ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اسفند 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
  پوتین رئیس جمهور می ماند
و کادرهای جوان روی کار می‌آیند
ایرج گلفام
 
 

 



روز گذشته پوتین اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی فدراسیون روسیه را امضا کرد. این اصلاحات قدرت مجلس دوما در روسیه را تقویت می کند و درعین حال به پوتین اجازه می دهد تا در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیز شرکت کند. این انتخابات در سال 2024 انجام خواهد شد.
روسیه بعد از فروپاشی شوروی از مراحل گوناگونی عبور کرده است. امروزه در روسیه از دهۀ 90 قرن گذشته بعنوان کابوسی دهشتناک یاد میشود . کابوسی به همراهِ بی قانونی مطلق، قتل و جنایت و عدم امنیت، تسلط گروههای مافیایی جنایی و دولتی از یک سو و از بین رفتن ساختار اقتصاد سوسیالیستی-دولتی ، به یغما بردن دارایی ها و منابع لایزال طبیعی و معدنی و کارخانجات و... با اجرای طرح خصوصی سازی توسط آناتولی چوبایس و هرج و مرجی که با بیکاری و فقر و ارتشاء و فحشا توأمان بود از سوی دیگر، روسیه را به مرز نیستی رسانده بود. ایالات متحد و غرب که بخش عمدۀ این نابسامانی ها در روسیه را عامل و توسط کارگزاران و مأموران خود ناظر بر اجرای آن بودند نیز کار روسیه را تمام شده میدانستند، در طرح های خود روسیه را به شش قسمت تقسیم و توسط عوامل خود در درون دولت یلتسین در پی عملی کردن نیات خود بودند.
با آمدن ولادیمیر پوتین این مسیر در روسیه تغییر جهت داد. روسیۀ در حال تجزیه، امروز، با گذشتن از سختی ها و علیرغم دشواری ها در شمار 10 اقتصاد بزرگ جهان است و مطابق برنامه ریزی که در پیش دارد تصمیم دارد تا اواسط دهۀ کنونی به جمع 5 اقتصاد بزرگ جهان ارتقاء یابد.
هرگاه سخت کوشی، جسارت، ازخود گذشتگی، احترام بدیگران، وطن پرستی و مردمداری ولادیمیر پوتین در طی حدود بیست سال زمامداری وی در رهبری روسیه بدانیم آنگاه به ذهن خلاق وی برای ایجاد اصلاحات در روسیه بایداعتراف کنیم. حتی یگانه رقیب جدی وی، یعنی رهبر حزب کمونیست روسیۀ فدراتیو "گنادی آندریویچ زیوگانف" نیز بارها به این خصلت هایی که بر شمردیم اشاره کرده است و آنها را از رمزهای موفقیت ولادیمیر پوتین میداند.
اهمیتی که پوتین برای مردم روسیه قائل است، در تماس های مستقیم او با مردم و نشست های و کنفرانس های مطبوعاتی، در دیدار با دانشجویان، کارگران و مهندسان و زنان و... و جلساتِ مستقیم پرسش و پاسخ های رسانه ای و نوبتی و غیر نوبتی وی منعکس است. خودش میگوید:
«این دیدارها و ارتباط ها برای آشنایی من با خواست ها، مشکلات و روحیۀ مردم ضروری است و ذهن مرا در جهت بهتر کردن اوضاع روسیه و مردم روسیه به چالش میکشد.»
جالب است اشاره شود، زمانیکه سالها پیش پوتین رهبری روسیه را عهده دار شد شدیدا در رابطه با طرح "بالا بردن سن بازنشستگی" از سوی دولتِ که غالبا در دست الیگارش های غارتگر بود و سیستم اقتصادی مدونی برای رشد روسیه وجود نداشت، گفته بود: «تا وقتی من هستم این طرح تصویب نخواهد شد.»
سال گذشته پوتین با حضور در تلویزیون ملی روسیه و با اشاره به برنامۀ رشد اقتصادی تدوین شده برای سالهای پیشِ رو، رسما از مردم عذرخواهی کرده و اعلام کرد برای رشد اقتصادی مطابق برنامه، سن بازنشستگی را باید بالا برد و چاره ای نیست.
این اقدام موجی از نارضایتی در روسیه به پا کرد و مخالفت هایی صورت گرفت که بزرگترین آن اجتماع بیش از صدهزار نفری در مسکو پایتخت روسیه با فراخوانِ حزب کمونیست روسیه بود.
گذشته از چالشهای اقتصادی، به جهت افزایش اختیارات مجلس و تقسیم اختیارات رئیس جمهور تغییراتی قانونی و حقوقی دیگری نیز ضروری بنظر میرسیدند.
چند ماه پیش بر پایۀ و با توجه به موارد اشاره شده، پوتین طرحی برای تغییر قانون اساسی روسیه (که همانند فرانسه قدرت در دست ریاست جمهور است) را جهت تقسیم اختیارات ریاست جمهور با مجلس و دیگر ارگانهای دولتی و مدنی و همچنین توسعه و افزایشِ خدماتِ اجتماعی ارائه کرد و از آحاد مردم، احزاب، متخصصین و صاحب نظران و... خواست تا با این طرح آشنا و پیشنهادات خود را به کمیسیونی 75 نفره که از نمایندگان احزاب و متخصصین و نهادهای مدنی و... انتخابات شده اند ارجاع دهند.
این طرح بعد از بررسی نظرات و تغییراتِ در کمیسیون منتخب، در تاریخ 10م ماه مارس 2020 در مجلس دوما مورد بررسی قرار گرفت.
لازم بذکر است که هنگام بررسی این طرح در مجلس دوما، نمایندۀ مجلس الکساندر کارلین (اسطورۀ بی بدیل ورزش کشتی جهان) پیشنهادات مبنی بر:
- انحلال مجلس دوما و انتخابات مجدد مجلس در سال جاری و
- صفر کردن سابقۀ ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین (به آن معنی که ولادیمیر پوتین بیتواند مجددا برای نشستن بر مسند ریاست جمهوری روسیه نامزد شود)
علیرغم مخالفت هایی از سوی برخی از احزاب از جمله حزب کمونیست روسیه، این پیشنهاد به طرح تغییرات قانون اساسی روسیه اضافه شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 مارس 2020

 
 

اشتراک گذاری: