منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آذر ماه 1398

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

نصرت کریمی، از معدود شاگردان بازمانده دوران شکوفائی تئاتر ایران به رهبری عبدالحسین نوشین، در تهران در 95 سالگی بدرود حیات گفت.

بسیار جوان بود که شاگرد نوشین شد و رفت روی صحنه تئاتر. در همان جوانی برای فستیوال جوانان به "بوداپست" در مجارستان فرستاده شد. پس از دو هفته که از آن فستیوال بازگشت، کودتای 28 مرداد شده بود و او به جرم توده ای بودن و رفتن به مجارستان و شرکت در فستیوال جوانان بازداشت و مدتی زندانی شد. عکس بالا مربوط به آن فستیوال است و نصرت کریمی در عکس دیده می شود.

بتدریج از تئاتر به سینما رفت و در فیلم "درشکچه چی" درخشید. فیلمی که در سال 50 ساخته شد و به نمایش در آمد.

نصرت کريمی قبل از اين فيلم، درتلويزيون نمايش عروسکی و درفرهنگ و هنر فيلم کارتون تهيه می کرد (زندگی، بهترين کارتون کريمی به شمارمی آيد) و همچنين سريال "پيوند" ازکارهای او در تلويزيون ملی ایران است. کريمی با درشکچی سبکی تازه درسينمای ايران باب کرد، سبکی که بعضی آنرا با نئورئاليسم ايتاليا مقايسه کرده اند. کريمی با اين فيلم زندگی مردمان پائين شهر را (نه آنطورکه در فيلمهای ملک مطيعی و يا فردين ترسيم می شد و عمدتا کتک کاری و عرق نوشی و... بود)، به تصويرکشيد و روابط يک خانواده را مرکز کار قرار داد. توجهی که او به ريزه کاريها و ظرايف نشان داده از درشکه چی يک فيلم غيرمتعارف ساخت. علت اصلی توفيق کريمی را دراين فيلم و چند اثرديگرش بايد درنوع طنزی که ارائه می داد جستجو کرد. طنزی که در سریال تلویزیونی و معروف  دائی جان ناپلئون نیز جلوه گر شد و در فیلم "محلل" به اوج رسیده بود. او خود نویسنده و کارگردان فیلم درشکه چی بود. پس از انقلاب به این جرم که فیلم محلل را بر اساس داستانی از صادق هدایت ساخته دستگیر و مدتی زندانی شد و از فعالیت هنری محروم. محلل آخوندی است که زن سه طلاقه را به عقد خود در می آورد و قرار بر این است که فورا او را طلاق داده تا از نظر شرعی شوهر آن زن بتواند با زنش دوباره ازدواج کند. (یک سنت شرعی و قدیمی در ایران که هدایت آن را به قلم طنز تبدیل به یک داستان کرد). آخوند با گرفتن حق العمل از شوهر، زن جوان و مطلقه را برای خود عقد می کند تا درجا طلاق داده و شوهر سابق بتواند او را به عقد دوباره خود در آورد، اما محلل پس از عقد حاضر نمی شود زن جوان را طلاق بدهد. هم پول را می گیرد و زن را تصاحب می کند. جرم نصرت کریمی تبدیل این داستان به یک فیلم بود.

عمرها باید که تا هنرمند و هنرپیشه ای مانند نصرت کریمی و یا عزت الله انتظامی و دیگرانی که از نسل شاگردان نوشین بودند در ایران جلوه کنند و جانشین رفتگان شوند.

 

پری زنگنه ۸۰ ساله شد

https://www.isna.ir/news/98091107951

نصرت کریمی هنرپیشه قدیمی تئاتر و سینما درگذشت

https://www.asriran.com/fa/news/701553

«شورای امنیت کشور» مسئول اجرای طرح قیمت بنزین و قطع اینترنت

https://plus.irna.ir/news/83576481/

جهرمی: بیش از 200 هزار پیامک برایم ارسال شده / عکس

https://www.jamaran.ir/ -59/1301351-

امضا کنندگان متن صدای آبان 98 / تصاویر

https://ir.sputniknews.com/misc/201912035543309-

گردهمایی اقوام ایرانی با نوای موسیقی در شیراز/ تصویر

https://www.irna.ir/news/83577923/

غلامحسین صدیقی، جامعه شناس آگاه به علم سیاست

https://www.irna.ir/news/83578510/

هواوی صدر نشین آزمون های مختلف

https://www.ilna.news/ -206/841821

بهترین عکس های فضایی در سال 2019

https://ir.sputniknews.com/iran/201912025543080-

اختر شناسان روسی یکی از درخشانترین منابع تابش اشعه ایک را پیدا کردند/ عکس

https://ir.sputniknews.com/misc/201912025541057-


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: