ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنان ظریف در اتاق بازرگانی

ضراب و آقا زاده صدرهاشمی

نفس ج. اسلامی را دادند به امریکا

 
 
 
 

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشستی با اتاق بازرگانی، صنایع، تعاون و کشاورزی طی سخنانی نتایج خروج آمریکا از برجام را توضیح داد و گفت:

ادعا می شود چرا آمریکا از برجام خارج شد، حتما برجام ایرادی داشته است. آمریکا از نفتا، توافق پاریس، توافق همکاری های اقتصادی اقیانوس آرام و مقررات بین المللی دیگری هم خارج شد، آیا این توافقات ایراد داشته است؟

خبرگزاری رویترز روزی ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران مخابره می کند و گروهی در ایران بازار را تحریک می کنند که همه دارند از ایران می روند.

هدف آمریکا خروج ایران از برجام است. این بدان معنا نیست که ما هیچ وقت از برجام خارج نمی شویم اما آمریکا این هدف را برای منزوی کردن ایران دنبال می کند.

حل مشکل ما شرکتهای کوچک و متوسط است. کمیته ای در اتاق بازرگانی تشکیل شود و شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی و متناظر شرکتهای اروپایی آنها را شناسایی کند.

در کوتاه مدت هارت و پورت آمریکایی ها موثر می شود، ولی در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما تمام می شود. اروپا منافع راهبردی در حفظ برجام دارد، ولی اینکه چقدر هزینه می دهد در این زمینه، جای سوال است.

ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است گرچه اگر مجبور شویم این کار را می کنیم که البته این از انتخاب های نظام نیست.

دوستان بر اهمیت قدرت اقتصاد در اقتدار ملی تاکید داشتند و این در حالی است که یکی از مواردی که افراد دلواپس به من ایراد می‌گرفتند عدم اهمیت دادن به قدرت نظامی بود در حالی که در کنار این قدرت، قدرت اقتصادی هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زمانی دیپلماسی قایق‌های توپدار قدرت یک کشور را تعیین می‌کرد که این رفتار مربوط به قرن ۱۸ میلادی است اما از ابتدای قرن بیستم این قدرت اقتصادی است که در دنیا حرف اول را می‌زند. از همان زمان دیگر دیپلمات‌ها فقط نماینده بخش سیاسی نبودند بلکه در حوزه اقتصادی نیز فعالیت می‌کردند. قدرت‌ها دیگر براساس برُد تانک و موشک سنجیده نمی‌شوند بلکه برُد کلام و قدرت اقتصادی مهم است.

آمریکایی‌ها مجاری تنفسی ما را شناسایی کرده‌اند و اگر نکرده بودند با دستگیری ضراب و پسر آقای صدر هاشمی تاکنون شناسایی کرده اند. نکته‌ای که ما باید در نظر داشته باشیم متکثر شدن منابع قدرت است. ما باید مراقب باشیم که این تکثر قدرتمان را از دست ندهیم.

چرا باید با دست خودمان دستاوردهای خودمان را زیر سوال ببریم. الان که دو سال از برجام گذشته دوستانی که می‌گفتند توافق هسته‌ای هیچ دستاوردی نداشته امروز در خبرگزاری‌ها، در روزنامه‌های خودشان تیتر می‌زنند که چرا فلان شرکت خارج شد. در مذاكراتى كه با اروپايى ها، چين و هند و ساير كشورها داشتیم به جز رژیم صهيونيستى و سه کشور همسایه جنوبی همه متفق القول اند كه برجام بايد ادامه داشته باشد.

موتور محرك اقتصاد اكثر كشورهاى اروپايى شركت هاى كوچك و متوسط است كه حتى مى توانند جايگزين شركت‌هاى بزرگ شوند.

توتال وقتی در یک کشور کاری انجام می‌دهد فقط كار مديريت و سرمايه گذارى را انجام مى دهد و بقیه کار را شرکت‌های کوچک انجام می‌دهند ما مى توانيم برجام را موفق يا نا موفق كنيم اما نا موفق كردن برجام به ضرر ما خواهد بود.

انسجام‌ داخلی از نان شب و ‌هوا مهم‌تر است. دنیا ما را دارای عزت می‌داند چرا ما خودمان با عزت نمی‌دانیم. در مورد مسایل بانکی بخشی از مشکلات با برجام حل شد اما در زمینه شفافیت (پولشوئی)  بنا نبود که برجام کاری بکند.

همانطور كه در برجام بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبرى پيش رفتيم، مشكلات نظام بانكى و پولشويى را نيز مى توانيم با فرمايشات ایشان حل كرده و پيش ببريم، مشکل FATF را بر اساس نظر مقام معظم رهبری حل خواهیم کرد. در ارتباط با شفافیت مالی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی در حال گفتگو و رایزنی‌ هستیم.

 همه چيز را سياه و سفيد نبينيم. موانع در كشور بسيار است اما اعتقاد دارم اين موانع قابل حل است. همه داخل يك كشتى قرار داريم. هدف دشمن نظام و رييس جمهور و دولت فعلی نیست، بلكه هدف اصلى ايران و نابودى آن است. هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است.

خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 تیر

 
 

اشتراک گذاری: