ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مقاله اردشیر زاهدی در نیویورک تایمز

ایرانی تسلیم زور نمی شود

امریکا سیاست خود را تغییربدهد

 
 
 
 

 

اردشیر زاهدی، داماد شاه، سفیر شاه در انگلستان و امریکا و سپس وزیر امور خارجه وی که تا پایان عمر شاه در کنار او ماند، مقاله‌ای درباره سخنرانی "پامپئو" وزیر خارجه آمریکا در ارتباط به تهدید ایران نوشته که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرده است.

اردشیر زاهدی که پدرش سپبهد زاهدی- عامل اجرای کودتای 28 مرداد بود و در زمان رضا شاه رئیس مرکز نوبنیاد اطلاعاتی ایران در مقاله خود می نویسد:

 

"سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، مایک پامپئو، درباره ایران هم غم انگیز بود، و هم گیج کننده. بعنوان رئیس سیاست خارجی‌ یک قدرت بزرگ، و مدیر سابق سازمان سیا، ایشان باید ایران، مردم آن و تاریخ آنرا بهتر بشناسد.

قلدری به ندرت به نتیجه می‌رسد، و در مورد ایران هیچگاه به نتیجه [مطلوب] نرسیده است. در طول هزاران سال، کشور من هرگز در برابر خارجی‌‌ها سرخم نکرده و تسلیم نشده است، و در شرایط مصیبت بار متحد مانده است. مستقل از عقیده خود درباره دولت کنونی [ایران]، تحت تهدید‌های خارجی‌، مردم نجیب ایران با هم متحد بوده، و از سرزمین مادری دفاع کرده و میکنند. تاریخ به متجاوزان خارجی‌ سریعا می اموزد که از افکار پوچ خود برای ویرانی ایران دست بردارند. گربه‌ها رویای گرفتن موش دارند، [ولی‌] احدئ قادر به خرد کردن ایران نیست.

با سرزمینی به وسعت ۶۳۶،۰۰۰ مایل مربع و ۸۲ میلیون جمعیت، ایران عراق نیست. ایران قادر خواهد بود دربرابر حمله نظامی خارجی‌ مقاومت کند. باید [هجوم غیر قانونی به] عراق را بیاد آوریم که بر اساس دروغ و اسناد تقلبی بود. آن حمله نه اجازه قانونی داشت، و نه اتوریته اخلاقی‌. نتیجه آن کشتار و ویرانی عظیم بود. صدها هزار مردم بیگناه کشته شدند، و آینده و زندگی‌ میلیون‌ها نفر ویران شد. بر طبق گفته رئیس جمهوری آمریکا [ترامپ] در جریان اشغال عراق، ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار هدر رفت. آیا مغز‌ها در سازمان سیا و وزارت خارجه تاریخ را نمیدانند؟

ایران بخاطر حضور خود در سوریه محکوم میشود. ولی‌ گفته نمی‌شود که ایران در سوریه به دعوت دولت کشور مستقل سوریه حضور دارد. حضور ارتش‌های مخفی‌ آمریکا و دولت‌های غربی در سوریه است که نقض قوانین بین المللی میباشد.

کشتار ادامه دار، بیرحمی و جنایاتی دیگر بر علیه مردم غیر نظامی یمن  نه تنها جنایات جنگی هستند، بلکه حمله به بشریت نیز میباشند. آیا قادر خواهیم بود که این بربریت را ببخشیم و فراموش کنیم؟ در ۲۳ و ۲۴ ماه مه خبر اصلی‌ بی‌ بی‌ سی‌ یک گزارش درد آور بود که یک عروسی‌ در دهکده یمنی را نشان میداد که در آن مردان، زنان، و بچه‌ها مشغول جشن گرفتن ازدواج عزیزان خود بودند. آنروز قرار بود شاد‌ترین روز زندگی‌ آنها باشد. در یک لحظه عربستان سعودی به دهکده حمله کرد و ۲۲ نفر را کشت. جشن تبدیل به عزا شد. چگونه میتوان گرسنگی بچه‌ها و ویرانی یک کشور را توجیه نمود؟ کدام دیوانه مسول این فاجعه بی‌ سابقه است؟ عدالت غرب بیست و یکم این است؟

آمریکا و ایران ۱۶۰ سال پیش با هم دوست شدند. ذکر نام امریکأیی‌های بزرگی‌ نظیر هاوارد بسکرویل،(در کنار مشروطه خواهان انقلاب مشروطه) مورگان شوستر [خزانه دار دولت مشروطیت از ماه مه تا دسامبر ۱۹۱۱]، ارتور میلزپا [مستشار مالی‌ در ایران از ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۷، و از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵]، ارتور آپ‌هام پوپ [استاد دانشگاه و محقق هنر ایرانی‌، که سردبیر Survey of Persian Art بود]، و ریچارد فرای [محقق ایران و اسیا مرکزی، و مدیر انستیتوی آسیا در دانشگاه شیراز از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴] هنوز احساسات دوستانه را در ایرانی‌ها ایجاد می‌کند.

اما در باره برجام. حتی اگر یکی از امضأ کنندگان برجام از آن کنار رود، هنوز این یک سند معتبر و واجب الاجرا میباشد. دعا می‌کنم که عقلانیت پیروز گردد، و بلوغ دیپلماتیک غلبه یابد و آمریکا سیاست خودرا تغییر دهد.

بدون شک شرایط اجتماعی ایران تکامل خواهند یافت و تغییر خواهند کرد. من امید و اعتماد زیاد به جوانان ایران دارم. شخصیت، هوش و لیاقت آنها آینده ایران را شکل خواهند داد. من خوشحال و امیدوارم وقتی‌ می بینم که در چهار گوشه جهان، اکثریت کارشناسان منطقه [خاورمیانه] واقعیات را روشن تر از دولت امروز امریکا می بینند و از عزت و حقوق برادران و خواهران شریف من دفاع میکنند. من هم به نظرات آنها احترام میگذارم و هم قدردان آنها هستم."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: