ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

به سبک شاه که شیفته "ساواک" بود

علاقه وافر رهبر

به سازمان اطلاعات سپاه!

 
 
 
 

 

بر سر کارهای امنیتی و اطلاعاتی یک اختلاف نظر جدی از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی در کل نظام وجود داشت. این اختلاف نظر بر سر این بود که مانند دوران شاه یک سازمان اطلاعات و امنیت داشته باشیم که مثل یک نهاد زیر مجموعه بیت رهبری باشد (ساواک در زمان شاه زیر نظر او بود) و یا یک وزارت اطلاعات و امنیت داشته باشیم که زیر نظر دولت باشد؟

در زمان آقای خمینی به همت و ابتکار سعید حجاریان این اختلاف نظر به سود طرح دوم تمام شد. یعنی تشکیل وزارت اطلاعات وامنیت، اما حتی در همان زمان و بویژه در دوران رهبری آقای خامنه ای طرح اول دنبال شد و وزارت اطلاعات روز به روز ضعیف تر و سازمان اطلاعات روز به روز قوی تر شد. شاه سازمان امنیت (ساواک) را مثل یک سازمان نظامی اداره می کرد و روسا و کارگزاران آن نیز عموما ارتشی ها و صاحب منصبان شهربانی (بویژه در زندانها) بودند و در جمهوری اسلامی نیز همین سیاست دنبال شد. یعنی علیرغم وجود وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات و امنیتی در سپاه و زیر نظر مستقیم رهبر وسیعا فعال شد و گسترش یافت و فعلا یک رئیس معمم بنام "حسین طائب" دارد که از افراد پاکسازی شده از وزارت اطلاعات بدلیل انحرافات (این اصطلاح را شیخ مهدی کروبی به کار برد اما نگفت کدام انحرافات) است و یک جانشین نظامی دارد که سرتیپ سپاه است بنام سردار نجات. اطلاعات سپاه در زندان اوین برای خود یک بند ویژه دارد، هرکس را بخواهد دستگیر می کند، شکنجه می کند و اعترافات می گیرد، در عملیات برون مرزی فعال است، تیم های ضربتی (ترور) دارد، نه به دولت و نه به مجلس و نه به هیچ ارگانی پاسخگو نیست مگر شخص رهبر، فعالیت های ضد جاسوسی دارد اگرچه بارها جاسوس های نفوذی در درون همین تشکیلات کشف شده اما اعلام نشده است. به این ترتیب، وزارت اطلاعات چه در زمان محمد خاتمی و چه در زمان احمدی نژاد و چه در دوران روحانی کت بسته اطلاعات سپاه بوده اند. مگر در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی که علی فلاحیان رئیس آن کارنامه ننگینی را از قتل و جنایت ( از جمله توسط معاون اول سیاسی خود سعید امامی) برجای گذاشت و اکنون عضو مجلس خبرگان انتخاب رهبری است!

با این مقدمه سخنان نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس قابل درک تر می شود. او گفت:

اگر اطلاعات سپاه پاسداران در جریان انجام مأموریت‌هایش به موضوع جاسوسی برخورد کرد، حتماً باید موضوع را به وزارت اطلاعات منعکس کند تا آن‌ها به دنبال کشف جرم باشند. اگر قوه قضاییه بخواهد یک کار جامع و کامل بر روی پرونده‌های جاسوسی که برای مثال از اطلاعات سپاه به آن‌ها منعکس‌شده انجام دهد، حتماً باید از کارشناسان اطلاعاتی استعلام بگیرد.

بارها اعلام‌شده که وزارت اطلاعات مرجع تشخیص جاسوسی است و از سوی دیگر قوه قضاییه هم اعلام می‌کند که ما مرجع تشخیص جاسوسی هستیم، اخیراً هم سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد. شما چرایی این چالش را چه می‌دانید؟

در جرائم و عناوین مجرمانه تشخیص اساسی بر عهده قوه قضاییه و قاضی محکمه است که آیا اتهامی که به افراد زده‌شده و یا اتهاماتی که در گزارش‌های مرجع انتظامی یا وزارت اطلاعات یا سپاه آمده است صحت دارد یا نه.

سپاه پاسداران عملاً وظیفه ماهیتی‌اش حفاظت از مرزها، مرزداری، مرزبانی و دفاع از کشور است. ممکن است که ما در قانون اجازه مختصری به سپاه و اطلاعات سپاه داده باشیم که در این مباحث-امنیتی و جاسوسی- هم ورود کنند اما اعتقاد من به‌عنوان یک حقوق‌دانی که در جریان پرونده‌های جاسوسی بودم این است که اگر سپاه پاسداران و واحد اطلاعات سپاه پاسداران در جریان انجام مأموریت‌هایش به موضوع جاسوسی برخورد کرد، حتماً باید موضوع را به وزارت اطلاعات منعکس کند تا آن‌ها به دنبال کشف جرم باشند. در مجلس اراده‌ای برای حل این مسئله نمی‌بینم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: