ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 دی  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نسل امروز الجزایر، افتخارات

جنگ استقلال را به تاریخ سپرده!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 

 

 

در الجزایر مراسم تحلیف ریاست جمهوری عبدالمجید تبون با هوشیاری و حضور مقامات امنیتی برگزار شد. رئیس جمهور دست راست بر قران احترام و تجلیل از دین اسلام، به دفاع از قانون اساسی و اطمینان تداوم دولت و تحکیم روند دمکراتیک و آزادی انتخاب مردم سوگند یاد کرد .

در این مراسم شرمساری خاصی در چهره برخی از شخصیت های حاضر مورد توجه بود. رئیس جمهور 74 ساله جدید با چند استثنا از مدیرانی بود که به مدت بیست سال در کنار "عبدالعزیز بوتفیکا" قرار داشت و در برابر او به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرده بود. او بمدت 2ماه وبیست و یک روز در مقام رئیس دولت قرار داشت. کوتاه ترین دوره نخست وزیری در تاریخ الجزایر از زمان ایجاد این مقام در سال 1979.

او کیست ؟

از چهره های برجسته و رهبری حزب "اف .ال .ان" فارغ التحصیل دانشکده ملی مدیریت الجزایر "ای .ان. آ ". او در طی چهل سال رئیس پلیس الجزایر و سپس چندین بار از وزرای دوره ریاست جمهوری "چادی بنژاد و محمد بادیان و بوتیفلیکا" بود. او یک سیاستمدار نیست بلکه یک منشی دولتی، یک مدیر اداری است. برخلاف چهار کاندیدای ریاست جمهوری که از رهبران سیاسی احزاب بودند عبدالمجید بتون رئیس جمهور جدید به حزبی وابستگی ندارد. رهبران "اف ال ان" که باید در انتخابات از او حمایت میکردند ترجیح دادند به رقیب او "عزتدین میهوبی" رای دهند .

آیا مدت ماموریت رئیس جمهور طولانی تر از نخست وزیری او خواهد بود؟

جمعه 13 دسامبر روز بعد از انتخاب او مردم معترض به خیابان ها امدند. یک هفته بعد- 20 دسامبر-  صدها هزار نفر درست یک  روز بعد از مراسم تحلیف وی در خیابانهای الجزایر  و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کردند. به نظر نمی رسد او فردی برای تجدید حیات الجزایر و تحولات باشد. رئیس جمهور ماموریت خود را با دشواری های جدی آغاز خواهد کرد. او میداند با آرای  محدودی انتخاب شده است. در صورتی که 24.5 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات ثبت نام کرده بودند. او تقریبا  با 20 در صد ارا در انتخابات پیروز شد. بدین ترتیب به سختی میتوان این واقعیت را پنهان کرد که او قبل از اعلام رسمی ارا از طرف مقامات عالی رتبه انتخاب شده بود. علاوه  بر این رئیس جمهور قدرتی را به ارث می برد که بنیانهای سیاسی اجتماعی آن از جمله ــ جنبش ازادی بخش "اف. ال.ان و اتحادیهای "او .ژ.ت .او" و سازمانهای اجتماعی وابسته به رژیم توسط گردباد شهروندان جنبش "هیراک" که از22 فوریه اغاز شده مردود شده اند. حتی اسطوره های بنیانگذار رژیم مثلا ــ جنگ رهائی بخش ملی ــ که قدرت از آن به عنوان استدلال اقتدار برای تحمیل خود استفاده میکند، دیگرکار بردی ندارد و کفایت نمیکند. مردم در خیابان ها این اسطوره ها را درو کرده اند.  با این حال از زمان انتخاب رئیس جمهور رسانه های رسمی انتخاب او را به عنوان یک پیروزی بزرگ در افکار ملی و بین المللی توصیف میکنند و جنبش هیراک را ثمره دستکاریهای" امپریالیستی" می خوانند. عبدالمجید بتون بیش از پیشینیان خود "عبدالعزیز بوتفلیکا" و یا ژنرال" لیامین زروال" در معرض فشار مضاعف قرار دارد.

ابتدا از طرف جنبش "هیراک" که او را به عنوان رئیس جمهوری میداند که رئیس جمهوری نا مشروع است.  نارضائی ارتش که بیش از هرزمان دیگری در مرکز بازی های سیاسی قرار دارد را به این دشواری شرایط اقتصادی و اجتماعی باید اضافه کرد. 

بدین ترتیب دفتر ریاست جمهوری اختیار مانورخاصی را ندارد. قدرت اقتداری را که در دوره نخست وزیری داشت کاهش یافته است. عبدالمجید بتون  در اولین سخنرانی خود خطاب به ملت وعده های فراوانی داد، از جمله تغییر قانون اساسی، کاهش امتیازات ریاست جمهوری و دولتی با مشارکت جوانان 26 تا 27 سال، ادامه مبارزه با فساد و احیای اقتصادی و احترام به ارتش. اما بدون انکه مطرح کند که در آینده با چه کسانی قصد حکومت دارد. آیا با نیروهایی که بیست سال از ریاست جمهور مخلوع حمایت کردند و بر پارلمان مسلط بودند؟ و مهمتر از همه، او سخنی در مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی و بازداشت شدگان تظاهرات اخیر مردم  نزد. اطلاعیه انتصاب نخست وزیر موقت جدید "صبری بوکاروم" و عزل وزیر کشور"صلاح الدین داهومون" از مانورهای جدید رئیس جمهور که تاثیر در افکار عمومی نداشت. در حالی که رئیس جمهور برنامه دولت را به پارلمان ارائه میکند، در روز جمعه "عبدالکادر دژیوو" کارگردان و از بازیگران  تئاتردر"اوران" دستگیر شد که بعد از مدتی نیروهای امنیتی او را ازاد کردند. طبق گزارش لیگ الجزایر برای دفاع از حقوق بشر در روز  13 دسامبرشهر اوران صحنه سرکوب وحشتناک مردم بود و بیش از 400 نفر از معترضان دستگیر شدند. به این ترتیب به نظر میرسد با چنین شرایط دشواری رئیس جمهور جدید بتواند دوره ماموریت خودرا به پایان رساند.

 . https://www.humanite.fr/algerie-tebboune-un-president-deja-sous-pression-682230


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: