منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اردیهبشت ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

 

منتخب اخبار شهرستان ها و استان ها

 

شورای نامگذاری معابر و اماکن شهری در اصفهان خیابانی را بنام سردار "بی بی مریم بختیاری"  نامگذاری کرد. خیابانی در  حد فاصل، خیابان طالقانی و خیابان مسجد سید. بی بی مریم بختیاری است اما اصفهانی ها نیز او را از خود میدانند و به او می بالند.

به خود می بالند که آرامگاه این شیرزن بختیاری که در تاریخ معاصر نقشی زیبا و نوستالژیک و موثر ایفا کرده است، در این شهر واقع شده است.

از بی بی مریم، تصویر زنی باموهای مجعد مشکی، لچکی بر سر، عینکی فلزی به چشم، لبخندی دلنشین برلب، مشت های گره خورده و لباسی سیاه که در عزای پسرش علی مردان  خان به جا مانده است. او خواهر سردار اسعد بختیاری بود که در جریان انقلاب مشروطه تهران را فتح کرد.

در کودتای سال ۱۲۹۹(کودتای سید ضیا- رضا خان قزاق) که محمد مصدق، از حکومت فارس عزل شد او از اصفهان وارد ایل بختیاری شد و بی بی مریم به او پناه داد. دکتر مصدق در خاطراتش وقتی از او می پرسند چند مرد در ایران می شناسی؟می گوید در ایران تنها یک مرد وجود دارد و آن هم سردار مریم بختیاری است.  دکتر باستانی پاریزی می نویسد: او برابر صد مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ما دخیل بوده است.

به پاس شجاعت و مبارزه  علیه استبداد نشان جهانی صلیب آهنین که بالاترین نشان امپراتوری آلمان بود را دریافت کرد.دفتر خاطراتی از او باقی مانده که خاطراتش را در نهان و خلوت خویش نوشته است. در همین دفتر می نویسد: چرا زن های ایرانی می بایست در گوشه ی خانه در بروی آنها بسته باشند؟ وقتی زن های اروپایی را می بینم که اینجور مردانه کار می کنند و این همه وجود آنها به درد وطن خود می خورد به حدی افسوس می خورم ، به حدی از حال طبیعی خارج می شوم که تمام عصب های من تیر می کشد. مثل اینکه می خواهم دیوانه شوم. آیا زن انسان نیست ؟آیا خلقت او غیر از خلقت مرد است؟ ایکاش ، ما هم روزی خود را در سایه ی تمدن می دیدیم . افسوس که من می میرم و آن روز را در ایران،  به خصوص در بختیاری نخواهم دید.

سردار بی بی مریم ، در تخت فولاد اصفهان به دور از سرزمین بختیاری به خاک سپرده شده است و مهمان همیشگی اصفهانی هاست.

 

 

واژگونی اتوبوس در اتوبان قم با 18 کشته و مجروح

http://aftabnews.ir/fa/news/519321/

یک زن مدیرکل حفظ محیط زیست کردستان شد

http://www.asriran.com/fa/news/605108

پرواز بادبادکها در همدان

http://www.asriran.com/fa/news/605120

واگذاری 670 ملک نجومی!

http://aftabnews.ir/fa/news/519353

پیام رسان های داخلی جلب اعتماد نکرده اند!

https://www.isna.ir/news/97020100052


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: