ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 مرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

خلاصه مصاحبه غلامعلی رجائی

هاشمی چقدر تلاش کرد

احمدی نژاد را به خامنه ای بشناساند

 
 
 
 

 

خلاصه مصاحبه غلامعلی رجائی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی که تدبیر نیوز منتشر کرده و درعنوان اول پیک نت امروز به آن پرداخته شده است:

در تجمعات اخیر بخش‌هایی از مردم با دلایل واقعی به خیابان آمده‌اند. با این وجود برخی تلاش می‌کنند بهانه‌های کاذب و غرض ورزی‌های سیاسی خود را نیز با مسائل واقعی مردم مخلوط کنند و سپس مدیریت کشور را تحت فشار قرار بدهند. این در حالی است که عملکرد نامناسب دولت در زمینه مدیریت بازار ارز و سکه نیز مزید برعلت شد و بهانه به دست افرادی افتاد تا از وضعیت به وجود آمده علیه نظام استفاده کنند. باید به صراحت عنوان کنم که سقوط در برابر دلار از سقوط خرمشهر مهم‌ تر است. یکی از افتخارات مهم ما در دوران جنگ این است که حتی یک وجب از خاک کشور را هم از دست ندادیم. با این وجود هنگامی که ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند هویت و شرافت مردم کشور خدشه‌دار می‌شود. نکته دیگر اینکه رفتار و اظهارات آقای روحانی و برخی از مسئولان پس از تحریم با رفتار آنها قبل از تحریم هیچ تفاوتی نکرده است. این در حالی است که در شرایط کنونی کشور ما به صورت رسمی و علنی وارد یک جنگ تمام عیار شده است. بنده به خاطر دارم که آیت‌ا... هاشمی در زمانی که کشور تحریم شده بود با تشخیص درد مردم عنوان کردند:«صدای شکستن استخوان‌های مردم زیر فشارهای تحریم شنیده می‌شود». این در حالی است که در همان زمان آقای احمدی‌نژاد عنوان می‌کرد که «تحریم‌ها کاغذپاره هستند». آیت‌ا... هاشمی در زمانی که کار مذاکره گره خورده بود نزد آقای روحانی رفتند و به ایشان گفتند با رهبری صحبت کنید و از ایشان اختیارات بیشتری بگیرید و مذاکرات را ادامه بدهید تا تحریم‌ها از بین برود. در نهایت نیز این اتفاق رخ داد و برجام به نتیجه رسید.

شرایط به شکلی است که مردم راهی جز به صحنه آمدن ندارند. متأسفانه هزینه حرف زدن در ایران بالاست و به همین دلیل ما باید به جای اینکه قیمت دلار را پایین بیاوریم هزینه حرف زدن را پایین بیاوریم. مردم هنوز از جریان‌های سیاسی عبور نکرده‌اند. به عنوان مثال اجازه بدهند رئیس دولت اصلاحات در ورزشگاه شهید شیرودی سخنرانی کند تا مشخص شود مردم هنوز هم به جریان اصلاحات علاقه و ارادت دارند. بنده قول می‌دهم اگر چنین اتفاقی رخ بدهد جای سوزن انداختن در ورزشگاه نخواهد بود. مردم از مسئولان صداقت و درستکاری می‌خواهند. در دولت اصلاحات فساد اقتصادی وجود نداشت. کافی بود یک بابک زنجانی در دولت اصلاحات پیدا شود تا تندروها در کشور توفان بپا کنند. در شرایط کنونی تهران دارای پنج امام جمعه است که یک امام جمعه اصلاح‌طلب در بین آنها نیست.

تنها40 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار دارد و بقیه در اختیار نهادهای دیگر است. در هیچ‌کدام از کشورهای جهان نهادهای نظامی بانک تأسیس نمی‌کنند و این اتفاق در کشور ما رخ داده است. باید در روابط خارجی خود تجدید نظر کنیم. حضرت امام(ره) جمله معروفی داشتند که عنوان می‌کردند: «مرد باید حرفش دوتا باشد». حضرت امام (ره) هنگامی که مشاهده کردند تنش با عربستان شدت پیدا کرده، رویکرد خود را تغییر دادند و به مسئولان اجازه دادند که با عربستان برای حل بحران گفت‌وگو کنند. آیت‌ا... هاشمی نیز در ماجرای برجام بارها عنوان کردند که نباید از گفت‌وگو هراس داشته باشیم و همواره آقای روحانی را به مذاکره تشویق می‌کردند. آیت‌ا... هاشمی حتی با واسطه قرار دادن برخی از کشورها مانند عمان نیز موافق نبودند و معتقد بودند کسی که دارای منطق و استدلال است نباید هراس داشته باشد و بلکه طرف مقابل و در اینجا آمریکا که دارای منطق نیست، باید بترسد.

هنگامی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسید تلاش کرد پشت پرده دولت احمدی‌نژاد را برای مردم افشا کند. با این وجود بنده اطلاع دارم که ترمز دولت در این زمینه کشیده شد و گفته شد که این رویکرد را ادامه ندهید تا مردم دلسرد و ناامید نشوند. به همین دلیل هنوز عیار واقعی احمدی‌نژاد و دولتش برای مردم آَشکار نشده است. سوال بنده از آقای احمدی‌نژاد این است که ماشین پژویی که خریداری شد چگونه و با چه هدفی خریداری شد و الان کجاست؟ به‌جز احمدی‌نژاد افراد دیگری نیز مانند سعید قاسمی و حسن عباسی هستند که انگار برای هرگونه اظهار نظری مجوز دارند. بنده دوست دارم بدانم این افراد برای اظهارنظر درمسائل مختلف از کجا مجوز اخذ می‌کنند که ما هم به آنجا مراجعه کنیم و مجوز بگیریم. به نظر من سیاست ما درباره احمدی‌نژاد اشتباه است و اگر زودتر با وی رفتار قانونی صورت نگیرد این وضعیت بدتر نیز خواهد شد. بدون شک اگر نورافکن به کارنامه مدیریتی احمدی‌نژاد از زمان استانداری اردبیل تاکنون تابانده شود وی حتی جرأت نمی‌کند در تهران راه برود. آیت‌ا... هاشمی در جلسات خود بارها عنوان می‌کرد که علت اینکه احمدی‌نژاد را از استانداری اردبیل برکنار کرد تخلفات وی بود.

یکی دو بار مسأله وابستگی احمدی‌نژاد توسط دو تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از آنها فوت شده با آیت‌ا... هاشمی مطرح شد. یکی از اعضای مجمع با توجه به اینکه احمدی‌نژاد دولت خود را متعلق به جمهوری اسلامی نمی‌دانست و معتقد بود دولت وی دولت ماقبل ظهور امام زمان(ره) است معتقد بود که احمدی‌نژاد به دنبال مطرح کردن فرقه‌ای جدید است. البته ایشان شواهدی نیز به آقای هاشمی ارائه کردند. آقای هاشمی در پاسخ به این فرد عنوان کردند که در این زمینه با مقام معظم رهبری صحبت کنید. یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز عنوان کرده بودند که شواهدی بر وابستگی احمدی‌نژاد وجود دارد که آیت‌ا...‌هاشمی در پاسخ به این فرد نیز عنوان کردند که این مطلب را با مقام معظم رهبری در میان بگذارید. آقای هاشمی معتقد بودند که من نمی‌پذیرم که احمدی‌نژاد به خارج وابستگی دارد. احمدی‌نژاد به جای اینکه مطالبه‌گری کند باید به مردم به خاطر عملکرد خود پاسخگو باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: