ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 مرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگوی تلویزیونی روحانی

برای مذاکرات بدون پیش شرط

ترامپ خنجر از پهلوی ما در آورد

 
 
 
 
 

 

روحانی در آستانه آغاز تحریم های جدید امریکا علیه ایران و سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در یک گفتگوی تلویزیونی شرکت کرد که عمده ترین بخش آن مربوط به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با ایران از جانب ترامپ و همچنین بحران ارزی در داخل کشور بود.

خلاصه ای از این گفتگو را که بر محور دو نکته بالا آن را خلاصه کرده ایم می خوانید:

 

 

این دولت از ابتدا شعارش مذاکره و تعامل بوده است و با همین مبنا تاکنون حتی با امریکائی ها نیز مذاکره کردیم. دو سال مداوم و به نتیجه ای رسیدیم که کم و بیش آمریکا هم آن را اجرا می‌کرد و سایرین بیشتر به آن متعهد بودند و ایران کاملا به آن تعهد داشت.

کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم (ترامپ)، باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است. دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است .همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ یعنی اگر کسی در برابر فردی که رقیب و دشمنش است اگر از چاقو استفاده می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد می‌گوید مذاکره کنیم و حرف بزنیم، پاسخ این است که اول باید چاقویش را درآورد و درجیبش بگذارد.

ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. یعنی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ۱+۵ با وزیر امور خارجه آمریکا مذاکره شد و بعد هم در اروپا مذاکره کردند.

این آقای ترامپ است که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرد، اگر صداقتی وجود داشته باشد ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده است.

صداقت با تحریم همخوانی ندارد. اگر کسی می‌گوید که می‌خواهم مذاکره کنم و به نتیجه برسم آن زمان تحریم می‌خواهد علیه چه کسانی شکل بدهد، علیه کودکان، بیماران، بزرگسالان یا مردم ایران است؟ این متناقض همان مثل معروف ایرانی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را.

کسی که مردم ایران را تحریم می‌کند و ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و هر روز افرادی را برای تشویق عدم تعامل با ایران به کشورهای دیگر می‌فرستد را چگونه باید باور کرد؟ چرا که تحریم ترامپ فقط علیه ایران نیست بلکه همه شرکت‌های خارجی است که با ایران در حال فعالیت هستند. من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم. اگر دولت آمریکا آماده است که در باره نحوه پرداخت غرامت‌ها به ملت ایران به دلیل مداخلات آنها در زندگی مردم و کشور ایران با ما مذاکره کند، این آمادگی را داریم که ببینیم آمریکا چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را و در چند قسط و چگونه پرداخت کند.

آمریکا به دلیل مداخلات در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی هم بدهکار غرامت است، بنابراین اگر بدهکاری خود را پرداخت کند، طبق آنچه در طول تاریخ نشان دادیم همواره اهل مذاکره بوده و هستیم.

آمریکایی‌ها نخست دنبال این بودند که بقیه کشورهای ۱+۵ را با خود همراه کنند و به همین دلیل آقای ترامپ در ۲۲ دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست که آنها درباره برجام مذاکره مجدد را مطرح کند، اما این موفقیت‌آمیز نبود چرا که کسی به آن پاسخ مثبت نداد و آمریکا ناچار شد که به تنهایی از برجام خارج شود.

روحانی ادامه داد: هدف آمریکا برای خروج از برجام این بود که ایران از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرند. بنابراین دستاورد ما در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ است که این قطعنامه اولا قطعنامه‌های قبلی را ملغی می‌کند و ثانیه همه کشورهای جهان را به پشتیبانی از برجام دعوت می‌کند و در واقع آنچه در برجام توافق شده، در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم است.

ترامپ در پی آن بود که همه دستاوردهای ما در جریان مذاکرات در سازمان ملل و شورای امنیت را از ما بگیرد. علیرغم تلاش‌های وی، او در انجام اعمالش ناموفق بود؛ چرا که اروپایی‌ها با وی مخالفت کردند، امروز در سراسر جهان فقط آمریکا و چند کشور معدود دیگر هستند که با ایران مشکل دارند وگرنه سایرین ما را به تعهد می‌شناسند و حاضر به تعامل با ما هستند.

ما مهلتی که به اروپا داده‌ایم بر این مبنا بوده که ۱+۴ یا ۱+۵ بتوانند این تحریم (فشار آمریکا) را جبران کند تا برجام حفظ شود. از نظر من آنها از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشته‌اند یعنی موضعگیری‌ها،‌حرف‌ها و با وضع مقررات به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند.

در هر صورت اروپایی‌ها باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌خواهند این کار را جبران کنند. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و در سفری که به اروپا داشتم با آنها از نزدیک مذاکره کردم و همه این کشورها قول داده‌اند که به تحریم اعتنایی نکنند.

مشکل کشورهای اروپایی شرکت‌هایی است که تحت فشار آمریکا و تحریم‌ها قرار دارند ، بنابراین هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و ۵ کشور دیگر بالاخص اتحادیه اروپا در اروپا برگزار شود و همچنین بناست در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا صحبت‌هایی صورت بگیرد.

آنچه که ما امروز می‌خواهیم در واقع اساس تحریم به سه ماه آینده برمی‌گردد که آمریکا می‌خواهد در نفت یا بانک وارد عمل شود که البته تحریم‌هائی که دو روزه اعمال شده غیر از بانک و نفت است. البته رابطه‌ای که با روسیه و چین داریم قابل مقایسه با اروپا نیست،چرا که رابطه ما با این دو کشور بیشتر و بهتر است.

چین اکنون در زمینه هسته‌ای رآکتور اراک را بر مبنای تعهدات برجامی خود دنبال و به عنوان بزرگترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند، بنابراین مقامات چینی در حاشیه اجلاس شانگهای به روابط خود با ایران و حفظ آن تاکید داشتند، اما ممکن است اشکالی در اجرای تعهدات وجود داشته باشد، اما در عین حال چین و روسیه به صراحت می‌گویند ایستادگی و به تعهدات خود عمل کرده و قراردادها را اجرا می‌کنیم.

وقتی شرکت نفتی توتال اعلام خروج از ایران را کرد شرکت چینی بر ادامه قرارداد خود با ایران تاکید داشت. روابط ما با چین، هند و آ‌.سه‌.آن حائز اهمیت است و این روابط رو به گسترش خواهد بود و هیچ مانعی برای گسترش با اروپا را نداریم.

مشکلات بانک‌ها و موسسات اعتباری از جمله مشکلات مزمن سال‌های مختلف در کشور است که در شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند. نقدینگی از جمله این مشکلات مزمن است. همچنین روابط بانکی ما با دنیا، دسترسی ما به ارز، مساله ورود اسکناس به کشور یا طلا و موارد دیگر همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد از جمله مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی در اقتصاد به وجود می‌آید.

در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به این صورت بود که در ابتدای دولت با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم و ما به دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز بودیم دلیل این اقدام امیدواری و خوش‌بینی مردم به آینده بود. مردم می‌دانستند که روابط ما در حال بهتر شدن با دنیاست و این موضوع باعث متعادل کردن قیمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدی برخی از منابع ارزی ما در خارج آزاد شد، همه اینها دست به دست هم داد و آن شرایط را به وجود آورد.

دو عامل باعث ایجاد مشکلات ارزی در کشور شد که هر دو این عوامل در دی ماه سال قبل آغاز شد؛ در پنجم دی ماه سال قبل اعتراضاتی از شهری در ایران آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر سرایت کرد. آنچه خارجی‌ها و مخصوصاً آمریکایی‌ها دریافت کردند این بود که فکر کردند که با فشار بیشتر می‌توانند مشکلات اجتماعی و اقتصادی ما را بیشتر کنند.

به دنبال همین موضوع در ۲۲دی‌ماه ترامپ اعلام می‌کند که اگر دیگران نیایند من به تنهایی از برجام خارج می‌شوم و این پس از حوادث دی‌ماه در ایران بود . پس هم حوادث داخلی و هم حوادث خارجی دست به دست هم داد و یک نگرانی را برای جامعه به وجود آورد. (روحانی نگفت که در تظاهرات اولیه دیماه که در مشهد آغاز شد امام جمعه مشهد (علم الهدا و دامادش "رئیسی" تولیت آستانقدس نقش داشتند و عملا به امریکا پیام دادند- پیک نت)

از سوی دیگر بعد از روی کارآمدن ترامپ روابط بانکی ما دچار مشکلاتی شد و ترامپ با شعارهایی که سر داد و فشارهایی که وارد کرد و با تهدیدهایی که داشت باعث این امر شد و هر دو این عوامل در کنار هم قرار گرفت و باعث شد در فروردین‌ماه شاهد التهاب و جهش در حوزه ارز بودیم.

وقتی رانت وجود دارد و شرایط، به گونه ای است که مردم برای آینده نگرانی دارند مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مردم باید اعتماد داشته باشند که نوسانات ارز تأثیری بر فهرست کالاهای ضروری وارداتی با ارز دولتی نخواهد داشت .

البته تحریم‌ها به ما فشار می‌آورد و تاثیرگذار هم خواهد بود اما به نظرم اگر متحدانه با هم کار کنیم خیلی زود آمریکا را پشیمان می‌کنیم. اگر بتوانیم با دنیا خوب کار کنیم آمریکایی‌ها می‌فهمند که تحریمشان بی‌اثر است .


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: