ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علیه ایران ( روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری)

عربستان با چراغ خاموش

وارد تاجیکستان شده است

 
 
 
 

 

سردی روابط ایران وتاجیکستان در سال های اخیر، ریشه در ظن دخالت های ایران در جنگ های داخلی تاجیکستان در دهه 1990 میلادی دارد. بر این بستر طی دو سال گذشته، عربستان سعودی با دادن وام های کلان به تاجیکستان سعی کرده استاین کشور را به جبهه مخالف ایران بکشاند.

روز 21 ماه مه بیش از پنجاه نفر از جوانان شهروند تاجیکستان، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران با دادن شعار، مخالفت خود را با" دخالت های ایران" در حوادث این کشور اعلام کردند.

دو روز بعد شورای علمای تاجیکستان، طی اطلاعیه ای ایران را متهم به "حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و یمن...کرد".

همان طور که انتظار می رفت، هم در اطلاعیه شورای علمای تاجیکستان و هم اطلاعیه های مقامات رسمی این کشور هیچ گونه سند و مدرکی مبنی بر دخالت های ایران در کشور های نامبرده ارائه نشده است. تنها مدرکی که به آن استناد می شود، حضور محی الدین کبیری، رهبر اسلامگرای مخالف دولت تاجیکستان در سال 2015 در یک کنفرانس اسلامی در ایران است. مقامات دوشنبه بر این اعتقاد هستند که حضور کبیری در تهران به معنی صحه گذاشتن ایران بر تروریسم می باشد.

تاکنون به تناوب شایعه دخالت ایران در امور داخلی تاجیکستان مطرح شده است. در ماه اوت سال گذشته تلویزیون جمهوری تاجیکستان فیلم مستندی را که توسط وزارت داخله این کشور تهیه شده بودبه نمایش گذاشت. در این فیلم نیز هیچ سند و مدرکی که دال بر دخالت ایران در جنگ های داخلی این کشور باشد ارائه نشد. ورق خوردن اتهامات علیه ایران پس از سکوت طولانی توسط مقام های تاجیکستان در ماه های گذشته همچنان جای سوال باقی می گذارد.

با نگاهی گذرا به روابط عربستان سعودی و تاجیکستان دلیل دوری جستن این کشور از ایران مشخص خواهد شد. اواخر سال 2015 و اوایل سال 2016 امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به دعوت پادشاه سعودی برای شرکت در"ائتلاف ضد تروریستی"به رهبری عربستان شرکت کرد. قبل از مسافرت امام علی رحمان به عربستان، پادشاه این کشور، برای ساخت یک موسسه بزرگ دولتی در تاجیکستان با پرداخت 200 میلیون دلار اعلام آمادگی کرد.

نقطه نظرات و تفاهم طرفین در نگاه ضد ایرانی، دیگر جای پرده پوشی باقی نگذاشت. روز 9 ماه مه جلسه مشترک سعودی- تاجیک در شهر خجند (لنین آباد سابق) و یکروز بعد در شهر دوشنبه با موضوع انرژی، معدن، کشاورزی، توسعه گردشگری و زیر ساخت های حمل و نقل تشکیل شد. موضوع دیگر مذاکره برای ایجاد بانک تاجیک- دیرات (بزرگترین بانک در تاجیکستان) با سرمایه 51 در صد سهم عربستان بود.

باید توجه داشت که پس از ورود یک هیات نمایندگی عربستان سعودی به تاجیکستان در اوائل ماه مه، شورای علمای تاجیکستان اطلاعیه ضد ایرانی خود را صادر کرد. متعاقب سفر هیات سعودی به این کشورخبرگزاری برجسته تاجیکستان"اوستا"، با عبدل عزیز محمد سفیر عربستان در شهر دوشنبه مصاحبه ای انجام داد. در این مصاحبه سفیر پادشاهی سعودی نه تنها از" نقش مخرب ایران" سخن به میان آورد بلکه جمهوری اسلامی ایران را "منبع تروریسم و تامین منابع مالی آن ها درجهان و منطقه" دانست.

بنا براین، کلیه شک ها در تشکیل اتحاد ضد ایرانی عربستان و تاجیکستان بر طرف خواهد شد. هدف سعودی ها داشتن موقعیت برتر در تاجیکستان است. دوشنبه با پشتوانه پول عربستان به ضدیت خود با ایران ادامه خواهد داد بدون این که به عواقب چاهی که عربستان سعودی برای آن ها کنده است بیاندیشد.

(یاد آوری می شود که برای دومین بار تاجیکستان از رسمی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای جلوگیری کرده است. بر طبق اساسنامه رای مثبت همه اعضا برای پذیرفتن عضو ثابت ضروری است!)

http://gazeta-pravda.ru/issue/57-30700-5-6-iyunya-2018-goda-/saudovskiy-sled-diplomaticheskikh-skandalov/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: