ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تدابیر پیاپی اردوغان

برای دوران پس از خود!

الناز گرجی

 
 
 
 

 

روز گذشته رئیس جمهور ترکیه تصمیماتی را اتخاذ و برای اجرا ابلاغ کرد که مهر تائیدی بود بر دو پیش بینی. نخست این که اردوغان معاون اولی را انتخاب کرده که قرار است جانشین او شود و دوم این که بیماری سرطان روده او آنقدر جدی است که با کیسه "کلوستومی" حرکت می کند و باید به فکر جانشین باشد. معاون اول وی "فواد اوکتای" نام دارد.

در بخشنامه ای که اردوغان روز گذشته ابلاغ کرد و خلاصه آن را در ادامه میخوانید این نکات مهم وجود دارد که تائید کننده برداشت بالاست:

1- عضويت وزير اقتصاد و دارايى "برات آلبايراك" که در عین حال داماد اردوغان است در شوراى عالى نظامى.

2- در صورتيكه ريس جمهور در شورای عالی نظامی نتواند شركت كند، معاون اول وی ميتواند شوراى عالى نظامى را حداقل يك بار در سال دعوت به تشكيل جلسه كند. تاکید روی "حداقل" یعنی این جلسات را وی می تواند در نوبت های مختلف تشکیل بدهد.  بخشنامه اردوغان كاملا بر اساس نبودن رئيس جمهور تنظيم شده است.

بر اساس این بخشنامه، وزیر دارایی و خزانه داری و وزیر آموزش ملی نیز عضو شورای عالی نظامی خواهند بود. ستاد کل ارتش ترکیه زیرمجموعه وزارت دفاع این کشور قرار گرفته و پروفسور محمد چلیک معاون مدیرکل شرکت صنایع دفاعی نظامی ترکیه (آسلسان) به عنوان عضو شورای آموزش عالی انتخاب شده است.

بخشنامه حکم قانون را دارد و شورای عالی نظامی ترکیه سال 1972 تشکیل شد و حداقل سالانه یک جلسه رسمی دارد. این شورا عالی ترین مرجع تصمیم گیری نیروهای مسلح و قوای نظامی ترکیه به شمار می رود.

در تفسیر زیر، به همین نکات اشاره کرده و درباره ترکیب جدید هیات دولت ترکیه نوشته بودم:

«این هفته با ادای سوگند اردوغان رئیس جمهور و برنده انتخابات ترکیه، ترکیب جدید قوه مجریه در ترکیه کار خود را آغاز کرد. در این ترکیب مطابق قانون اساسی که تغییر یافته، دیگر نخست وزیر وجود نخواهد داشت و به جای آن رئیس جمهور می تواند یک معاون اول اجرائی داشته باشد. معاون اولی که اردوغان انتخاب کرده "فواد اوكتای" نام دارد که پیشتر در آمريكا در صنايع اتومبيل سازى "ديترويت" فوق ليسانس و دكترا گرفته است. او از مديران "تركيش ايرلاينز"- خطوط هوايى تركيه و مخابرات- (تله كومينيكاسيون) بوده و مدت ها نیز مشاور ارشد اردوغان بوده است. با توجه به بیماری اعلام نشده اما انکار ناپذیر اردوغان (نوعی سرطان) حدس زده می شود که او از هم اکنون "فواد اوکتای" را برای جانشینی خود در نظر گرفته است.»

مشروح آن تفسیر را در لینک زیر می توانید بخوانید:

 

http://www.pyknet.net/1397/09tir/21/page/turkieh.htm


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 تیر

 
 

اشتراک گذاری: