ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 اردیبهشت ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 5 اردیبهشت

ایران چه خواهد کرد

اگر امریکا برجام را لغو کند؟

 
 
 
 

 

پس از آن همه تبلیغ و ضد تبلیغ علیه مذاکرات اتمی و توافقنامه اتمی موسوم به "برجام" از سوی مخالفان دولت روحانی، حالا بزرگترین نگرانی در کل نظام لغو برجام از سوی امریکاست. این نگرانی چنان است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی به کشورهای مختلف جهان سفر کرده و می کند تا فضای جهانی را به سود ایران تغییر بدهد و در داخل کشور نیز راه حل هائی درباره بعد از لغو برجام مطرح می شود که شاید راه حل باشد اما فعلا نوعی تهدید است. تهدیدی که شاید تاثیر گذار روی  تصمیم امریکا هم باشد اما تحریک کننده کشورهای منطقه و حتی اروپائی ها نیز هست. از جمله خارج شدن از معاهده اتمی جهانی و یا آخرین گفته های علی اکبر صالحی مسئول اتمی ایران (که در شماره روز گذشته پیک نت متنشر شد) و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که در سفر روسیه (شرکت در کنفرانس سوچی) به سر می برد. شمخانی گفته است،‌ جمهوری اسلامی حتما اقدامات تعجب برانگیزی را در برابر طرف مقابل در صورت خروج از برجام در دستور کار دارد.

هم خروج از معاهده اتمی و هم تهدیدی که صالحی و شمخانی مطرح کرده اند جز این نیست که ایران خواهد رفت به سوی تولیدات اتمی و حتی تولید کلاهک های اتمی. یعنی همان مسیری که کره شمالی رفت.

شمخانی اضافه کرده که در معاهده ان‌ پی‌ تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی است. ما از قدرت کامل برای از سرگیری فعالیت‌های جدید هسته ای برخورداریم.

در مورد اروپائی ها نیز ما از موضع آنها برای دفاع از برجام استقبال می‌کنیم اما اگر آنها تصور می‌کنند مفهوم  استقبال ما، دادن باج به آنهاست خطای راهبردی می‌کنند. آیا ره آورد رئیس جمهور فرانسه از سفر به امریکا و مذاکره با ترامپ، تعدیل در مواضع امریکا و باقی ماند آنها در برجام خواهد بود؟

فعلا در ایران، حتی مخالفان برجام و دولت نیز نگران لغو برجام و پیامدهای آن هستند و دولت مقرراتی را در ارتباط با ارز و مسائل اقتصادی تعیین کرده که هدف از آنها دوران بعد از لغو برجام است!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: