ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شایعه انتقال آب از خوستان به کویت- ناصر کرمی

چرا مردم این روزها

روی موج شایعه قایقرانی می کنند؟

 
 
 
 

 

شایعه انتقال آب از ایران به کویت فضای مجازی را پر کرده است.  سابقه این طرح تا جایی که من به خاطر می آورم به اوایل دهه هشتاد برمیگردد. به خاطر دارم خبرنگار روزنامه شرق به خاطر انتخاب تیتر نامناسب و اروتیک برای این خبر مواخذه شد (تیتر مضمونی داشت به این شکل که کویتی ها از این پس آب ما را می خورند).

به هر حال قرار بود بعد از آن که سد کرخه آبگیری شد با افزون بر چهارصد کیلومتر لوله گذاری آب از محل این سد به کویت منتقل شود. همان زمان در پاسخ به اعتراض طرفداران محیط زیست وزارت نیرو اینطور استدلال کرد که حجم آبی که از پشت سد تبخیر می شود دهها برابر بیشتر از آبی است که به کویت منتقل خواهد شد و از نظر اقتصادی این معامله ای کاملا به سود ایران است.

اما نکته این است که به دلیل محاسبات غلط فنی (در تعیین میزان آب ورودی به مخزن سد دو مولفه تغییر اقلیم و افزایش برداشت در بالادست را اصلا حساب نکرده بودند) سد کرخه هرگز آنقدر آب نداشت که تصور می رفت داشته باشد. پس احتمالا آن طرح خود به خود منتفی شده است. همچنانکه هرگز هم خبری از اجرای طرح عظیم لوله گذاری چهارصد کیلومتری منتشر نشد. بعید است از کارون هم آبی قابل انتقال به کویت باشد. خود این شایعه به نظر من تقلیل موضوع است. کوچک کردن مسئله بزرگی به نام توسعه ناپایدار در سراسر کشور. بحران آب و خشکیدگی دلایلی پیچیده تر از طرح غلط یک مدیر برای فروش آب به کشور همسایه دارد. این شایعه را فراموش کنیم و بر اصل مسئله متمرکز شویم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 تیر

 
 

اشتراک گذاری: