ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سعید لیلاز

نمایش مبارزه با فساد

پاسخگوی عمق فساد در کشور نیست

 
 
 

 

 

سعید لیلاز در سی و هفتمین جلسه فسادستیزی در فضای مجازی با بیان اینکه تبلیغات مبارزه با فساد بیشتر از عمل به آن است، گفت: لازم نیست در مبارزه با فساد اینقدر تبلیغ کنیم .بهتر است به آن عمل کنیم. با تبلیغات زیاد یک نفر را دستگیر می‌کنند و در مدت‌ زمان کوتاهی حکم آزادی آن را می‌دهند. پس از صحبت با متهم، متوجه می‌شویم که از همان ابتدا تفهیم اتهام نشده است.

یکی از دلایل مهم شورش اخیر، فساد و در کنار آن ناکارآمدی و عدم انسجام درون حکومت بود. برای کاهش فساد نیاز به جریان آزاد اطلاعات داریم تا مردم بدانند درآمد حاصل از نفت و گاز به چه میزان بوده و چه سهمی از آن به آنها تعلق گرفته است. در سه دهه اخیر با اجرای برخی از قوانین مانند خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد فساد شکل گرفت.

تصمیمات اشتباه دولت برای تامین کسری بودجه همیشه به زیان افرادی بوده که در سطح پایین جامعه قرار دارند. آمار نشان می‌دهد 280 تا 290 هزار نفر زندانی در کشور وجود دارند که بسیاری از آنها نتیجه تصمیم‌گیری‌هایی بودند که منجر به شرایط نابسامان اقتصادی برای مردم شده‌ است. ناهنجاری‌ها در اقتصاد به نقطه‌ای رسیده است که نیاز به جراحی دارد و بدون شک این جراحی بدون درد نخواهد بود. مردم نشان داده اند که بدون هیچ نظارتی قدرت تشخیص درست را دارند، همانطور که در زمان انقلاب توانستند امام خمینی (ره) را به عنوان رهبر قابل اعتماد شناسایی کنند.

درباره سهیم نکردن مردم در تصمیمات همین نمونه جاری،؛ یعنی FATF را در  نظر بگیرید. برای موضوع به این مهمی منتظر تصمیم چند نفر هستیم در حالی برای تصمیم برای این مهم باید نظر مردم را نیز مورد توجه قرار دهیم. فضای عمومی جامعه دیگر به ما اجازه بی‌عملی نمی‌دهد. باید هرچه سریعتر قوانین فساد زا و انحصارزا را حذف و اصلاح کنیم و به مردم اجازه دهیم نظرات خود را ارائه دهند. به عبارتی دیگر اکنون نیاز است که به دنبال آشتی ملی باشیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: