ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 30 تیر

دو دست ایران و اسرائیل

در دست های روسیه!

ترجمه و تدوین- ایرج گلفام

 
 
 
 

 

در دیدار نوبتی هر 2 سال یکبار ولادیمیر پوتین با سفرا و فرستادگان روسیه به کشورهای جهان ، وی با تشریح استراتژی سیاست خارجی روسیه بر مبنای حفظ صلح و امنیت جهانی و رابطه برابر با تمام کشورهای جهان نکاتی را مطرح کرد که رئوس آن را می خوانید. او در این سخنرانی اگرچه سربسته، به نکات کلیدی و مهمی اشاره کرد. از جمله درباره امنیت اسرائیل درکنار دفاع محکم از "برجام" و یا اشاره به قدرت نظامی- اتمی روسیه و پیوستن اسرائیل و ایران به اتحادیه تجاری "ارو- آسیا". این نکات را می خوانید:

1- کشورهای عضو بریکس، سازمان معاهدۀ امنیت جمعی، شانگهای که بخش اعظم جمعیت جهان را شامل میشوند با نظرات ما نزدیکی دارند.

2- عملیات ما در سوریه علیه تروریستها و دفاع از دولت مرکزی سوریه با موفقت همراه بود و اکنون زمینه بازگشت آوارگان سوری فراهم شده است.

3- در چهارچوب  "اتحادیه تجاری ارو-آسیا" با ویتنام معاهدۀ منطقۀ آزاد منعقد شد و با اسرائیل، صربستان و سنگاپور گفتگو در همین زمینه در جریان است و با ایران نیز قراردادی موقت به امضاء رسیده و با هند و مصر نیز مشاوره ها بزودی آغاز میشود. کلا 50 تقاضا به این اتحادیه ارسال شده است . دورنمای خوبی برای این اتحادیه پیش بینی میشود و چین هم از ما می گذشته با این اتحادیه قرارداد تجاری منعقد کرده است.

4- روسیه روی توانائی نقل و انتقالِ کم مانع از شرق دور به اروپا متمرکز است و ارتباط با اتحادیه اروپا بر همین پایه استوار است و در ادامه همین سیاست است که ما مصمم به دفاع از معاهده اتمی با ایران (برجام) هستیم.

5- ما معتقدیم امنیت و ثبات جهانی نه در گسترش ناتو به دیگر کشورها و از جمله گرجستان و اوکرائین بلکه به رشد اعتماد متقابل بستگی دارد. ما نسبت به عواقب گسترش ناتو به گرجستانو اوکرائین هشدار میدهیم و آنها را از ادامه این تحرکات برحذر می داریم. این تحرکات ناتو تهدید روسیه محسوب میشود.

6- در ارتباط با نشست هلسینکی با ترامپ ، تمرکز روی نکات مشترک را بهترین  راه و ضرورتِ دنیای امروز میدانم. البته ما میدانیم که در امریکا نیروهائی هستند که منافع گروهی را به منافع ملی ترجیح میدهند و همین مسئله اجرای توافق ها را دشوار می کند. این موانع تاکنون باعث شده ایالات متحده بازارهای روسیه را از دست بدهد و با از دست دادن بازارهای روسیه چه بسا صدها هزار موقعیت شغلی در امریکا از دست رفته است.  همین گروه ها اختلاف با اروپا را ترجیح میدهند. و باز همین گروه ها عملا علیه امنیت اسرائیل عمل می کنند و به ضرورت امنیت در بلندی های جولان توجه  ندارند. آنها حاضر همه اینها را فدای منافع گروهی خود کنند. البته، ما میدانیم که آنها بسیار توانا و قدرتمند هستند. آنها قادر به مسموم کردن اذهان میلیونها نفر هستند.

علیرغم همه این مسائل روسیه برای دیدار و گفتگو آماده است زیرا ما بعنوانِ ابرقدرتِ نظامی- اتمی مسئول حفظ صلح و امنیت جهانی هستیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 تیر

 
 

اشتراک گذاری: