده‌ای نزدیک کار تجارت جهانی را در همة کشورها شروع خواهند کرد.

تجارت و اقتصاد که رونق بگیرد، همة معادلات تغییر می‌کند، مسائل فکری و فرهنگی هم تغییر می‌کند. هیچ کدام از مراجع نیستند که فعالیت‌هایشان جنبة اقتصادی نداشته باشد. ساختار حوزه و تشیع نیز، که مستقل از حکومت است، اصولاً به واسطة همین امر، یعنی استقلال اقتصادی از حکومت، شکل گرفته است.

آقازاده‌های مراجع به اروپا و آمریکا رفت و آمد دارند و تجارت می‌کنند و از اخبار اقتصادی و تجاری به‌خوبی مطلع هستند. سهامداران  مراکز اقتصادی و تجاری قم آقازاده ها هستند.

همین امروز نوه‌ها و نتیجه‌های مراجع مهم، حتی مراجع مرحوم، در دانشگاه‌های مهم لندن تحصیل کرده و می‌کنند.

در قم با جوانان طبقة متوسطی روبه‌رو هستیم که بینش‌ها و ارزش‌های خاص خود را دارند. در کنار این رشد مادی و اقتصادی آقازاده‌ها، نه مناسبات و جایگاه اقتصادی ویژه‌ای دارند و نه از آزادی بهرة کافی دارند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: