ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اجلاس دو روزه بریکس در ژوهانسبوک

جهان "تک قطبی"

باید بدست تاریخ سپرده شود

 
 
 
 

 

پیمان اقتصادی- بانکی و سیاسی "بریکس" با حضور رهبران موسس آن در افریقای جنوبی تشکیل شد. این اجلاس که دو روز جریان داشت و روز گذشته (جمعه) به کار خود پایان داد همزمان بود با دهمین سال تاسیس این اتحادیه مهم و  100 مین سال تولد رهبر افریقای جنوبی "نلسون ماندلا" .

بریکس را روسیه، چین و هند بصورت برابر حقوق و بدون برتری جوئی؛ پس از فروپاشی اتحاد شوروی تاسیس کردند، در فاصله کمی برزیل و آفریقای جنوبی نیز به این پیمان پیوستند.

دستآوردهای این اتحادیه که بر مبنای اقتصادی بنا شده بود، با اذعان بنیانگذارانش به  عرصه های سیاسی، فرهنگی- هنری و ورزشی و... فرا روئید و اکنون می رود تا به بلوکی تعیین کننده در عرصه جهانی تبدیل شود، بویژه که دو اتحادیه مهم دیگر، یعنی "شانگهای" و "اوروآسیا" در کنار آن قرار گرفته اند.

در اجلاس دو روزه اخیر پوتین طی سخنانی گفت:

«مخالفت با "یکسویه نگری" در جهان و بهره گیری از نسل چهارمِ انقلابِ الکترونیکی از اهداف بریکس است. مخالفت با سیاستِ "تحریم اقتصادی" و متوسل شدن به "زور" ( حملۀ نظامی) بر خلاف اساسنامۀ سازمان مللِ متحد، از دیگر اهداف بریکس است که در قطعنامه همین اجلاس گنجانده شده است، همچنان که عدم حمایت از مسابقۀ تسلیحاتی و به فضا کشاندن این مسابقه .

در این اجلاس آینده سوریه و بازسازی آن نیز مطرح شد و درباره آن تصمیماتی گرفته شد. همچنان که بر حفظ توافقنامه اتمی با ایران "برجام" تاکید شد.

استفاده موثر از صنعت الکترو- انفورماتیک  و بوجود آوردن اساس مشترک در زمینۀ تحقیقات در مورد انرژی و سوخت و ایجاد " اتحادیۀ زنانِ فعال در صنعت و تجارت" نیز مورد توجه اجلاس بود.

اجلاس دو روزه بریکس مسئله مهم دیگری را نیز در دستور بررسی خود قرار داد که اکنون به اخلاف میان چین و امریکا و امریکا و اروپا تبدیل شده است و آن "تعرفه" های گمرکی است که بدستور ترامپ به سود امریکا وضع شده است.

افتتاح مرکز "بانک بریکس" در شهر سان پائلوی برزیل و شعبه آن در روسیه  با سرمایۀ بیش از 100 میلیارد دلار جهت سرمایه گذاری در طرح ها از تصمیمات این اجلاس بود که پوتین آن را اعلام کرد.

پوتین با اشاره به شرکت بیش از 15 کشور میهمان در اجلاس بریکس که اکثرا از کشورهای آفریقا و همچنین ترکیه و آرژانتین بودند اعلام کرد که تقاضا های عضویتِ بسیاری از کشورها بررسی شد. درهای بریکس به روی تمام کشورها باز است اما باید مراحل عضویت در آن مراعات شود.

در بخش پاسخ به سئوالات که در پایان اجلاس برپا شده بود نیز پوتین در پاسخ به سئوالی مبنی بر گریز از دلار در اقتصاد روسیه ، با انتقاد از تحریم های سیاسی گفت: "«ما مخالف دلار نیستیم اما درعین حال مخالف سیاسی شدن دلار و تبدیل آن به ابزاری برای تسویه تسویه حسابهای سیاسی هستیم.

فعلا  5% معاملات "بریکس" با ارزهای محلی انجام می شود و تمایل به کمتر کردن نقش دلار یکی از چالش های " بریکس است.

  نزدیک به  50% مردم جهان در  کشورهای"بریکس" ساکنند و بخش عمدۀ تولید ناخالص جهان در  کشورهای "بریکس" میباشد. رشد 180% تولید ناخالص در کشورهای بریکس و تمایل به استقلال در عرصۀ بین المللی جذابیت "بریکس" را دوچندان کرده است!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: