ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اردیبهشت ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 2 اردیبهشت- روحانی:

نمی توانم بگویم چه عواملی

در "بحران ارز" نقش داشتند

 
 
 
 

 

روحانی روز گذشته در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت با اشاره به اینکه من از سیستم ارزی کشور ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم گفت: ما باید به سیستم سومی برسیم.

در گذشته ما دلار را با هواپیما وارد کشور می‌کردیم و آن را به بانک مرکزی می‌دادیم و هر روز بانک مرکزی پول‌ها را با گونی به صرافی‌ها می‌داد و معلوم نبود صرافی‌ها ارز را به چه کسانی می‌دادند. بانک‌ها هم تماشا می‌کردند و گاهی هم خودشان از صرافی‌ها یا دلال‌ها ارز تهیه می‌کردند. اکنون ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار هم بر عهده بانک‌هاست. صرافی‌های غیرمجاز و دلال‌ها هم باید کنار گذاشته شوند. ما باید نرخ واحدی برای ارز می‌داشتیم و این کار ضروری بود. گرگ‌های خارجی یا برخی افراد سودجو شرایطی بوجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که باید بررسی شود چه مقدار فشار خارجی، چه مقدار تبلیغات و چه مقدار عوامل دیگری که من نمی‌توانم بگویم در این تزلزل بازار ارز نقش داشتند. من نمی‌خواهم بگویم شرایط امروز ارز بهترین شرایط است و من هم دنبال شیوه دیگری هستم، ولی در شرایط فعلی تصمیمی که گرفته شد کاملا درست بود.

تصمیم اخیر ارزی کار را برای قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که می‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نیستیم که پول تهیه کنیم تا عده‌ای خارج از کشور خانه یا ویلا بخرند. تصمیم ما برای ۸۰ میلیون نفر مناسب است، شاید برای بعضی هم خوب نباشد ولی ما به فکر اکثریت هستیم. این تصمیم در مقطع فعلی لازم بود. البته ممکن است در آینده شیوه دیگری اجرا شود. از سویی این تصمیم پیشاپیش تودهنی برای تصمیم آمریکا در روز ۲۲ اردیبهشت است. تمام امید آن‌ها این بود که علیه ملت قدم بردارند تا بازار داخلی بهم بریزد. من به مردم قول می‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت.

ما با مردم کم حرف می‌زنیم. مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم از چه می‌ترسند. هر کس درپست مدیریتی خود باید بداند طبق قانون اساسی و وظیفه شرعی، دارای توانمندی بالایی است و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر می‌ترسد و از اخم این و آن هراس دارد، باید کنار برود. واجب نیست این افراد تا پایان چهار سال بر صندلی خود بنشینند.

هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در کار اجرایی دخالت کند. اعلام نظر اشکالی ندارد ولی مدیر باید کار خود را انجام دهد. یک دستگاه نظارتی نوشته بود باید فلان مدل هواپیما خریداری شود، من نوشتم به تو چه ربطی دارد، تو چه کاره‌ای؟ دستگاه نظارتی هم باید طبق قانون عمل کند نه بر مبنای عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبنای عملکرد دستگاه نظارتی نیست بلکه باید در چارچوب قانون حرف زد. مدیران دولتی به تهدیدات اعتنا نکنند و اگر می‌ترسند به آن‌ها جواب بدهند به من بگویند که جواب آن‌ها را بدهم. عده‌ای کنار گود نشسته‌اند و پیشنهاد می‌دهند ولی نمی‌دانند در گود چه خبر است.

مردم بهتر از ما می‌دانند که در کشور کم آبی وجود دارد. دولت هم در جایگاهی نیست که به مردم بگوید که خشکسالی داریم. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه جمعه بلدند نصیحت کنند. مدیر اجرایی باید برنامه داشته باشد. وزیر نیرو، کشاورزی، صنعت و رئیس سازمان محیط زیست باید برنامه بدهند. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم آبی است، مگر من نمی‌دانم؟ چرا توضیح واضحات می‌دهید؟ باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست.

برای مقابله با فساد هم باید برنامه داشته باشیم. مثلا راه‌اندازی دولت الکترونیک فساد را کمتر می‌کند. ما باید با برنامه ‌ریزی درست و نظارت درست کاری کنیم که فساد ناممکن یا بسیار سخت شود. یکی از کارهای ممکن که انجام دادیم این بود که بر مبنای عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهیم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هایی که به دستگاه‌ها می‌دهد باید منتشر شود تا مردم بدانند. مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند.

نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید. از اینکه مردم اطلاعات داشته باشند خوششان نمی‌آید. ما باید بر مبنای حقوق شهروندی عمل کنیم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. اینکه شبکه‌ای در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستی است ولی بگذارید مردم زندگی کنند.

یکی از راه‌های تأمین اشتغال ما فضای مجازی است. وزیر ارتباطات اعلام کرده است که در فضای مجازی بیش از دو میلیون اشتغال ایجاد شده است و من تأکید کردم که نباید به اشتغال مردم آسیب زده شود. ما نباید بیکاری را اضافه کنیم.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: