ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 20 تیر

ارسال پیام محرمانه خامنه ای

در آستانه دیدار پوتین و ترامپ

 
 
 
 

پوتین و ترامپ بزودی با یکدیگر دیدار و مذاکره خواهند کرد. این ملاقات در شهر هلسینگی در کشور فنلاند تدارک دیده شد و دستور کار آن را سناتور جنگ طلب "جان بولتون" که مشاور امنیت ملی ترامپ شده درجریان سفر به مسکو تهیه کرده است. مسائل زیادی برای مذاکره وجود دارد. از تحریم روسیه تا تیرگی مناسبات دیپلماتیک دو کشور، از تولید و قیمت نفت تا آشفتگی و چند دستگی در اتحادیه اروپا، از دو قسمت شدن اکرائین تا جنگ سوریه و تسلط دولت بشار اسد به کمک روسیه بر تمامی کشور. از جنگ افغانستان و حضور داعش در نزدیکی جمهوری های آسیائی همسایه روسیه تا جنگ یمن، از عراق و بالاخره تا ایران و لغو برجام از سوی امریکا. همه اینها می تواند در دستور کار قرار بگیرد و از همه آنها مهم تر مسائل مربوط به ایران است. تحریم ایران از سوی امریکا از هم اکنون هم بحران اقتصادی ایران را تشدید کرده است. حکومت فکر می کرد و شاید هنوز هم فکر می کند که با بستن شبکه های اجتماعی جلوی شورش و اعتصاب و تظاهرات مردم را می گیرد اما شورش های پس از بستن تلگرام در شهرهای مختلف ایران و به دلائل گوناگون ( از آب تا نان) نشان داد که مشکل تلگرام نیست، مشکل حکومتی است که اکثریتی از مردم دیگر آن را نمی توانند تحمل کنند و این همان برگ برنده ایست که امریکا در دست دارد و فشار اقتصادی را برای تشدید آن بیش از امروز خواهد کرد.

در عرصه جهانی و منطقه جمهوری اسلامی برگ های یک مذاکره مستقیم را بسرعت از دست داده و میدهد. عراق دیگر برگی در دست ایران نیست، نه تنها این، بلکه عراق به سمت عربستان متمایل شده و روز به روز از جمهوری اسلامی فاصله بیشتری می گیرد و به کشورهای عرب منطقه نزدیک تر می شود. در اربیل کردستان عراق، با فاصله کم از ایران، امریکا بزرگترین کنسولگری خود در جهان را ساخته است. در یمن هیچ راه حلی جز مذاکره و دیپلماسی وجود ندارد و در سوریه دولت بشار اسد ناچار است با همسایگان خود مناسبات دیپلماتیک و عادی برقرار کند و بدنبال تنش با اسرائیل نرود و به همین دلیل علیرغم کمک هائی که جمهوری اسلامی به او برای سرکوب داعش و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی سوریه کرد، باید دست و پای خود را جمع کند و از سوریه برود. آیا با دست خالی می توان امید به امتیاز در یک مذاکره داشت؟ حتی اگر مذاکره مستقیم با امریکا باشد.

سفر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه رهبر جمهوری اسلامی به مسکو برای بردن پیام ویژه رهبر جمهوری اسلامی برای پوتین نمی تواند بی ارتباط با اوضاع منطقه، تحریم امریکائی ایران و خروج از سوریه باشد. آیا قرار است پوتین از طرف ایران به ترامپ وعدهائی بدهد که فعلا نتیجه آن کاهش تحریم های امریکائی است؟ آیا در باره اسرائیل نظرات جدیدی را قرار است پوتین به ترامپ منتقل کند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 تیر

 
 

اشتراک گذاری: