ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دلار 4200 تومانی چگونه ملا خور شد؟

تجار محترم و بازاری ها

دست در دست اتاق بازرگانی

 
 
 
 

دوستان پیک نت- من هم  امروز مانند صدها هزار و شاید چند میلیون ایرانی نگاهی به لیست دلار 4200 دولتی افتادم که برای واردات از دولت گرفته اند و روحانی گفته بود نام آنها را اعلام کنید تا معلوم شود با ارز دولتی چه کردند. و در ادامه هم از وزیر جوان ارتباطات بخاطر افشای نام شرکت هائی که ارز را گرفته و بالا کشیده اند قدر دانی کرد.

لیست بالا بلند را علیرغم مخالفت وزیر صنعت (شریعتمداری) بانک مرکزی اعلام کرده و من فقط به چند نمونه می خواهم اشاره کنم:

حدود ۲۵۰۰۰۰۰۰ یورو ارز اختصاص داده شده به نخود. متوسط قیمت نخود حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا در یک تن است. یعنی با این پول حدود ۳۰۰۰۰ تن نخود می‌شود وارد کرد! میزان مصرف سالانه‌ی نخود حدود ۱۵۰۰۰۰ تن است و تولید نخود حدود ۲۶۵۰۰۰ تن. یعنی اینکه ما نیاز داخلی‌مان را تولید می‌کنیم و بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن هم می‌توانیم صادر کنیم.

 

۱-  قرار بود ارز به کالاهایی که در کشور تولید می‌شوند تعلق نگیرد که گرفته است!

۲ - در جایی که قیمت نخود وارداتی حدود ۱ دلار در کیلو و قیمت خرده فروش آن هم در بازار ۹۵۰۰ تومان است، چه توجیهی برای وارد کننده دارد؟ اگر هزینه‌ی بانکی + بیمه + ترابری + مالیات + خواب سرمایه را اضافه کنیم واردات نخود کار درستی به نظر نمی‌رسد مگر آن که به یاری این ارز ۴۲۰۰ تومانی به جنگ کشاورزان نخودکار برویم.

نتیجه‌گیری شخصی من این است که بیشتر این ارزی که به گفته‌ی بانک مرکزی بیش از ۲۶ میلیارد یورو شده است از کشور خارج می‌شود و در مقابل آن هم هیچ کالایی وارد نمی‌شود.

سه‌نکته کلیدی هم درباره فهرست واردکنندگان موبایل که وزیر ارتباطات منتشر کرد قابل توجه است:

 

 بعد از آن‌که گروهی از مغازه‌ داران پاساژ علاءالدین و چهارسو مغازه‌های‌شان را مدت کوتاهی بستند و به گرانی و رکود اعتراض کردند، آذری‌جهرمی، وزیر جوان ارتباطات، تعارف را کنار گذاشت و فهرست کسانی که برای واردات موبایل ارز دولتی گرفته‌اند و میزان واردات موبایل‌شان را منتشر کرد.

 

1- این لیست نشان می‌دهد که ۴۰ شرکت، طی  ۳ماه بهار امسال، جمعاً ۲۲۰میلیون یورو ارز به نرخ دولتی گرفته‌اند تا واردات داشته باشند؛ اما در عمل فقط ۳۰ شرکت، جمعاً ۷۵ میلیون یورو، واردات انجام داده‌اند. این یعنی ۱۴۵میلیون یورو از ارزی که این ۴۰شرکت گرفته‌اند منجر به واردات نشده که ۶۵درصد کل ارزش ارز‌های دولتیِ تعلق‌گرفته به آنهاست.

2- نکته دیگر اینکه در میان این شرکت‌ها تنها چهار شرکت واردات داشته‌اند (فارغ از اینکه محصولات را بعدا به چه قیمتی فروخته‌اند). این شرکت‌ها که رویِ کاغذ خوش‌حساب‌اند اینها هستند: شرکت دی‌تل، شرکت توسعه‌اقتصاد توان یاسین، شرکت سیب طلایی هوشمند و شرکت دلتا همراه پردازش شرق

 

3- ۱۰شرکت حتی یک یورو از ارز دولتی‌ای را که گرفته‌اند صرف واردات نکرده‌اند.

شرکت‌های مذکور هم این‌ها هستند:  یاس تجارت جهان، توسعه ارتباطات هما، پرشین الماس سیستم، اسمارت تکنولوژی قشم، همراه سیستم آترا، آیش شبکه، امرداد همراه، سورین پخش رایانه، فوژان ارتباط قشم، طنین‌انداز شهر پاک. بیش‌ترین یوروی تبدیل‌نشده به موبایل هم دست این شرکت‌هاست:  مدیاپردازش چابهار:  ۱۸میلیون یورو، هماهنگ‌پرداز هوشمند: ۱۸میلیون یورو، نودیس‌پرداز: ۱۶میلیون یورو، پارس‌سام تل قشم: ۱۴میلیون یورو.

نکته جالب این‌که شرکت نودیس‌پرداز، که ۱۶میلیون یورو ارز دولتی گرفته ٢٨روزپیش تغییراتی در ماده ۲ اساسنامه‌اش داده. چه تغییری؟ در آگهی تغییرات آمده: «عبارت ذیل به موضوع شرکت الحاق شد:خرید و فروش و واردات گوشی تلفن همراه ...»؛ یعنی اساسا موضوع فعالیت شرکت واردات گوشی تلفن همراه نبوده‌.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: