ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول اسفند 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بندهای غروب

از پای برجام بازخواهد شد؟

"فروزنده فرزاد"

 
 
 
 
 

 

همایش سالانه ی امنیتی مونیخ در دو روز برگزار شد. این همایش، یک گردهمایی ست با حضور وزرای خارجه و برجستگان امور امنیتی و دفاعی کشورهای گوناگون برای گفتگو و تبادل نظر درباره ی مسائل و چالش های امنیتی و دفاعی که غرب با آنها روبروست و راهبرد و چاره اندیشی پیرامون آن.

در حاشیه ی همایش امسال محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرنگار بی بی سی در نشستی با نام «تنش زدایی در خلیج فارس» گفت که ایران برای تنش زدایی در منطقه و بویژه مذاکره با عربستان و امارات متحده ی عربی پیشگام شد ولی عربستان مایل به گفتگوی سازنده نبوده است. بگفته ی ظریف عربستان نمیخواهد مسیر تنش زدایی را پیش گیرد. خبرنگار بی بی سی به طرح «صلح هرمز» نیز اشاره کرد که ایران در سال گذشته آن را برای تامین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس در قالب همکاری با کشورهای منطقه ی خلیج فارس و همچنین روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آمریکا پیشنهاد داد. نکته ی دیگری که مطرح شد میانجیگری فرانسه و ژاپن میان ایران و آمریکا برای آغاز گفتگو بود. تلاشهایی که تا کنون به جایی نرسیده است.

همزمان با آغاز نشست امنیتی مونیخ، فولکر پرتس، مدیر موسسه ی آلمانی امور امنیتی و بین الملل، در یادداشتی نوشت که در صورت انتخاب دوباره ی ترامپ، نجات برجام بسیار دور می نماید. از همین رو اروپا باید تمهیدات گفتگو برای دوره ی پس از برجام را تدارک ببیند. این گفتگوها باید بر محور محدود کردن داوطلبانه ی برنامه ی اتمی ایران پس از پایان برخی تعهدات این کشور در برجام باشد که بندهای غروب نام دارند. باید به یاد داشتی که جواد ظریف طی سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در تیرماه ۱۳۹۸ هنگام مصاحبه با چند خبرگزاری اعلام کرد که ایران در ازای رفع تحریم‌های آمریکا مایل به مذاکره درباره ی بندهای غروب توافق هسته‌ یی است. بنابراین احتمالا ایران چنین چارچوبی را برای گفتگو خواهد پذیرفت.

به باور پرتس با وجود بالا رفتن تنش در خاورمیانه وضعیت تنش آلود کنونی میتواند فرصتی هم برای آغاز گفتگوهای سازنده فراهم کند. پیشنهاد او برپایی یک کنفرانس منطقه یی برای اعتماد سازی و همکاریهای امنیتی است، کنفرانسی با شرکت کشورهای حوزه ی خلیج فارس و همچنین روسیه، چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و دیگر کشورهایی که مایل به همکاری هستند. دشوار بتوان تصور کرد که ایران به خواست توقف برنامه ی موشکی و تسلیحاتی خود که امنیت ملی و دفاعی ایران بدان وابسته است تن دهد، مگر آنکه دغدغه های امنیتی ایران پاسخ داده شود. نیز پذیرفتن شرط های آمریکا (شروط دوازده گانه پومپئو) به معنای تسلیم ایران خواهد بود. بنابراین، تشکیل چنان کنفرانسی برای همه ی بازیگران راه حلی پذیرفتنی می نماید. راه حلی که تفاوت چندانی با طرح «صلح هرمز» ایران ندارد.

اینگونه مینماید که شاید خروج از بن بستی که خروج آمریکا از برجام پدید آورده با پیشگام شدن اروپا برای گفتگو بر سر برنامه ی اتمی ایران در درازمدت (پس از پایان تعهدات ایران در چارچوب برجام) از یک سو و تلاش اروپا و روسیه و چین و برخی دیگر کشورها برای تشکیل کنفرانسی منطقه یی برای اعتماد سازی و کاستن از دغدغه ها و نگرانیهای امنیتی همه ی کشورهای منطقه ی خلیج فارس از سوی دیگر، امکان یابد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 فوریه 2020

 
 

اشتراک گذاری: