ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 خرداد ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 30 خرداد

راه حل های رضا پهلوی

روحانی و مخالفان اصلاحات

 
 
 
 

 

در روزهای اخیر، تازه ترین مصاحبه رضا پهلوی وسیعا روی شبکه یوتیوب قرار گرفته و اغراق نیست اگر گفته شود که از آن استقبال نیز شده است. استقبال شده زیرا در آن بسیار متفاوت تر از گذشته و با توجه به اوضاع بحرانی ایران و نظام حاکم سخن گفته است. این مصاحبه را "مهدی فلاحتی" در خانه رضا پهلوی با وی انجام داده و از برنامه "خط قرمز" صدای امریکا پخش شده است. رضا پهلوی در این مصاحبه مدعی است که جنبش داخل کشور از اصلاح طلبی عبور کرده و وارد مرحله خاتمه بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی شده است. سخنی که با الفاظی دیگر مخالفان دولت روحانی و مخالفان اصلاحات در داخل حکومت می گویند و راه نجات را روی کارآمدن یک رضاخان از میان فرماندهان سپاه میدانند. درحالیکه روحانی در دیدار افطاری خود با مدیران رسانه ها با صراحت خطاب به مخالفان اصلاحات و طرفداران سرنگونی گفت «ایران دو راه حل بیشتر دربرابر خود ندارد: صندوق رای و یا جنگ داخلی».

رضا پهلوی نیز جمهوری اسلامی را اصلاح ناپذیر ارزیابی کرده و به همین دلیل می گوید که در جستجوی راه حل هائی برای فروپاشی ایران پس از سرنگونی جمهوری اسلامی است و در این جستجو او بر نظام پادشاهی اصرار ندارد و تصمیم با مردم ایران است که جمهوری را انتخاب کنند یا سلطنت را. او می گوید که پدر بزرگ من هم (رضاشاه) در ابتدا طرفدار برقرار جمهوری بود اما بتدریج او را قانع کردند که بجای سلطنت قاجارها سلطنت پهلوی را اعلام کند و شاه شود. (اشاره به مخالفت روحانیون و بازاری ها با جمهوریت که تا داخل مجلس وقت هم ادامه داشت و مرحوم مدرس سخنگوی مخالفان جمهوریت در مجلس بود!)

رضاپهلوی در همین مصاحبه می گوید که اگر در 20 سالگی گفته است "من نماد سلطنت (جانشین پدر) هستم از جوانی بوده و خامی بود، اما  حالا 56 سال دارد و بسیار تجربه اندوخته و حرف امروزش ملاک است! روی کارگزاران نظام دوران پدرش حساب نمی کند، بلکه روی نسل جوان و کنونی ایران حساب می کند که خواهان تحول هستند، روشنفکر و تحصیل کرده اند و اضافه می کند «همیشه روش پرهیز از خشونت و نافرمانی مدنی را توصیه کرده ام و مردم هم همین راه را می روند. امروز طبقات پایین جامعه به میدان آمده اند ولی لازم است که طبقات متوسط و مرفه و روشنفکران هم وارد شوند و نقش رهبری و هماهنگی را برعهده بگیرند!» البته خیلی از نیروهای سیاسی برون مرز در یک تفکر اصلاح طلبی بودند اما امروز آنها هم فراتر از اختلافات سیاسی و مسلکی اولویت را به نجات ایران میدهند. وظیفه اصلی نیروهای سیاسی قبل از هر چیز متحد بودن بر سر تشکیل یک نهاد رهبری برای انتقال قدرت از این حکومت به حکومت آینده است. "نیروهای معروف اپوزیسیون قدیمی و کلاسیک" دیگر برای این مرحله مناسب نیستند و "چهره‌های جدیدتری باید پیدا بشوند… چهره‌هایی که پاسخگوی امروز مردم باشند، چهره‌هایی که از نسل امروز برآمده باشند. از زنان تحصیل کرده و جوانان تحصیل کرده ایران، نه کسانی که دستشان آلوده است و اصلا باعث و بانی این وضعیت بوده اند.

بعضی‌ها می‌گویند ما یک پادشاهی که مسئولیتی برای تصمیم‌گیری نداشته باشد می‌خواهیم چکار؟ پادشاه باید یک سری مسئولیت‌ها داشت باشد. اینجاست که من مشکل پیدا می‌کنم، چون می‌دانم این فرهنگ بت‌سازی و دیکتاتورتراشی آخر سر مسئله را  منحرف خواهد کرد. (اشاره به دوران پدر و پدر بزرگش).

پیک نت: وظیفه ما اطلاع رسانی و خبر رسانی است و به همین دلیل انتشار خلاصه ای (حتی مضمونی) از مصاحبه رضا پهلوی را نیز یک وظیفه اطلاع رسانی میدانیم، حتی اگر با وی و یا با سلطنت و یا حرف هائی که میزند موافق یا مخالف باشیم. باید همه حرف ها را شنید و منتشر کرد و این یعنی رفتن به سوی یک "انقلاب آگاهی" در ایران. انقلابی که به سوی تحولات آگاهانه می رود.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: