ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

همایش بزرگ اقتصادی روسیه

و سکوت رسانه های غربی!

ترجمه و تدوین- ایرج گلفام

 
 
 
 

 

بیست و دومین همایش بین المللی اقتصاد در شهر سن پترزبورگ در روزهای 26-24 ماه می برپا شد، به کار خود پایان داد.

با توجه به موقعیت کنونی جهان و چالشهای پیش رو این همایش و دیدارهای آن از اهمیت بسزایی برخوردار بود.

شرکت نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور فرانسه به همراه هئیت های بزرگِ اقتصادی، کریستین لاگارد رئیس سازمان جهانی تقسیمِ ارز بین المللی و بیش از 50 وزیر خارجه کشورهای جهان و 17 هزار شرکت کننده از 143 کشور منجمله کمپانی های بزرگی مانند توتال، شل، بی پی، زیمنس، الکتروتکنیک و ... که مجموع سرمایۀ ها یشان بالغ بر 14 تریلیون دلار برآورد میشود نشان از گردش به سمت روسیه و شرق را تداعی میکند.

تشکیل میزگردهای مختلف در بارۀ چالشهای اقتصادی جهان معاصر و مشکلات پیش آمده از آن سوی اقیانوس نیز در مرکزِ توجه این همایش قرار داشت.

 

بعد از دیدارهای دوجانبه ولادیمیر پوتین با نخست وزیر ژاپن (آبه) و "ماکرون" رئیس جمهور فرانسه  که ساعت ها بطول انجامید، جلسۀ مشترک و نظرات ارائه شده وی در صحن کنفرانس حائز اهمیت فراوانی است.

امانوئل ماکرون نارضایتی خود از روند نابسمان و برتری جویانۀ ایالات متحده آمریکا در رابطه با مسائل مهم سیاسی و اقتصادی جهان و اروپا را با جمله ای این چنین بیان کرد:

«ما باید به عدم وابستگی (از آمریکا) دست یابیم و برای این باید در زمینۀ سرمایه گذاری فعالیت کنیم»

وی همچنین با اذعان وجود زمینه های مساعد جهت سرمایه گذاری مستقیم در روسیه سطح روابط اقتصادی فرانسه با روسیه را ناکافی و رو به رشد اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین نیز ضمن استقبال از صحبت های امانوئل ماکرون در پاسخ به جملۀ ماکرون مبنی بر وابسته بودنِ اروپا از لحاظ امنیتی به ایالات متحدۀ آمریکا، به شوخی گفت:«نگران امنیت تان نباشید. اگر لازم شود ما (روسیه) حاضریم کمکتان کنیم»

ولادیمیر پوتین همچنین به نقش مهم فرانسه در منطقه و جهان اشاره کرده از سعی همیشگی فرانسه برای "استقلال نظر و عمل" تقدیر کرد و ادامه داد: «در دنیای امروز مقولۀ "استقلال" بسیار مهم و ارزشمند است. چرا که "استقلال" پایۀ ثبات درعمل است

وی روابط اقتصادی و تجاری با فرانسه را رو به رشد دانست و رشد سال گذشتۀ این روابط را بیش از 16 در صد اعلام کرد و مبادلۀ کالا با فرانسه در 3 ماه اول سال جاری میلادی را مثبت 25% و سرمایه گذاری مستقیم فرانسه در روسیه را با (عدم رضایت) 15 میلیارد و روسیه در فرانسه را 3 میلیارد دلار اعلام کرد و در مقام مقایسه گقت: «این مبالغ شایستۀ پتانسیل های دو کشور نیست. فقط یک شرکت فنلاندی 6 میلیارد دلار در صنایع سوخت از جمله سوخت هسته ای روسیه در مناطق بسیار حساس و مهم بدون هیچ مشکلی سرمایه گذاری کرده است

ولادیمیر پوتین در ادامه به اوضاع اقتصادی روسیه پرداخته و آنرا مطابق آمار و ارقام چنین به تصویر کشید:

«ما زحمت زیادی برای کم کردن و مهار تورم (در روسیه) کشیدیم و موفق شدیم، آنهم با مشکلاتی که شما همه از آن مطلع هستید (منظور تحریم های غرب است. م) . بانک مرکزی ما اعلام کرده که تورم امسال در حدود2 و 8 در هم در صد خواهد بود و این نشانۀ ثبات اقتصادیست و سازمان های بین المللی آنرا تأیید کرده اند. ما با حرکتی هدفمند و نه بر اساسِ افزایش قیمت سوخت های فسیلی بلکه با کم کردن هزینه ها و حیف ومیل ها  به کنترل تورم رسیدیم. (سال گذشته  حدودا 3% کمبود بودجه داشتیم و امسال 0،5% اضافه بودجه) خواهیم داشت و این در حالیست که با رقم تاریخی 5،1% بیکاری در روسیه قروضمان را 25% کاهش داده ایم و" ذخیرۀ ارز وطلای" ما درسه ماهه اول سال جاری از 430 به 460 میلیارد دلار رسیده و تراز تجاری ما مثبتِ 130 میلیارد دلار در سال است. تمام این مجموعه نشانگر زمینه های مساعد برای فعالیت های اقتصادیِ ملی و بین المللی در روسیه میباشد

«در گزارش های کنفرانس عنوان شد که برخی از سرمایه گذاران خارجی اتوماتیک وار در طرح هایی که سرمایه گذاران داخلی ما اقدام میکنند شریک میشوند

رسانه ها از تعداد 386 قرارداد به مبلغ حدودا 40 میلیارد دلار با روسیه از موفقیت این همایش خبر میدهند.

این همایش از یک سو بی ثمر بودن تحریم ها و توطئه های نوبتی غرب و ایالات متحدۀ آمریکا جهت منزوی کردن و جلوگیری از رشد روسیه و از سوی دیگر شکاف در جهان غرب را در زایش "جهان چند قطبی" به نمایش گذاشت و ارزش سیاسی آن کمتر از مبادلات اقتصادی خواهد بود!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: