ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 اردیبهشت ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 30 اردیبهشت

از انتخابات عراق

در ایران درس خواهند گرفت؟

 
 
 
 

 

خبرگزاری های جهانی تفسیرهای خود از نتایج قطعی شده و اعلامشده انتخابات پارلمانی عراق را آغاز کرده و همگی آن را یک زلزله سیاسی در عراق ارزیابی کرده اند. از جمله، خبرگزاری فرانسه نوشت:

بر خلاف تمامی علمای دینی شیعه، مقتدی صدر، در کنار متحدانی وارد انتخابات شد که حتی در گذشته‌ای نه چندان دور آنها را دور از دین به حساب می‌آورد. ائتلافی بی سابقه در انتخابات عراق انجام شد. رائد فهمی، رهبر حزب کمونیست عراق می گوید: مسئله مهم اینست که به مردم، اجازه داده شد با هم همکاری کنند. ائتلافی که به پیروزی انتخاباتی رسید و بیشترین کرسی پارلمانی عراق را (54) بدست آورد با نام «به سمت اصلاح حرکت می‌کنیم» نام گذاری شده بود. دراین ائتلاف و جبهه، شش حزب و سازمان سیاسی، از جمله حزب کمونیست عراق و همچنین حزب "الاستقامه" حضور داشتند. همکاری مشترک میان ما و جنبش های مدنی با علمای دین یک تجربه قدیمی است و همیشه تاثیراتی بر جامعه عراق داشته است. طبیعی است که ما ائتلاف ایدئولوژیک نکردیم، بلکه وارد یک جبهه سیاسی شدیم و از طریق برنامه های انتخاباتی در تلویزیون توانستیم برنامه ها و اهداف خود را برای مردم تشریح کنیم که نتیجه اش را در شمارش آراء دیدید. (17 کرسی از 54 کرسی ائتلاف صدر متعلق به حزب کمونیست عراق است)

انتخابات اخیر پارلمانی عراق نشان داد که حتی در شرایط جنگی وانفجاری و تروریستی هم می توان انتخاباتی آزاد ( حتی تحت نظارت بین المللی- چنان که در انتخابات اخیر عراق انجام شد) برگزار کرد، به آن شرط که چنین شرایطی دستآویز سرکوب آزادی ها و مرز بندی های "خودی و غیر خودی" نشود. چنان که در جمهوری اسلامی از سال دوم بعد از انقلاب 57 شد و ادامه ای فاجعه بار یافت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: