ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ولایتی پیام خامنه ای را تسلیم پوتین کرد و بازگشت

پس از دیدار با ترامپ

پوتین راهی ایران خواهد شد

 
 
 
 

 

علی اکبر ولایتی وزیر خارجه رهبر جمهوری اسلامی از سفر کوتاه مسکو به تهران بازگشت. او در این سفر پیام محرمانه رهبر جمهوری اسلامی را دراختیار پوتین رئیس جمهور روسیه گذاشت و در فیلمی که تلویزیون 24 ساعته روسیه نشان داد، پس از تقدیم پیام و مذاکرات دو نفره به همراه پوتین در پشت میز مذاکراتی نشست که برخی از همکاران و  دولتمردان روسیه نیز در دو طرف پوتین نشسته بودند و هیات ایرانی که ولایتی را همراهی کرده بود نیز در دو طرف ولایتی قرار گرفته بودند. درباره متن پیام محرمانه رهبر جمهوری اسلامی و مذاکراتی که انجام شد خبری در مسکو منتشر نشد اما ولایتی پس از بازگشت به ایران اعلام کرد که اجلاس آینده کنفرانس صلح سوریه در تهران تشکیل می شود و پوتین برای این کنفرانس به تهران خواهد آمد. از آنجا که این کنفرانس، دیدار سران روسیه، ایران و ترکیه است، بنابراین اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به تهران خواهد آمد.

اگر تصور شود که سفر ولایتی به مسکو برای رساندن پیام محرمانه علی خامنه ای صرفا در ارتباط با سوریه بوده، تصوری دقیق نیست. پوتین روز دوشنبه (پس فردا) در هلسینکی با ترامپ ملاقات خواهد کرد و قطعا یکی از مسائل مورد مذاکره  ایران، برجام و تحریم های امریکاست و بخشی از پیام رهبر جمهوری اسلامی برای پوتین نیز باید در همین ارتباط باشد. همچنان که سفر شتابزده نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مسکو و دیدار با پوتین در همین ارتباط بوده است. آیا این پیام، زمینه سازی برای مذاکرات مستقیم میان جمهوری اسلامی و امریکا خواهد بود؟

همزمان با اظهارات ولایتی که خبرگزاری "راشا تودی" آن را مخابره کرده، روزنامه واشنگتن پست نیز مدعی شد که در دیدار ترامپ و پوتين در هلسينكى پايتخت فنلاند قراراست "تفاهم بزرگ" پیرامون جنگ سوریه کانون اصلی مذاکرات قرار گیرد. یعنی خاتمه دادن به خشونت و بازگشت پناهجويان به سوريه و آغاز يك روند سياسى در اولويت خواهد بود. بنا به اين تفاهم، ايالات متحده نزديك به ٢٢٠٠ نيروى نظامى خود را از شمال شرق سوريه خارج خواهد کرد و امریکا دست از حمایت "نيروهاى دمكراتيك سوريه" (كردها) خواهد کشید تا آنها به سوی همکاری با دولت بشار اسد هدایت شوند و از طرفی حضور نظامی ايران در مرزهاى اردن و اسرائيل در خاك سوريه محدود خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 تیر

 
 

اشتراک گذاری: